koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Najlepsze Dyplomy Projektowe Akademii Sztuk Pięknych 2012

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 157 wyświetleń od 21 lipca 2012
  • od: 25 lipca 2012, środa
    do: 7 września 2012, piątek

WERNISAŻ: 25 lipca (środa), godz. 12:00 wstęp wolny.

Koncepcja nowoczesnego pojazdu ratownictwa lotniczego, meble, ktore zaprojektowane zostały z szacunkiem dla tradycji, czy wizjonerski projekt budownictwa dla najuboższych ludzi mieszkających w Azji - to niektore z projektow, ktorym przyznano nagrody w ubiegłym roku w konkursie na Najlepsze Dyplomy Projektowe Akademii Sztuk Pięknych.

Jakie dyplomy projektowe zobaczymy w tym roku?

Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach organizuje już po raz trzeci konkurs Najlepsze Dyplomy Projektowe Akademii Sztuk Pięknych. Obok publicznych obron prac dyplomowych, w ktorej biorą udział wszyscy studenci katowickiej ASP, konkurs na Najlepsze Dyplomy Projektowe swoim zasięgiem obejmuje całą Polskę.

Spośrod nadesłanych na konkurs dyplomow projektowych z siedmiu działających w Polsce Akademii Sztuk Pięknych: Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, jury złożone z rektorow tych uczelni nominuje siedmiu laureatow a najlepszemu, przyznaje swoją nagrodę.

Niezwykły talent projektowy wymaga rownież niezwykłego wsparcia. Nowoczesny i odważny design promowany przez Konkurs doceniany jest wysoką nagrodą przyznawaną przez Rektorow oraz zwraca uwagę decydentow naszego życia społecznego. Rangę konkursowi nadają rownież nagrody, ktore przyznają: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałek Wojewodztwa Śląskiego oraz Prezydent Katowic. Pula nagrod sięga 50 tysięcy złotych.

Dla opuszczających bezpieczne akademickie mury projektantow, wysokość nagrod i ich prestiż daje wsparcie na konkurencyjnym rynku zleceń. Zanim jednak ich portfolia zachwycą szefow biur projektowych, najlepsze dyplomy będzie można zobaczyć podczas wystawy, ktorej wernisaż zaplanowany jest na 25 lipca 2012 r. o godz. 12.00 w galerii Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach Rondo Sztuki.

To ważny konkurs dla środowiska projektantow, bo pokazuje przekroj podejmowanych problemow projektowych i sposoby ich rozwiązywania w kontekście rożnorodności akademickich programow edukacyjnych. Konkurs i wystawa najlepszych dyplomow projektowych ma szeroki odzew społeczny, bo prezentuje w jaki sposob projektanci mierzą się z problemami wspołczesnego świata, wpływając na nasze życie.

**
PREZENTOWANE PRACE:

AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU:

  1. Marcin Budziński **
    "Kampania społeczna WWF"

Zabijanie zwierząt dla pożywienia jest tradycją praktykowaną od zarania dziejow - to zgodne z naturą. Problem jednak pojawia się, gdy celem polowania przestaje być wyłącznie mięso, a stają się nim inne dobra materialne w postaci: ubrań, biżuterii i przedmiotow zbytku. Polowanie zaczęło być rozrywką, z ktorej człowiek wraca z pamiątkowym trofeum w postaci poroża jelenia czy niedźwiedziej skory. Prezentowana seria plakatow jest buntem przeciwko takiemu postępowaniu. Przedstawione na nich zwierzęta są gatunkami na wymarciu, objętymi ścisłą ochroną, a mimo to zabijanymi dla pieniędzy. Kampania ma zwrocić uwagę na ten problem. W tym celu przedstawia wyobrażoną zamianę rol: przedmioty nie są wykonywane z materiałow pochodzenia zwierzęcego przez człowieka, lecz odwrotnie. Celem jest wywołanie u odbiorcy pytania: Jakby to było gdybyś to Ty był ubraniem?

2. Ewelina Skrzypkowska
"Kanał mazurski. Rewitalizacja odcinka. Adaptacja strażnicy wodnej na schronisko."

Tematem pracy jest Kanał Mazurski. Działania projektowe zostały przeprowadzone na odcinku: Leśniewo Dolne - Leśniewo Gorne. Pierwsza część projektu to adaptacja strażnicy wodnej z terenem przyległym na schronisko turystyczne obejmująca: pole biwakowe, wypożyczalnię sprzętu turystycznego w byłym budynku gospodarczym oraz punkt gastronomiczny z bazą noclegową, a także pomost zakończony wypożyczalnią sprzętu wodnego. Druga część przystosowuje obiekt hydrotechniczny do potrzeb turystycznych. Zaprojektowana została droga (przystosowana do osob niepełnosprawnych) prowadząca do obiektu, klatka schodowa wyposażona w windę oraz rampa widokowa, dzięki ktorej można uczestniczyć w projekcji audiowizualnej. Działania miały na celu wprowadzenie turysty do obiektu w sposob jak najmniej ingerujący w jego tkankę. Ideą projektu było zwrocenie uwagi na miejsce o ogromnym, lecz niewykorzystanym potencjale, a także proba zmierzenia się z problemami projektowymi, jakie niesie ze sobą turystyka.

3. Jowita Ciszewska, Katarzyna Karbińska
"Projekt dyplomowy w duchu universal design jako wyjście naprzeciw osobom niewidomym i słabowidzącym"

Prezentowany projekt przestrzeni wystawienniczej jest efektem pracy nad zagadnieniem ODCZUWANIA MULTISENSORYCZNEGO. Jego bazą były rozmowy z osobami niewidomymi, słabowidzącymi i specjalistami. Wyzwaniem, jakie postawiły przed sobą projektantki było zaspokojenie jednej z zasadniczych potrzeb osob niewidomych: braku dostępu do kultury. Stąd też projekt odwołuje się do Zasad Projektowania Uniwersalnego. Największym wyzwaniem projektowym było przeprowadzenie komunikacji. W całej strefie poddana została ona dwom głownym zasadom: określenia kilku głownych punktow orientacyjnych oraz liniowemu prowadzeniu. W części stałej (przed budynkiem i w holu) są to liniowe wgłębienia w posadzce dla białej laski, w części wystaw tymczasowych - demontowalna listwa wypukła. Te głowne rozwiązania są wspomagane dodatkowymi elementami (faktury w posadzce). Przy ekspozycji sztuki wykorzystane zostały środki takie jak: tyflografika, audiodeskrypcja, zrożnicowanie zapachowe czy akustyczne.

*4. Kacper Ruducha *
"Bardzo przepraszam. Seria okładek książkowych"

Prezentowana praca to seria okładek do polskiej szorstkiej, rozliczeniowej literatury powojennej. Jak powiedział pan Marek Hłasko, ktorego książka weszła w skład cyklu: „... dla mnie jest oczywiste, że stanowię produkt czasu wojny, głodu i terroru. Stąd bierze się nędza intelektualna moich opowiadań; ja po prostu nie potrafię wymyślić opowiadania, ktore nie kończyłoby się śmiercią, katastrofą, samobojstwem czy też więzieniem. Nie ma w tym żadnej pozy na silnego człowieka, o co posądzają mnie niektorzy." Żeby uzyskać koherencję pomiędzy projektami, a treścią utworow, autor postanowił zastosować nędzę estetyczną, typograficzne ubostwo. W tym celu sięgnął po tzw. projektowanie wernakularne, inspirując się zjawiskami graficznymi z polskiej ulicy: szyldziarskim liternictwem, oznakowaniem dworcow oraz taboru kolejowego, środkami graficznymi stoso¬wanymi do przekazania komunikatu w grafice chodnikowej.

**AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W KATOWICACH:

  1. Joanna Jaroszyńska **
    "Projekt wizerunku miejscowości Mstow"

Tematem pracy jest projekt wizerunku miejscowości Mstow. Zakres pracy nad projektem obejmował dwa obszary. Pierwszy dotyczył określenia tożsamości, celow promocyjnych i pożądanego wizerunku wraz z opracowaniem schematow sposobu organizacji pracy, pol tematycznych oraz udziału podmiotow i partnerow. Drugi obszar obejmował projekt wydarzenia sezonowego (Święto Jabłka) wraz z projektem identyfikacji i strategią promocji. Na identyfikację składają się: hasło promocyjne, logotyp, kolorystyka, elementy identyfikujące i informujące o wydarzeniu, elementy promocji produktu, obszarow Mstowa oraz scenariusz wydarzeń.

*2. Piotr Bzdura *
"Projekt zestawu umywalek hotelowych."

Projekt umywalki hotelowej dzięki modułowej konstrukcji pozwala na swobodną aranżację w przestrzeni łazienki. Zwężona część blatu ułatwia podejście blisko lustra przy codziennych czynnościach toaletowych. Wygodne powierzchnie odkładcze pomieszczą wszystkie potrzebne akcesoria. Ponadto poprzez zastosowanie materiału typu Solid Surface możliwe jest bezszwowe łączenie modułow, co wpływa na estetykę produktu oraz gwarantuje higieniczną czystość, przy zredukowanej liczbie szczelin oraz kątow ostrych. Prefabrykowane moduły oraz łatwy system mocowań skraca czas montażu do minimum.

3.Waldemar Węgrzyn
„Książka jako interfejs. Projekt publikacji książki i aplikacji multimedialnej"

Założeniem projektu jest proba połączenia doświadczeń i właściwości charakterystycznych dla druku oraz mediow cyfrowych. Publikacja zatytułowana Elektrobiblioteka nawiązuje do wizjonerskiego manifestu

El Lissitzkiego dotyczącego przyszłości druku. Podjęty w ramach pracy dyplomowej eksperyment technologiczno-projektowy zaowocował powstaniem prototypu elektronicznej książki podłączanej do komputera. Jej rozwinięciem i uzupełnieniem są teksty źrodłowe, odnośniki, animacje i filmy zawarte na stronie internetowej. Obie części mogą funkcjonować niezależnie lub w połączeniu, tworząc spojną narrację. Treść podzielona pomiędzy ekran i rozkładowkę zmienia się wraz z przewracanymi przez czytelnika stronami.

4. Ewa Kucharska
"Śląskie mity"

Śląskie Mity" to projekt dyplomowy powstały w oparciu o mitologię śląską. Na kanwie historycznych przesłanek powstał nowy tekst oraz nowa charakterystyka poszczegolnych postaci, ktora odpowiada potrzebom wspołczesnego odbiorcy oraz aktualnych realiow tego regionu. W wyniku prac powstała publikacja książkowa, autorska opowieść wierszowana Marka Jagielskiego, 12 minutowy audiobook, ktorego narratorem jest Bebok oraz seria sześciu plakatow. Autorka wybrała pięć postaci mitologicznych, ktore najbardziej odpowiadały założeniom jej dyplomu. Bohaterami opowieści są: Bebok, Heksa, Skarbek, Bida z Nyndzom oraz Meluzyna. Opisy wszystkich postaci, zarowno te mitologiczne, jak i zupełnie nowe można znaleźć na zakładkach książki.

**
AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE:

  1. Marta Dolnicka **
    "SINUS - COSINUS. Projekt zestawu siedzisk i stołu z profili aluminiowych. "

Punktem wyjścia dla tego projektu była wspołpraca z konkretnym klientem, a co za tym idzie ściśle określony materiał oraz technologia wykonania. Inwestorem realizacji była firma Cordia Plus, zajmująca się produkcją aluminiowych systemow. Głownym elementem zestawu jest stoł o dynamicznej formie wstęgi. Stelaż, wykonany z aluminiowych profili zamkniętych, stanowi podporę dla szklanego blatu. Uzupełnieniem projektu jest zestaw 6 siedzisk o konstrukcji aluminiowej, z siedziskiem i zapleckiem wykonanym z drewna. Dzięki jednolitej stylistycznie i formalnej konstrukcji oraz zrożnicowaniu materiałow meble nie konkurują ze sobą, ale tworzą jednolity zestaw. Użycie powszechnie dostępnych i łatwych w obrobce profili aluminiowych stanowiło istotny dla przyszłej produkcji mebla aspekt ekonomiczny. Jednocześnie stało się dodatkowym wyzwaniem projektowym. Głownym założeniem było bowiem, by przy użyciu tych prostych elementow mogł powstać mebel funkcjonalny i ergonomiczny, a zarazem posiadający intrygującą formę wizualną.

*2. Aleksandra Tyrpa *
"Konstrukcja dźwięku - modernizacja budynku POCZEKAJ w Jordanowie"

Założeniem projektu było utworzenie miejsca reprezentującego muzykę. Istotnym elementem dodanym przez projektantkę do XIX - wiecznego budynku, jest kameralna sala koncertowa, stanowiącą osobny element architektoniczny. Elementem łączącym stary budynek z nowym jest widoczna z każdej strony przewiązka. Przełożenie muzyki w przestrzeń architektoniczną, oddziaływanie konstrukcyjnymi strukturami, ktore mamią i łudzą zmysły, daje niezwykły efekt mieszając grafikę iluzjonistyczną z ruchem windy, grą światłocieni, widokiem zewnętrza wchodzącego do wnętrza czy też temperaturą, zapachem i wiatrem, odczuwalnym poprzez kratownicową podłogę przewiązki. Można tu poddawać się relaksowi, korzystać z kabin akustycznych do odsłuchu muzyki, można prowadzić indywidualne lub grupowe proby, nagrywać i tworzyć muzykę, dawać koncerty, korzystać z biblioteki muzycznej. Powstało zatem miejsce, ktore w jednym czasie może zgromadzić określone grupy osob korzystających z niego, ale niekoniecznie ze sobą związanych.

*3. Aleksandra Pięta *
"Projekt serii książek dla dzieci poświęconej polskim projektantom wzornictwa."

Seria „Wielcy Polscy Projektanci" to zbior książek poświęconych polskim projektantom wzornictwa, dedykowanych dzieciom. Każda pozycja poświęcona została jednemu projektantowi, ktorego historia stała się pretekstem do pokazania procesu projektowego, branżowego słownictwa czy technologii. Ze względu na obszerną tematykę zagadnienia, do projektu dyplomowego autorka zdecydowała się wybrać jedynie trzech projektantow: Wandę Telakowską, Teresę Kruszewską i Oskara Ziętę. Serię otwiera książka „O Wandzi, ktora wszystko zbierała", przedstawiająca postać Pani Wandy Telakowskiej, założycielki Instytutu Wzornictwa Przemysłowego i kolekcjonerki polskiego wzornictwa. Książka została opracowana nie tylko pod względem graficznym, ale rownież merytorycznym (treść książki jest autorska). Każda z książek z serii posiada dodatek edukacyjny, pozwalający dziecku na utrwalanie zdobytej wiedzy, np. gra memory z kolekcją polskich projektow powstałych w IWP, ktora stanowi uzupełnienie dla książki o Wandzie Telakowskiej. Pozostałe dwie pozycję „O Teresie i muszelkowej przygodzie" i „O Oskarze i dmuchanych krzesłach" zostały opracowane w postaci makiet okładek wraz z wyklejkami.

*4. Magdalena Tekieli *
"Mebel o zmiennej postaci"

Słowo „tajemnica" ukryte w nazwie sekretarzyka nadaje mu specyficzny charakter. Domowe biurko, ktore kiedyś było miejscem, gdzie pisano listy, chowano drogocenne rzeczy, dziś rozumiane jest nieco inaczej. Przy wykorzystaniu znaczenia tego mebla, odświeżona została jego stylistyka wraz z cechami przekształcalnymi. Tym sposobem mebel ten zyskał nowe znaczenie, zachowując cechy charakterystyczne dla stylu art deco. Blat biurka podparty jest mosiężnymi nożkami. W jego dolnej części znajduje się skorzana harmonija (przystosowana do prze¬chowywania większych formatow papieru), ktora chowa się w tylnej części mebla, podnosząc jednocześnie nadstawkę do gory za pomocą korbki. Proces wysuwania nadstawy następuje przez ukryty w blacie mechanizm oparty o przekładnię ślimakową samohamowną. Nadstawa została podzielona na trzy segmenty, ktore kryją w sobie rożnorodne schowki. Przednia część blatu jest przestrzenią do pracy. Pod nią znajdują się dwa pojemniki na dokumenty i laptopa.

**
AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W ŁODZI:

  1. Norbet Strukow **
    "Projekt systemu identyfikacji wizualnej ZTM Warszawa"

Podstawą projektu systemu identyfikacji ZTM w Warszawie jest znak, ktory tworzy charakterystyczna litera ‚W' w ktorą wpisane są strzałki. Litera ‚W' umieszczona jest w czerwonym okręgu. Znak wraz ze zmodyfikowanymi literami kroju Gotham Narrow Black tworzą logo ZTM. Inspiracją do znaku była nazwa miasta Warszawa, droga oraz symbol ruchu. Kolorystyka systemu opiera się na kolorach żołtym i czerwonym - są to barwy miasta Warszawa. System oznaczeń ZTM poza oznaczeniami swoich pojazdow - BUS, TRAM, ma rownież zaprojektowa¬ne oznaczenia dla Szybkiej Kolei Miejskiej (S) oraz Kolei Regionalnych (R). Bardzo istotnym elementem systemu jest kroj FF Transit - przeznaczony do oznaczeń w przestrzeni miejskiej. Kroj ten charakteryzuje się dobrą czytelnością krotkich tekstow - maksymalnie kilku wyra¬zowych z dużych odległości. Do blokow tekstowych został dobrany kroj Meta Pro. System zawiera propozycję projektu oznaczeń przystankow autobusowych i tramwajowych, nadając im kody kolorystyczne: czerwony i żołty.

*2. Kamila Hajek *
"Projekt serii audiobookow do klasyki literatury angielskiej"

Celem projektu było stworzenie spojnej serii prezentującej klasyczną literaturę angielską w nowoczesnym wydaniu. W skład projektu wchodzi: pięć opakowań na płyty cd, opakowanie zbiorcze oraz seria pięciu plakatow. Motywem przewodnim jest zestawienie linearnych ilustracji z płaskimi plamami barwnymi na jasnym tle. Każda z okładek zawiera paletę stonowanych kolorow. Seria oparta jest na tym samym layoucie, dzięki czemu tworzy jednolitą pod względem stylistycznym całość. Kontrastowym i dominującym elementem jest nowoczesna i czytelna typografia. Opakowanie zbiorcze ma konstrukcję harmonijki, ktora umożliwia wygodne przechowywanie audiobook'ow w jednym opakowaniu. Seria plakatow jest powiązana ze sobą typografią i tworzy jeden komunikat z użyciem słowa AUDIOBOOK. Plakaty mogą być eksponowane pojedynczo bądź wspolnie, tworząc bilbord.

*3. Beata Nikolajczyk *
"Moduły z tektury falistej umożliwiające funkcjonalną aranżację przestrzeni publicznej"

Celem projektu było stworzenie produktu, umożliwiającego funkcjonalną aranżację przestrzeni. Zamysł projektowy oparty został na idei zrownoważonego projektowania, ktorej podstawą jest oszczędność. Zestaw BLOOK to pięć modułow zaprojektowanych na jednej siatce. Odpad siatki ograniczony do minimum stanowi przestrzeń niezbędną do wykonania wykrojnika tj. 5 mm. Innymi słowy wielkość odpadu narzuca technologia w procesie produkcji. W zestawie znajdziemy bryły, ktorych kształt definiuje przeznaczenie. Moduły pełnią funkcję siedzisk, stołow, regałow. Łączone są z tworzywem sztucznym PETG. Gładka powierzchnia tworzywa jest ułatwieniem w składaniu/rozkładaniu zestawu, czyli w procesie użytkowym. Pomiędzy tworzywem, a tekturą istnieje możliwość zamieszczania komunikatow reklamowych. Projekt został zrealizowany w firmie STORA ENSO POLAND S.A. Do stworzenia modułow wykorzystano tekturę pochodzącą z odpadow zgromadzonych przez fabrykę, co wpisało się w całość koncepcji projektowej.

*4. Katarzyna Gołaszewska *
"System informacji kierunkowej i aranżacji wnętrz dla ośrodka pediatrycznego im. J. Korczaka"

Ideą przewodnią projektu było spojrzenie na ośrodek jako całość. Głownymi założeniami było: zaprojektowanie logotypu, ktory formą i kolorem odwzorowuje charakter placowki medycznej dla najmłodszych oraz symbolizuje opiekę i bezpieczeństwo; połączenie aranżacji wnętrz z elementami informacji kierunkowej; zaprojektowanie elementow aranżacyjnych przeznaczonych dla dzieci - m.in.: komiksowe postaci, ktore odciągają uwagę najmłodszych od choroby i badań lekarskich; kolorowe obrazy na ścianach ; uwzględnienie potrzeb osob z dysfunkcją wzroku - zastosowanie kontrastowych elementow na posadzce oraz informacja alfabetem Braila. Spojrzenie kompleksowe, w myśl zasady „environmental graphic design", pozwoliło na wypracowanie spojnej aranżacji w każdym aspekcie oraz zaproponowanie alternatywnych rozwiązań dla przestrzeni medycznej. Projekt obejmuje rownież specyfikację techniczną i został włączony do oferty przetargowej na rewitalizację obiektu.

**
UNIWERSYTET ARTYSTYCZNY W POZNANIU:

  1. Marta Brennenstuhl **
    "Obiekt sakralno-muzealny w kontekście ruin zamku w Radlinie."

Tematem pracy dyplomowej są formy projektowe w obszarze ruin zamku Opalińskich w Radlinie. Ze względu na przylegający doń cmentarz autorka postanowiła zaprojektować kaplicę cmentarną oraz muzeum - lapidarium zamku. Głowną ideą projektu było odwołanie się do osi symetrii dawnej rezydencji. Cała bryła mieści się w obszarze dawnego dziedzińca, gdyż jest to przestrzeń niepodpiwniczona i nie zawiera żadnych reliktow. Bryła budynku podkreśla dynamiczność ruin i jednocześnie podporządkowana jest dawnej osi. Jej ściany pochylają się ku sobie, a ich jedynym łącznikiem jest dzwon, ktorego serce umiejscowione jest dokładnie na osi symetrii, podobnie jak wejście do kaplicy. Po obu stronach ścian leżą nieregularne płaszczyzny, ktorych zewnętrzne krawędzie wyznaczają granice kaplicy. Stąd też nieregularny kształt wnętrza, ktore rownież podporządkowane jest dawnej osi symetrii. Wzdłuż niej biegnie, niczym wstęga, polerowany pas posadzki, gdzie umieszczony jest katafalk, ołtarz liturgiczny i krzyż. Wszystkie istotne elementy kaplicy zostały „wchłonięte" poprzez historyczną oś, akcentując i upamiętniając jej istnienie. Muzeum upamiętnia świetność dawnej rezydencji, do ktorej - w zamyśle projektantow - miałyby trafić wydobyte elementy zamku jak: tralki, kafle czy elementy posadzki.

*2. Robert Gruszewski *
"Rewitalizacja dworca PKP w Kępnie"

Projekt jest symboliczną probą powrotu do czasow, kiedy Kępno wydawało się ogromne i wspaniałe, a dworzec tętnił życiem. Podejmując probę rewitalizacji obiektu autor projektu starał się przywrocić mu dawną świetność, odpowiadając jednocześnie na aktualne potrzeby mieszkańcow. Brał pod uwagę przede wszystkim: historyczną architekturę dworca, potrzeby miasta oraz oczekiwania mieszkańcow, co do przeznaczenia tego miejsca. Charakterystyczne cechy pozostały: dwa poziomy, ceglana elewacja oraz wieża. Na nowo zostały zaprojektowane perony z zadaszeniem, a głowne wejście zostało podkreślone szklaną konstrukcją. Parter został przeznaczony dla podrożnych - są tam kasy biletowe i poczekalnia ze strefą gastronomiczną. W wieży dworca zainstalowano windę umożliwiającą dotarcie na peron drugi. Pierwsze piętro pełni funkcję wystawienniczą- jest tam galeria i Muzeum Ziemi Kępińskiej. Drugie piętro zostało przeznaczone na przestrzeń biurową.

3. Joanna Polińska
"Sprężyna w meblu tapicerskim"

„Mimo fabrycznego budulca i naukowej podbudowy struktura fotela kojarzy się z trojwymiarową rzemieślniczą koronką. Stalową - tyle, że w miejscach gdzie mebel z założenia ma być siedziany stal grubo owinięto paskami miłego w dotyku weluru. Fuller Chair jest dekoracyjny i delikatny, a przy tym techniczny, surowy i futurystyczny. Konstrukcja prototypu jest niedokończona. Celowo - jak przekonuje projektantka. Rozrasta się i zanika niczym bluszcz albo… piana w wannie. Przypomina wywiedzione z natury asymetryczne i obłe formy architektoniczne zwane blobami. Ten zamierzony balans między techniką i naturą jest cechą charakterystyczną stylu Polińskiej. Wyobraźmy sobie takie postindustrialne komorkowe pnącze „wyhodowane" w domu - sofę przechodzącą w ścianę i kończącą się pod sufitem -dlaczego nie? Tym bardziej, że projektantka metodycznie udoskonala swoj koncept. Pierwszy Fuller dał początek kilku innym modelom, coraz bardziej fantazyjnym i finezyjnym."

  • fragment artykułu autorstwa Rafała Malickiego zamieszczony na łamach portalu Zwierciadło.pl
    Projekt dyplomowy to: fotel i puf (część kolekcji FULLER), w ktorych warstwę miękką tworzą sprężyny dwustożkowe (realizacja - fima Kler), fotel „EDEL", w ktorym warstwę miękką tworzą sprężyny cylindryczne (realizacja - firma Kler), ściana ze sprężyn dwustożkowych owiniętych tiulem.

4. Kamila Szcześniak
"Moow - motywacja kreatywności. Stymulujące miejsce pracy"

Fotel Moow jest efektem poszukiwań w obrębie czterech pojęć: motywacji, kreatywności, miejsca pracy oraz zawodow kreatywnych. Na tle globalnych zmian w stylu pracy narodził się pomysł związany z miejscem relaksu. Analiza przestrzeni biurowych pokazała, że właśnie ten obszar jest najbardziej ignorowany - traktowany jako zbędny luksus. Żyjemy w rzeczywistości, w ktorej ludzie pracują od rana do poźnych godzin wieczornych - brak możliwości relaksu w ciągu dnia to błąd. Moow to studium procesow psychicznych, stresu i specyfiki pracy kreatywnej. To koncepcja, ktora poprawia jakość naszego funkcjonowania i samopoczucia. Fotel daje możliwość „bujanego" odpoczynku; relaksującego siedzenia dynamicznego. Jest urozmaiceniem formalnych przestrzeni, wpływa na samopoczucie użytkownika, zwraca uwagę na potrzeby wynikające z fizjonomii ciała. Obiekt ma dwustronny pokrowiec, może funkcjonować w wersji zielonej (filcowej) i czarnej -(skorzanej), co znacznie zmienia jego charakter. Prototyp powstał przy wspołpracy z firmami Noti i Balma.

**
AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W WARSZAWIE:

  1. Emilia Pyza **
    "Promocja regionalnej marki winiarskiej"

Na całość dyplomu składają się etykiety na butelki, koncepcja opakowania oraz cykl plakatow. Projekty te promują polską markę winiarską z okolic Kazimierza Dolnego. Plastyka nawiązuje do popularnych w regionie Małopolskiego Przełomu Wisły plecionych kilimow i wikliniarstwa. Prace drukowane są złotą farbą w technice sitodruku na rożnych papierach i tkaninach, co podkreśla elegancki charakter oraz unikalny klimat małej winnicy. Odciśnięta w laku pieczęć z logo winnicy uwydatnia szlacheckie konotacje produkcji wina w Polsce. Aby odkryć zalety tego wyjątkowego napoju nie wystarczy pobieżny kontakt. Nad winem trzeba się pochylić, zadumać, podejść bliżej, zasmakować. Podobnie rzecz się ma z poświęconym mu projektem. Dekoracyjne plakaty tworzone były z myślą o małych wnętrzach lokalnych sklepikow winiarskich lub prywatnych pomieszczeniach, dlatego fotografie nie są w stanie oddać ich skomplikowanej struktury i maestrii szczegołow.

*2. Jan Godlewski *
"PLY Meble ze sklejki"

PLY to komplet lekkich mebli wykonanych ze sklejki. W skład kompletu wchodzi: krzesło, stoł i regał.

Meble przeznaczone są do wnętrz mieszkalnych. Z racji niskiej wagi i możliwości składania są proste do transportowania i przenoszenia. Źrodłem inspiracji był sam materiał- sklejka, ktora od początku wynalezienia służyła do wykonywania skomplikowanych struktur przenoszących znaczne obciążenia, takich jak konstrukcje lotnicze z pierwszej połowy XX wieku. Wszystkie elementy (z wyjątkiem siedziska i oparcia krzesła) wykonane zostały z płaskiej sklejki. Cały komplet wymaga użycia płyt w trzech grubościach, co rownież upraszcza produkcję. Forma użytych elementow (paski) umożliwia wykorzystanie odpadow produkcyjnych. Uproszczeniu uległy węzły konstrukcyjne, ktore pozbawione zostały wszelkich zbędnych elementow takich jak śruby czy gwoździe. Zostały one zastąpione węzłami wynikającymi z właściwości materiału, ktory poprzez wyginanie zaciska się i ulega samousztywnieniu. Projekt był probą maksymalnego wykorzystania i świadomego operowania materiałem. W trakcie prac projektowych prowadzone były doświadczenia i eksperymenty mające za zadanie zbadanie możliwości sklejki. Powstały komplet mebli jest fizycznym zapisem tych prob i doświadczeń.

*
3. Monika Smaga *

"Ujarzmiony chaos"

Projekt-eksperyment mający na celu uporządkować chaos tak, aby nie zaburzyć jego charakteru. Logiczny i zaplanowany, a jednocześnie pełen zamętu i nieładu. Jest to proba osiągnięcia harmonii w chaosie.

Projekt stanowi polemikę z utartymi wyobrażeniami porządku, z przyzwyczajeniami, kanonami, obowiązującym językiem form. Eksperyment sprawdza na ile jesteśmy zdeterminowani naszą „kulturą".

Meble - przez swoją konstrukcję, dobor materiałow, kolorystykę - mają skłonić użytkownika do wyjścia poza obszar tradycyjnego postrzegania przestrzeni i obiektow. Zaburzona rownowaga elementow, kierunkow, relacji, pozorne nieskoordynowanie kryją przemyślaną geometrię, dopracowaną technologię, użytkowość. Użycie materiałow jest zamierzone i sensowne, a ich właściwości odpowiednio wykorzystane; zachowana jest czystość połączeń. Projekt przeznaczony dla produkcji małoseryjnej; dla użytkownika powyżej 12 roku życia; do użytku codziennego.

Materiały: elementy gięte (blacha duraluminiowa PA 11; 5 mm, malowana proszkowo),elementy drewniane (klejonka dębowa 16 mm).

*
4. Anna Maciejewska *

"Przestrzeń budowana światłem"

Jest to koncepcja wielofunkcyjnej przestrzeni użyteczności publicznej. Projekt zakłada zaadaptowanie przestronnego hallu na miejsce, w ktorym będą odbywać się rożnorodne imprezy. Dzięki odpowiedniemu użyciu światła - jego nasyceniu, kolorze, przepuszczaniu, migotaniu, powieleniom, filtrowaniu oraz tworzonym kontrastom - uzyskuje się odpowiedni nastroj oraz rożnorodny charakter miejsca. Projekt ma na celu zademonstrowanie, jak przy pomocy widowiskowych efektow ożywić można zastaną, banalną przestrzeń. W projekcie użyto lamp scenicznych, ekranow LED oraz zaprojektowano lampy-kule. Oprocz opraw oświetleniowych głownym elementem tworzącym charakter przestrzeni są modułowe ekrany mocowane do elewacji i sufitu. Użyte w nich materiały pochłaniają, filtrują, barwią, powielają i odbijają światło sztuczne oraz słoneczne. Łączna powierzchnia projektowanej przestrzeni - 1338,2 m2.

**
AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH WE WROCŁAWIU:

  1. Anna Grzesik **
    „Nadmorskie centrum rekreacyjno-hotelowe. Obiekt Hotelu Bałtyk w Kołobrzegu".

Dyplom jest koncepcją architektoniczno-wnętrzarską nowego obiektu hotelowo- rekreacyjnego w miejscu istniejącego budynku Sanatorium Uzdrowiskowego „Bałtyk" w Kołobrzegu. Forma zaprojektowanego budynku nawiązuje do przestrzeni wokoł - jest inspirowana przestrzenią portu, statkami - w przeciwieństwie do obecnego obiektu, ktory nie nawiązuje dialogu z otaczającą go rzeczywistością. Wnętrza wypełniają zestawienia materiałow symbolizujących te spotykane nad morzem. Wnętrza wypełnia światło oraz piękny widok na morze. Parter hotelu mieści hol głowny, bar oraz restaurację, powyżej mieszczą się trzy piętra mieszkalne, natomiast poniżej poziomu 0 znajduje się centrum SPA, do ktorego prowadzi pochylnia, łącząca je ze strefą basenow zewnętrznych. Istotą koncepcji było połączenie strefy zewnętrznej z wewnętrzną oraz zharmonizowanie tych przestrzeni przy zachowaniu ich wyjątkowości. Kontekst otoczenia stanowi bazę dla estetyki i filozofii całej koncepcji.

*2. Marta Kostrzewa *
"Ślązak a gorole - charakterystyka graficzna wybranych regionow etnograficznych"

Pracę dyplomową stanowi graficzne przedstawienie stereotypu Ślązaka i wybranych Goroli, nawiązujące do kultury, tradycji i pejzażu danego regionu. Są to portrety zbudowane z elementow obcych ciału, ale doskonale odpowiadające konkretnym częściom twarzy. Skrupulatnie dobrane przedmioty są związane z charakterem przypisanym danej postaci. Każdy z bohaterow jest nietypowy, tworzony z niepowtarzalnych motywow i kolorow tylko jemu tożsamych - jest indywidualny i niepowtarzalny. Jedynym wspolnym elementem tych prac jest biało-czerwona rama - jednocząca ich jako Polakow.

Portretom towarzyszą identyfikatory z przezwiskami informujące nas o określonych rolach przedstawicieli. Tak więc Hanys to Przywodca Śląska, Rusok - Pan Warmii i Mazur, Gorol - Władca Gor, a Krawat - Krol Warszawy. Do serii identyfikatorow zaprojektowany został rownież wariant wektorowych portretow, zbudowanych z najbardziej charakterystycznych elementow danego regionu - jako proste graficzne znaki mogą one stanowić doskonałą formę elementu identyfikacji wizualnej. Podsumowaniem całego projektu jest folder „Hanys a Gorole", ktory zawiera informacje tłumaczące genezę przezwisk oraz krotki opis bohaterow.

*3. Wojciech Szwarc *
"Urządzenie wykorzystujące technologie oparte o temperaturę i prożnię do prostych prac laboratoryjnych."

Ideą projektu jest stworzenie produktu odpowiadającego na obecnie kształtujące się - jeszcze nie zaspokojone - potrzeby użytkownikow indywidualnych. Wśrod nich możemy wyszczegolnić między innymi: młode osoby kreatywne (eksperymenty modelarskie, jubilerstwo, wykonywanie przedmiotow), majsterkowiczow w średnim wieku (osoby z zamiłowaniem do drobnych prac modelarskich), osoby starsze - emeryci i renciści, szukający tworczego zajęcia, małe rodzinne firmy (potrzeba produkcji elementow do produktow), niewielkie pracownie projektowe (prototypownie, jubilerstwo). Urządzenie to ma na celu udostępnienie i upowszechnienie dostępu do technologii wcześniej zarezerwowanej wyłącznie dla przemysłu. Umożliwia ono zmianę technologii formowania tworzyw za pomocą obrobki termicznej na potrzeby użytkownika indywidualnego.

*4. Katarzyna Habrych *
Dyplom głowny składa się z dwoch prac:

"ZEGARY"

Seria czterech zegarow wykonanych ze szkła sodowego metodą hutniczą (dmuchane do formy drewnianej), następnie zdobione na zimno. Prosta forma zegara wzbogacona została grafiką i elementem montażowym. Idea tego projektu pozwala odbiorcy na personalizację gotowego produktu poprzez zmianę wskazowek czy pętli, na ktorej zegar wisi ( może ją zastąpić pasek skorzany, lina żeglarska i każdy inny spełniający swoją funkcję przedmiot).

Materiały: szkło, guma, aluminium

Kolekcja biżuterii „OF GLASS"

Kolekcja składająca się z 8 naszyjnikow, wykonanych z rur szkła technicznego SIMAX, pociętych na pierścienie i połączonych z innymi materiałami. Wszystkie elementy są wtornie wykorzystane tworząc unikatowy charakter, ale przede wszystkim wykorzystując ideę recyclingu. Oprocz szkła naszyjniki zbudowane są między innymi z oczek kaletniczych, śrub, żmijki hydraulicznej czy tamborka do haftu. Praca ta opiera się na wykorzystaniu odpadow szkła technicznego i innych tzw. tanich materiałow i nadaniu im nowej funkcji, stając w opozycji do idei luksusowej biżuterii.

Materiały: szkło, mosiądz, stal nierdzewna, drewno, tworzywo sztuczne.

bilety:

wstęp wolny

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ