koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Brygida Wróbel-Kulik

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 318 wyświetleń od 9 lutego 2009
  • od: 13 lutego 2009, piątek
    do: 29 marca 2009, niedziela

"Ilebiland"

BRYGIDA WRÓBEL-KULIK „ILEBILAND"

13 lutego (wernisaż o godz.18.00) - 29 marca 2009

Artystka urodzona w 1952 roku w Polsce.W latach 1973-78 studiowała w Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem prof. M. Wejmana. W latach 1984-85 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Dusseldorfie pod kierunkiem prof. Guntera Ueckera. W 1985 roku otrzymała Nagrodę Miasta Akwizgran za osiągnięcia z dziedziny sztuk plastycznych.

Wspołpracuje z jedynym w Europie Muzeum Sztuki Kobiet. Jej formy wyrazu artystycznego to grafika, rysunek, malarstwo, książka artystyczna, instalacje.

W połowie lat 70-tych zaczyna tworzyć "Ogrodki"- bliskie doświadczeniom land-artu, interwencje w świat natury. W latach 1986-88 tworzy "Bibliotekę dla Miriam", rodzaj artystycznego dziennika powstałego przez przemalowywanie wzornikow tapet i nakładanie na siebie rożnych tekstow.

Brygida Wrobel - Kulik jest artystką, ktora konsekwentnie całą swoją tworczość plastyczną podporządkowała idei topografii miejsca, idei kreowania własnej imaginacyjnej przestrzeni, miejsca szczegolnego, wybranego i wyniesionego do poziomu niemal uświęconego osobistą mitologią, doświadczeniami i przeżyciami.

Jej "Obrazy warstwowe" będące mapami nie odkrytych jeszcze miejsc, "białych plam" odzwierciedlają bliskie teoriom Gastona Bachelarda koncepcje topografii psychologicznej.**


„Notacje sytuacji przestrzennych, obrazy miejsc i wyobrażenia krajobrazu znane są w ogolności jako plany i mapy informujące o miejscowościach, obszarach lub całych połaciach kraju. Owe przedstawienia dokonują się za pomocą powszednie znanych znakow i symboli, ktore znajdują dokładne wyjaśnienie w naukowym systemie odniesień. Mapy służą ich użytkownikom do orientacji (w przestrzeni i czasie). Mogą być jednak czymś więcej. I to właśnie odkryła Brygida Wrobel-Kulik pogłębiając możliwości komunikatywne wykorzystywanych w jej tworczości map, gdzie naniesienia, informacje, notatki z drogi przebytej lub planowanej podroży posiadają własną (osobistą) symbolikę i dramaturgię.

W obrazo-mapach, pracach z jej ostatniego okresu, pod postacią wykreślonych szlakow są zakodowane wyraźne odniesienia do własnych doświadczeń drogi; swoiste zapisy przenoszenia się w przestrzeni i czasie. Są tu także widoczne rożne oznaczenia, znaki i symbole, naniesione na obraz spirale, strzałki, zygzaki, krzyże jakieś budowle czy mosty itp. Jednak owe znaki i symbole mają taki związek z obrazami artystki, ktorego nie można już zaliczyć do kategorii przynależnych tworzeniu map kartograficznych. W realnych mapach symbole zastępują i przejmują opisanie warunkow terenowych, jego ukształtowanie lub dane urbanistyczne. W obrazach Wrobel-Kulik opisane symbolami miejsca odnoszą się do „architektury" wizualnej, i w ten sposob wykluczają realistyczne odtworzenie rzeczywistości. A raczej wszystko wskazuje na to, że owe mapy ewokują szczegolne, subiektywne projekcje.

W pracach artystki owe naniesione linie, ślady, ścieżki są czymś więcej aniżeli tylko oznaczeniami punktow postoju lub szlakow. One nie są też wspomnieniami pojedynczych, ważnych wydarzeń z biografii artystki. O wiele bardziej istotne są tutaj wspomnienia subiektywnych, indywidualnych asocjacji, ktore Wrobel-Kulik sprzęgła z oznaczonymi miejscami. Inaczej mowiąc te obrazo-mapy przekazują dodatkowe medialne impulsy, a poprzez wpisane symbole oddziałują tak, że odbiorca zaczyna zajmować się zakodowanym przekazem"

(Dr Marianne Hannen, z niemieckiego tłumaczył: Irek Kulik

PISMO ARTYSTYCZNE FORMAT NR 38/39, STR. 45-46)

bilety:

ulgowy:3zł, normalny:5,50zł, środy:wstęp wolny dla młodzieży szkolnej i studentów

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ