koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - grudzień 2024 - nr 366KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

TAM, GDZIE ROSNĄ POZIOMKI

Gliwice »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 36 923 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 22 września 2006, piątek
    » 16:00, 20:00

W ZWIERCIADLE BERGMANA

Cykl filmowy W ZWIERCIADLE BERGMANA

  1. 09.- 01.10.2006 r.
  2. 22.09. - TAM, GDZIE ROSNĄ POZIOMKI
  3. 23.09. - PERSONA
  4. 24.09. - ŹRÓDŁO
  5. 25.09. - SIÓDMA PIECZĘĆ
  6. 26.09. - JAK W ZWIERCIADLE
  7. 27.09. - GOŚCIE WIECZERZY PAŃSKIEJ
  8. 28.09. - MILCZENIE
  9. 29.09. - SZEPTY I KRZYKI
  10. 30.09. - SCENY Z ŻYCIA MAŁŻEŃSKIEGO (godz. 15:15, 20:00)
  11. 01.10. - JESIENNA SONATA

Seanse: godz. 16:00, 20:00

TAM, GDZIE ROSNĄ POZIOMKI (Smultronstället)

Szwecja 1957, 91 min.

Scen i reż: Ingmar Bergman

wyk. Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand,

Tam, gdzie rosną poziomki to studium przemijania zrealizowane przez zaledwie 37-letniego Bergmana i kolejne osobiste dzieło w filmografii reżysera. Na swoje alter ego Bergman wybrał 80-letniego profesora Borga, który jedzie z synową ze Sztokholmu do Lund na obchody własnego jubileuszu naukowego. Podróż staje się dla niego wędrówką przez obszary pamięci, refleksją nad życiem i stosunkami z ludźmi. Bohater przywołuje we wspomnieniach swoją pierwszą niespełnioną miłość, nieudane małżeństwo, trudne ojcostwo. Bliskość śmierci sprawia, że Borg uświadamia sobie, iż apodyktycznością, chłodem i obojętnością odgrodził się murem od innych, skazał się na rozpaczliwą samotność. Teraz będzie starał się powoli ów mur burzyć.

W Tam gdzie rosną poziomki Bergman podjął się gry z konwencjami kina. Sekwencje snów stylizowane są na różne nurty kina niemego (od ekspresjonizmu, poprzez surrealizm, aż do wodewilowego impresjonizmu). Autor zaprosił również do współpracy legendarnego reżysera, mentora i twórcę słynnej szkoły szwedzkiej, Victora Sjöströma, który wcielił się w postać profesora Borga i jak mówi sam Bergman "zawładnął (...) tekstem - przerobił go na swoją modłę, włożył weń własne doświadczenia: udrękę, mizantropię, wyobcowanie, brutalność, smutek, strach, samotność, chłód, ciepło, szorstkość i chandrę."

Nagrody: Złoty Niedźwiedź i nagroda FIPRESCI dla Victora Sjöströma na MFF w Berlinie, Złoty Glob dla najlepszego filmu obcojęzycznego, Nagroda Włoskiej Krytyki Filmowej na MFF w Wenecji, nominacja do Oscara za najlepszy scenariusz

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ