koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Tero Nauha „Życie w Bytomiu

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 152 wyświetleń od 20 listopada 2012
  • od: 24 listopada 2012, sobota
    do: 26 stycznia 2013, sobota

w ramach programu „Prace społeczne”

Tero Nauha „Życie w Bytomiu"

w ramach programu „Prace społeczne"

24 listopada - 26 stycznia

wernisaż: 24 listopada (sobota) 2012 godz. 19:00

daty performance Tero Nauhy w Bytomiu: 24 listopada, 19 grudnia, 20 grudnia, 27 grudnia, 28 grudnia

kurator: Stanisław Ruksza, wspołpraca: Radek Ćwieląg

Projekt „Życie w Bytomiu" to efekt długofalowej pracy fińskiego artysty Tero Nauhy z mieszkańcami podczas warsztatow dotyczących tematu transformacji. Punktem wyjścia było pytanie: jak życie zmieniło się w ciągu ostatnich dwudziestu lat w Bytomiu - postindustrialnym mieście aglomeracji śląskiej w kontekście przyjęcia neoliberalnej polityki i praw wolnego rynku?

Artysta zadaje pytanie jak wygląda życie w czasach, gdy kapitalizm jest w ciągłym kryzysie? Teraźniejszość to chaotyczna podroż między jednym kryzysem a drugim. Kapitalizm to bałagan, bazuje na sukcesie jednej grupy ludzi. Zamiast koniecznej ilości produkuje nadmiar: obrazow, ludzi, pracy, sztuki... Stąd prowokacyjny tytuł, w ktorym słowo 'życie' jest przekreślone. Mamy życie, ale czy można je uznać za kulturalne lub społeczne, i jakie są koszty jego utrzymania w warunkach neoliberalizmu?

Uczestnicy warsztatow pracowali przy użyciu takich metod jak: wywiad, rysunek, mapowanie, diagram, spacery po mieście. Po zebraniu materiału, warsztatach i rozmowach, następnym krokiem była jego ocena i przetworzenie. Powstała praca nie jest obiektywną dokumentacją kryzysu, ale subiektywną i afektywną interpretacją sytuacji, zdarzeniem z życia w Bytomiu.

Zgromadzony od początku 2012 roku materiał posłużył do napisania scenariusza złożonego z 99 scen, będących poetycką interpretacją zebranych narracji. Na tej podstawie powstała praca przyjmująca formę przemyślanego działania, ktore jest powtarzane w trakcie wystawy, video, instalacji oraz performance na temat życia w Bytomiu.

Przedmiotem badań artysty jest schizoanaliza w podmiotowości wspołczesnej i teatrze. Teoria schizoanalizy została opracowana przez francuskiego psychoanalityka i filozofa Felixa Guattari'ego (wraz z Gilles'em Deleuze), jako proba nadania formy dla potencjalności życia we wspołczesnym społeczeństwie kapitalistycznym. Projekt bytomski jest częścią pracy doktoranckiej na Akademii Teatralnej w Helsinkach.

Projekt powstał we wspołpracy z Karoliną Kucią, polską performerką mieszkającą w Helsinkach, ktora będzie oceniać materiał i stworzy jego kontynuację, reinterpretację.

Tero Nauha (ur. 1970) jest fińskim artystą zajmującym się sztuką wizualną i performance. Tworzył w Europie, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej, Afryce i Azji. Jego projekty często powstają na zasadzie wspołpracy, partycypacji i interakcji. Jest zainteresowany kategorią subiektywności w kontekście neoliberalnej ekonomii. Wspołpracuje z polską artystką Karoliną Kucią w grupie Kukkia oraz w grupie teatralnej Houkka Brothers z Pietu Pietiainenen, Kristianem Smedą i Juha Valkeapaa'nem. Tero Nauha jest członkiem i założycielem „molekularnej" organizacji w Helsinkach, skupiającej się na politycznych i artystycznych projektach w kontekście kapitalizmu kognitywnego.

strona internetowa projektu: http://lifeinbytom.org

Projekt powstał dzięki wsparciu Akademii Teatralnej w Helsinkach, TAhTO Research School w Helsinkach, Performance Matters w Londynie, FRAME Visual Arts Finland, New Performance Festival w Turku, AVEK w Helsinkach i Finnish Art Council.

Projekt odbywa się w ramach programu Kroniki "Prace społeczne" realizowanego dzięki środkom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ