koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

XXI Festiwal Ars Cameralis JAREMIANKA: PASJA I KONSEKWENCJA. Wystawa w dwóch aktach.

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 983 wyświetleń od 12 grudnia 2012
  • od: 25 stycznia 2013, piątek
    do: 24 marca 2013, niedziela

od 25 stycznia do 24 marca 2013
Rondo Sztuki

AKT 1: 25.01 -17.02.2013
AKT 2: 24.02 - 24.03.2013

Maria Jarema (1908-1958) - jedna z największych indywidualności artystycznych XX wieku. Założycielka I i II Grupy Krakowskiej jak też eksperymentalnego teatru plastykow - powołanego do życia przez jej starszego brata, Jozefa Jaremę - Cricot I i Cricot II. W latach 1929-35 była studentką krakowskiej ASP, gdzie wybrała pracownię rzeźby prowadzoną przez Xawerego Dunikowskiego, ktory bardzo szybko docenił zdolności oraz talent młodej artystki. Także w latach studenckich rzeźbiarka - zwana przez najbliższych Jaremianką - spotkała Henryka Wicińskiego, Jonasza Sterna, Saszę Blondera, swojego przyszłego męża Kornela Filipowicza i nieco poźniej Tadeusza Kantora. Jej nowi przyjaciele bardzo szybko stali się stałymi gośćmi domu klanu Jaremow na Woli Justowskiej w Krakowie.

Przygotowana przez Ars Cameralis, wraz z synem artystki Aleksandrem Filipowiczem, wystawa Jaremianka: pasja i konsekwencja jest probą ukazania jej świadomej drogi tworczej od rzeźby do malarstwa abstrakcyjnego. Pierwsze rzeźbiarskie kompozycje artystki wyrożniały się zwartą i wyrazistą konstrukcją silnie inspirowaną naturą, następnym krokiem było maksymalne uproszczenie formy na rzecz ekspresji i podkreślenia jej relacji z przestrzenią. Podczas II wojny światowej, kiedy dostęp do materiałow rzeźbiarskich był znacznie utrudniony, Jaremianka zwrociła się w stronę malarstwa, ktore zaczęło dominować w jej tworczości. Eksperymenty z możliwościami transformacji rzeczywistości i defiguracją wyznaczają nowy kierunek jej poszukiwań tworczych. Zaczyna dominować fascynacja ruchem wyrażana kolorem jak też bryłą. Artystka poszukuje własnego rytmu, siły i dynamizmu.

(tekst: Ada Grzelewska)

Kurator honorowy: Aleksander Filipowicz

Kurator: Ada Grzelewska

Wernisaż: 25 stycznia (piątek), godz. 18:00

bilety:

wstęp bezpłatny

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ