koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Znana i Nowa Muzyka Szwajcarska

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 771 wyświetleń od 17 lutego 2016
  • 10 kwietnia 2016, niedziela
    » 17:00

Wyjątkowy program chóralnej, sakralnej muzyki szwajcarskiej, to wnikliwy przegląd kompozycji krainy Helwecji jak i również jej sceny kompozytorskiej.

W programie znajdują się utwory młodych kompozytorów - Schürcha i Völlingera. Ich indywidualny styl wzbudza entuzjazm z jednej strony ujmującym brzmieniem, a z drugiej rytmicznymi akcentami. To właśnie styl i dokładność zapewniła im międzynarodową sławę, nagrody i przychylność krytyków.

W programie nie może zabraknąć prawdopodobnie najważniejszego reprezentanta Rhaeto-Romańskiej części Szwajcarii - mowa tu oczywiście o Gion Antonim Derungsie. Jego “Hohelied der Liebe” zostało skomponowane w 1991 roku z okazji hucznie obchodzonej, siedemsetnej rocznicy powstania Konfederacji Szwajcarskiej. Utwór ten cechuje najwyższa artystyczna staranność, znakomite dopasowanie tekstu oraz niesamowita klarowność.

Kolejnym przystankiem na muzycznej mapie Szwajcarii będzie 11-to głosowa “Missa angelorum” Carla Rüttiego. Kompozytor ten to bez wątpienia jedna z najważniejszych osobistości współczesnej muzyki tego kraju. Mistrz metro-rytmicznego stylu kompozytorskiego i reprezentant wyjątkowego “angielskiego” dźwięku i wigoru. Nic więc dziwnego, że jego utwory popularne są szczególnie w Anglii i bardzo często pojawiają się w programach chóralnych koncertów na Wyspach. Sama kompozycja to jedno z jego wcześniejszych dzieł, skomponowane w latach 1982/1983. Jest to utwór wyjątkowo porywający, który stawia śpiewakom bardzo wysokie wymagania techniczne.

Nie zabraknie również utworów nieco starszych. W 1922 roku, 32-letni Frank Martin napisał pierwsze części “Mszy na podwójny chór”. Po czterech latach ja dokończył pisząc “Agnus Dei”; minęło jednak ponad 40 lat, zanim utwór doczekał się swojej premiery. Odbyła się ona dopiero w 1963 roku poza granicami ojczyzny, bo w Hamburgu. Warto było jednak czekać, bowiem dziś dzieło to jest jednym z najważniejszych utworów napisanych na chór a cappella. Jednocześnie, ze względu na poziom trudności stanowi bardzo ważny element repertuaru każdego ambitnego chóru. “Mszę na podwójny chór” cechuje jednak nieprzemijające piękno, czystość i klarowność, co zapewnia jej miejsce w programach koncertów chóralnych na całym świecie.

Chórem Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum zadyryguje dyrygent i kompozytor szwajcarski Rainer Held.

zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ