koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu

Antenna UK 2006

Gliwice »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 21 849 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 18 maja 2006, czwartek
    » 20:15

przegląd brytyjskich klipów

antenna uk to przegląd najbardziej kreatywnych klipów muzycznych z Wielkiej Brytanii, wśród reżyserów i twórców, mi.n: Dougal Wilson, Nima Nourizadej, Shynola. Pokazane zostaną rzadko wyświetlane, oryginalne teledyski takich zespołów jak Lambchop, Radiohead, UNKLE, LCD Soundsystem, Chikinki i wiele innych.

Wielka Brytania od dawna słynie z dużej kreatywności w dziedzinie literatury, muzyki i sztuki. Ostatnio stała się też kuźnią talentów reżyserskich, których klipy video podbijają świat.

Program prezentuje ostatnie prace brytyjskich reżyserów, od zupełnie nowych twarzy takich jak Nima Nourizadej, po cenionych i już uznanych reżyserów jak Dougal Wilson. Następnie, w naszym wyselekcjonowanym profilu reżyserskim przyjrzymy się bliżej pracy czteroosobowy londyńskiego kolektywu re żysersko-animacyjnego - Shynola.

PROGRAM PRZEGLĄDU:

Futureshock: Late At Night

Reż. Ne-o, Spółka Prod.: Academy Films, Londyn; Wytwórnia płytowa: Parlophone, Londyn Małżeński duet reżyserski Jake Knight i Ryoko Tanaka stworzył ten kawałek wyłącznie w oparciu o fotosy filmowe. Tło nakręcono oddzielnie a cały taniec wykonała jedna osoba, której głowę zastąpiono następnie w każdym ujęciu głowami pozostałych postaci.

Chikinki: Like it Or Leave It

Reż. Si&Ad; Spółka Prod.: Academy Londyn; Wytwórnia Płytowa: Universal Island, Londyn Academy Films, firma współpracująca na stałe z reżyserem Jonathanem Glazerem, od zawsze słynie z kreatywnych klipów video. Reżyserzy Sid&Ad podążyli śladami tej tradycji, nakręcając bardzo zręczny klip jedynie przy pomocy kamery, bez żadnych efektów postprodukcyjnych. Duet ten nakręcił Like It Or Leave It w największym studiu w Wielkiej Brytanii dzięki czemu można było wykorzystać ogromną przestrzeń do rozmaitych trików perspektywicznych rozstawiając członków zespołu maksymalnie daleko od siebie.

Faultline: Biting Tongues

Reż. Vernie Yeung; Spółka Prod.: Black Dog, Londyn; Wytwórnia Płytowa: EMI, Londyn Vernie Yeung, absolwent St Martins College of Art and Design, urodził się w Hong Kongu, ale studia odbył w Wielkiej Brytanii gdzie też od wielu lat pracuje i na stałe mieszka. Biting Tongues otworzyło mu drzwi przemysłu muzycznego. Ten wizualnie uderzający obraz, stworzony wyłącznie przy pomocy materiałów archiwalnych, odzwierciedla bardzo zmysłowy ton ścieżki dźwiękowej, jednak reżyser nie chce zdradzić co takiego dokładnie chciał pokazać, pozostawiając widzom swobodę interpretacji.

Architecture In Helsinki: Do The Whirlwind

Reż. Nima Nourizadeh; Spółka Prod. Partizan, Londyn; Wytwórnia: Moshi Moshi, Londyn Oto zespół, który naprawdę cierpi dla sztuki: genialnie prosty pomysł reżyserki Nimy Nourizadeh osiągnięty został przy budżecie napiętym do granic możliwości i z pewnością należy do jednego z najszybciej zrealizowanych klipów o jakich kiedykolwiek słyszeliśmy. Ekipa miała zaledwie godzinę na nakręcenie potrzebnego materiału, a zespół musiał dziewięć razy z rzędu wsiadać do kolejki górskiej. Na szczęście dla wszystkich nikt się nie rozchorował, jednak nie było to łatwe nagranie dla muzyków, którzy oprócz tego musieli poruszać ustami do piosenki cztery razy szybciej niż na nagraniu żeby zmieścić całe cztery minuty piosenki na jednominutowej przejażdżce kolejką górską. Nie było też możliwości puszczenia playbacku, ale widać, że wokalista (z przodu po lewej) ma w uchu słuchawkę, w której leci piosenka i dzięki której może śpiewać wystarczająco głośno żeby kierować resztą zespołu.

Boomclick: High Tide

Reż. Ben Rollason; Spółka Prod. Fink, Londyn; Wytwórnia Płytowa: Boomclick, Londyn Muzyczny klip – zgadywanka. Przez cały czas trwania klipu widz zastanawia się co takiego sprawia, że przechodnie tak się uśmiechają. Odpowiedź na to pytanie stanowi jeden z najlepszych momentów w historii video klipów. Klip nakręcono przy bardzo niskim budżecie a większość osób pojawiających się w nim to znajomi zespołu i reżysera.

*Wagon Christ: Shadows *

Reż. Fizzy Eye; Spółka Prod. Nexus, Londyn; Wytwórnia Płytowa: Ninja Tune, Londyn Pierwsze video Fizzy Eye to wcześniejszy utwór dla Wagon Christ, Receiver, które wypromowało ich jako zespół i zapewniło im kontrakt z niezależna wytwórnią filmów animowych, Nexus Productions. Shadows to elegijne odtworzenie wiktoriańskiego Grand Tour. Widzimy turystów przechadzających się pośród ruin minionej ery robotów w krainie która wydaje się idylliczna. Chociaż stworzony w 2D i 3 D, stylizowana dwuwymiarowość sprytnie igra z perspektywą dzięki czemu wzruszające znaki przeszłości nie są w pełni widoczne aż do samego końca.

LCD Soundsystem: Tribulations

Reż. Dougal Wilson; Production Companies: Colonel Blimp, Londyn; Washington Square Films, Nowy Jork; Wytwórnia Płytowa: EMI/Chrysalis, Londyn Reżyser Dougal Wilson słynie z inteligentnych klipów, a to dzięki entuzjazmowi dla sekretów rzemiosła filmowego. Ten złożony z jednego ujęcia klip powstał dlatego, że reżyser zawsze chciał coś nakręcić za pomocą projekcji tylnej, zainspirowany sceną w słynnym filmie Hitchocka North By Northwest (Północ- północny zachód) w której znarkotyzowany Cary Grant przemierza drogi próbując nie rozbić samochodu.

Jimmy Edgar: Is This A Real City?

Reż. Ben Dawkins; Spółka Prod. Love Londyn;Sound Design: Factory, Londyn Wytwórnia Płytowa: Warp Records, Sheffield Ben Dawkins właśnie rozpoczął działalność na londyńskiej scenie klipów video ze swoim pierwszym filmem, nisko-budżetowym ale bardzo pomysłowym i zabawnym nagraniem Renegade Dance Attack Party Bogdana Raczyńskiego. Zainteresowała się tym klipem Creative Review, biblia przemysłu muzycznego a następnie wytypowała Bena do udziału w konkursie dla Warp Records w wyniku którego wybrani reżyserzy stworzyli klipy dla artystów firmowanych przez wytwórnię Warp. Ten śmieszny i wzruszający klip to wynik ich współpracy.

Profil reżyserski: Shynola

Gideon Baws, Chris Harding, Richard “Kenny' Kenworthy i Jason Groves spotkali się w 1994 w Kent Institute of Art and Design. Wspólnie wynajęli mieszkanie, dzięki czemu jeszcze w trakcie studiów w college’u mogli ze sobą współpracować przy tworzeniu projektów na zajęcia. W 1996 zorganizowali wystawę prac w londyńskiej galerii, którą zatytułowali Shinola. Nazwa ta wzięła się z filmu The Jerk ze Stevem Martinem w roli głównej w którym ojciec bohatera mówi mu, że wszystko czego potrzebuje w życiu to umiejętność odróżniana chłamu od Shinoli (dawnej marki pasty do butów). Znudzeni studiami, zdecydowani pracować z każdym kto pozwoli im na interesujące, kreatywne działania, członkowie Shynoli rzucili college i rozpoczęli poszukiwania wytwórni płytowych oraz każdego kto mógłby ich do pracy zatrudnić. W 1999 roku, James Lavelle z Mo’Was Records zamówił u nich animowaną przemowę dziękczynną na rozdanie nagród NME Brat Awards, a ich wspólny utwór, razem z pracą dyplomową Kennyego, krótkim filmem zatytułowanym The Littlest Robo, zwrócił uwagę przemysłu muzycznego. Niedługo potem, członkowie Shynola podpisali kontrakt z Oil Factory Films. Szybko rosnąca reputacja Shynoli niebawem pozwoliła im na kręcenie klipów dla ulubionych artystów, zbierając przy tym mnóstwo nagród za pracę. Obecnie związana z Ridley Scott Associates, grupa także kręci reklamówki, a w zeszłym roku po raz pierwszy uczestniczyła przy tworzeniu pełnometrażowego filmu, opracowując animowane ujęcia przewodnika w filmie Autostopem po Galaktyce. W naszym pierwszym Profilu reżyserskim, przyjrzymy się najciekawszym i najważniejszym dokonaniom Shynoli.

Quannum: I Changed My Mind

Reż: Shynola; Spółka Prod. Oil Factory, Londyn; Wytwórnia Płytowa: Mo Wax, Nowy Jork Nakręcony w mniej niż cztery tygodnie, ten klip nadał kierunek całej twórczości Shynola mieszając proste postacie wykonane bez zaawansowanej technologii i scenografii z nośnymi pomysłami i porywającym poczuciem humoru. Pierwszy klip Shynoli zagwarantował im pozycje jednego z najgorętszych i najciekawszych talentów przemysłu muzycznego. Przy tej okazji po raz pierwszy w MTV pojawił się Quannum.

*Lambchop: Is A Woman *

Reż. Shynola with Fiona Hewitt; Spółka Prod. Oil Factory, Londyn; Wytwórnia Płytowa: City Slang, Berlin Fiona Hewitt to przyjaciółka ze studiów członka Shynoli, Jason’a Groves. Członkowie Shynoli poprosili ją o pomoc przy pracy nad klipem Is a Woman ponieważ styl piosenki idealnie pasował do ilustracji które wykonuje Fiona. Fiona wymyśliła całe tło i zaprojektowała postacie, po czym wszystko zostało przetworzone w 3D przez Shynolę i zanimowane. Animacja liścia na powierzchni wody czy też samej wody była niesłychanie skomplikowana technicznie, ale prosty scenariusz i piękny styl tego klipu sprawiają, że należy on do klasyków Shynoli.

Radiohead: Blipverts

Reż. Shynola; Wytwórnia Płytowa: Parlophone, Londyn Po długiej serii pomysłowych i bardzo lubianych klipów, grupa Radiohead postanowiła zmienić stronę wizualną klipów do swojego nowego, eksperymentalnego albumu pozbawionego gitarowego brzmienia, Kid A. Shynola pracowała z Chrisem Bran który już wcześniej zajmował się małymi animacjami do rozmaitych reklam internetowych Radiohead, współtworząc króciutkie obrazki, tak zwane tytułowe blipverts oparte na grafice albumu, zaprojektowanej przez Dana Rickwooda. Równolegle z Chrisem Branem, Shynola stworzyła ponad 20 takich różnych krótkich obrazków, od 10 sekundowych po 25 sekundowe. Po raz pierwszy zespół stworzył wizualne obrazy które powinny pojawiać się w przerwach na reklamy raczej niż podczas programu MTV. Przy tej okazji Shynola kręciła na żywo po raz pierwszy.

Radiohead: The Pyramid Song

Reż. Shynola; Wytwórnia Płytowa: Parlophone, Londyn Długo uważane za jeden z najlepszych utworów Shynoli, The Pyramid Song powstało na podstawie snu który wokalista Thorn Yorke opowiedział Shynoli. Sukces tego pięknego i wzruszającego klipu leży w detalach które sprawiają, że całość sprawia wrażenie tak ludzkie i rzeczywiste: mały krab pełzający w porzuconej parze kapci, lub też główny bohater porządkujący krzesła wokół stołu zanim usiądzie przy nim by umrzeć. Pomimo tego, klip nie miał być w zamierzeniu całkowicie przygnębiający - latające światełka na czerwono pomarańczowym niebie pod koniec to symbol nadziei...

The Rapture: House of Jealous Lovers

Reż. Shynola; Wytwórnia Płytowa: Mercury, Londyn Poproszono Shynolę o stworzenie klipu dla zespołu The Rapture który by zawierał w sobie fragmenty występów. Jednak, znudzeni zwyczajnym sposobem prezentowania występów, członkowie Shynoli postanowili odejść od tej formuły i dać widzom coś nowego. W ten sposób powstał ożywczy, zwariowany i bardzo rock’n’rollowy klip dla The Rapture który pokazuje setki ulotek reklamujących występy z wkomponowanymi ujęciami grającego zespołu i rozszalałą widownią. Dodatkowo śledzimy też zwariowaną opowieść o przygodach złego człowieka-kaczora. Klip wymagał ogromnego nakładu pracy: wszystkie ulotki osobno zaprojektowała Shynola po czym zostały one wkomponowane i animowane przez zespół, ich dziewczyny, braci i starych przyjaciół z college’u.

UNKLE: An Eye For An Eye

Reż. Shynola i Ruth Lingford; Spółka Prod. Oil Factory, Londyn; Wytwórnia Płytowa: Mo Wax, Londyn Kolejny owoc współpracy Shynoli, tym razem z ich byłym opiekunem naukowym z college’u, Ruth Lingford. Długo nie dopuszczana na ekrany telewizyjne, ostatecznie po wyemitowaniu ta mroczna historia nabrała nowego znaczenia w obliczu wydarzeń z 9/11 w Ameryce i wojnę w Iraku. Pomimo tego, że klip nakręcono zanim miały miejsce ataki, wielu odczytało go jako antywojenny manifest zespołu UNKLE, chociaż reżyserzy klipu zaprzeczają temu, pozostawiając interpretacje widzom.

Blur: Good Song

Reż. Shynola; Spółka Prod. Oil Factory, Londyn; Shynola stworzyła ten niesłychanie niekonwencjonalny klip dla Blur wraz z brytyjskim grafikiem Davidem Shrigley, słynącym z mrocznego i wywrotowego poczucia humoru. Nie dość, że zespół wcale nie pojawia się w klipie, to efekty dźwiękowe z ekscentrycznej fabuły zagłuszają niemal samą piosenkę. Z początku wytwórnia była przerażona i chciała odrzucić animacje, ale frontman Blur wstawił się za klipem jak tylko go zobaczył. Dzięki temu klip Good Song Shynoli, czyli Dobry Kawałek, został uratowany, tak jak i dobre imię Shynoli.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ