koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Koncert Papieski {Wstęp Wolny}

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 047 wyświetleń od 28 września 2016

Częstochowa » ul. O.A. Kordeckiego 2 » NA MAPIE

  • 22 października 2016, sobota
    » 19:00

Niezwykły, mistyczny, głęboko duchowy. Koncert, obok którego nie da się przejść obojętnie. Niesłychanie podniosła atmosfera, która po brzegi wypełni Bazylikę Jasnogórską podczas Koncertu Papieskiego dotknie każdego słuchacza, dając mu możliwość odczuwania muzyki na zupełnie nowej, emocjonalno-duchowej płaszczyźnie. Wielowarstwowość kompozycji, które zostaną zaprezentowane tego wyjątkowego wieczoru objawia się w połączeniu muzyki, liryki i płaszczyzny czysto mistycznej, której wyraz dają niezwykłe, przebijające się do duszy harmonie. Podczas Koncertu Papieskiego Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka zabierze zgromadzonych w duchową podróż po wybitnych dziełach muzyki sakralnej – od „Ego sum pastor bonus” Wacława z Szamotuł, po dzieła Łuciuka, Łukaszewskiego, Kilara i Pendereckiego. Doroczny koncert świętujący wyniesienie ks. kard. Karola Wojtyły na tron Papieski połączy się tym razem z 30 rocznicą śmierci francuskiego kompozytora Maurice’a Durufle. To właśnie chęć uczczenia pamięci o wybitnym Francuzie spowodowała, że w programie koncertu znalazły się jego „Quatre motets” – cztery motety liturgiczne oparte o motywy z chorału gregoriańskiego.

W programie oprócz wcześniej wspominanych, nie zabraknie ikony mistycznej muzyki sakralnej – zmarłego w 2013 roku genialnego angielskiego kompozytora, Johna Tavenera. Chór wykona jego „Funeral Ikos” – kompozycję jednocześnie niezwykle piękną, jak i surową w swojej formie. W niebywale duchowym, przepięknie harmonicznym dziele znaczącą rolę odgrywają słowa – mają za zadanie ukazać nieprzezwyciężoną śmierć jako bramę do Raju, dając ukojenie i uspokajając słuchaczy.

W ostatniej części koncertu Collegium Cantorum wykona 3 pieśni Agnus Dei. Rozpocznie od utworu Samuela Barbera – genialnego Amerykanina, który komponować zaczął w wieku 7 lat. Braber umiejętnie lawirując pomiędzy lamentem, tęsknotą, miłością i pasją wyniósł na powierzchnię duchowy sens utworu, dzięki czemu stał się on spektakularnym wyrazem liturgicznym. Następnie Chór przedstawi samodzielnie funkcjonujące „Agnus Dei” jednego najznakomitszych i najbardziej rozpoznawalnych współczesnych kompozytorów – Wojciecha Kilara. Mistrzowski i dramatyczny pozostaje równocześnie jednym z najbardziej zwięzłych, pod względem konstrukcyjnym, utworów chóralnych Kilara. Jako trzecie w bloku zostanie zaprezentowana twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Zanim „Agnus Dei” stało się piątą częścią „Polskiego Requiem”, funkcjonowało jako utwór samodzielny. Zrodziło się spontanicznie, na wieść o śmierci prymasa Polski, kardynała Stefana Wyszyńskiego – postaci wielce przez Pendereckiego cenionej, podziwianej za niezwykłą charyzmę. Dzieło przeznaczone na 8-głosowy chór a cappella przepełnione jest przeszywającą smutkiem modlitwą, która wyśpiewana przez chór urzeka pięknem i retorycznym obrazowaniem warstwy tekstowej skłaniając do refleksji nad ostatecznością.

Na zakończenie koncertu, Janusz Siadlak zaplanował kolejny utwór Pendereckiego „O gloriosa Virginum”. Ten hymn na cześć Maryi zaskakiwać może w pełni tonalnym charakterem, który na myśl przywodzi twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego czy Arvo Pärta, niewątpliwie jednak od lat zachwyca słuchaczy.


Wykonawcy: Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum Janusz Siadlak – dyrygent

zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ