koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  miesiąc temu

NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej / S1

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 2 970 wyświetleń od 12 września 2024

Katowice » plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

  • 28 listopada 2024, czwartek
    » 19:30

Program
Piotr Moss
Mademoiselle – hommage à Nadia Boulanger
Nadia Boulanger
Fantazja na fortepian i orkiestrę

Claude Debussy
Preludium do „Popołudnia fauna”
Albert Roussel
Suita z baletu Bachus i Ariadna op. 43 (wybór)

Dyrygent
Łukasz Borowicz

Wykonawcy
NOSPR
Éric Le Sage – fortepian

Muzyka francuska szczyci się swoją odrębnością od wieków. W 1. połowie wieku XX jej znakiem rozpoznawczym stał się neoklasycyzm: nurt, który przedkładał równowagę i czytelność formy, oszczędność emocjonalną oraz poczucie humoru wzorowane na osiemnastowiecznym wiedeńskim klasycyzmie ponad przesadną wybujałość emocjonalną i nadekspresję późnej epoki romantycznej. Jedną z najwybitniejszych przedstawicielek neoklasycyzmu i legendarną nauczycielką młodszych pokoleń kompozytorów, z których wielu poszło tą drogą, była Nadia Boulanger. Do jej paryskiej klasy pielgrzymowało w latach międzywojennych niemal całe pokolenie młodych polskich twórców, z Grażyną Bacewicz na czele. Studentem Bacewicz był Piotr Moss, który jej śladem udał się do Paryża rozwijać warsztat. Były to już ostatnie lata działalności Boulanger, ale wywarły na twórczej wyobraźni polskiego kompozytora tak silne piętno, że poświęcił profesorce najnowszy utwór Mademoiselle – hommage à Nadia Boulanger. Dzieło artysty obchodzącego w tym roku jubileusz 75. urodzin i 55-lecia pracy artystycznej, związanego zresztą na stałe z Paryżem, zabrzmi obok kompozycji samej Boulanger.
Albert Roussel – najwybitniejszy symfonik francuski 1. połowy XX wieku – nie do końca poddał się wpływom neoklasycyzmu, z pewnością jednak dzielił z entuzjastami tego nurtu zamiłowanie do klarownej formy, regularnych tematów i wyrazistej rytmiki. Balet Bachus i Ariadna należy do jego najwspanialszych partytur. A największym hitem tego koncertu będzie Preludium do „Popołudnia fauna” Claude’a Debussy’ego z 1894 roku – przedsmak francuskiej odrębności nadchodzącego stulecia.

Adam Suprynowicz

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  miesiąc temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ