koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  7 dni temu

NOSPR / Alsop / Yang / Tańce polskie i muzyka północy / S2

CO jest GRANE » 1 165 wyświetleń od 12 września 2024

Katowice » plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

Program
Grażyna Bacewicz
Suita tańców polskich
Jean Sibelius
Koncert skrzypcowy d-moll op. 47

Béla Bartók
Koncert na orkiestrę

Dyrygent
Marin Alsop

Wykonawcy
NOSPR
Inmo Yang – skrzypce

Koncert skrzypcowy Sibeliusa nie jest muzyką programową, ale przenika go ten sam północny koloryt i szeroki oddech, który obecny jest niemal we wszystkich dziełach twórcy Finlandii. Bowiem pejzaż to nie dekoracja – jak w muzyce XVIII wieku – lecz krajobraz duszy. Należący do żelaznego repertuaru wiolinistycznego, ujęty w ramy klasycznej formy utwór od ponad stu lat nieustannie zachwyca nie tylko tajemniczą atmosferą i bogactwem brzmień, lecz także symfonicznym rozmachem i oryginalnością tematów. Co prawda brytyjski muzykolog Donald Tovey nazwał finałową część Koncertu „polonezem dla niedźwiedzi polarnych”, jednak przyznał mu – słusznie! – poczesne miejsce wśród najwspanialszych romantycznych koncertów skrzypcowych. Do wielkiej klasyki muzyki XX wieku należy z kolei Koncert na orkiestrę Bartóka, w którym – wedle słów Alexa Rossa – węgierski kompozytor i badacz folkloru „postanowił wyrzucić swój notes i zaczął tańczyć razem z nimi [chłopami]. Ze strun unoszą się tumany pyłu, który osiada na stopach rozszalałych tancerzy”. Co prawda Bartók złagodził w tym późnym utworze swój język muzyczny, nadał mu klasycyzującą formę i zastosował brzmienia nieomal eufoniczne, ale jednocześnie zachował to, co w jego stylu najważniejsze – wyrazistą rytmikę, barwną instrumentację, subtelne inspiracje folklorem. W bardziej bezpośredni sposób do muzyki ludowej nawiązuje w Suicie tańców polskich Grażyna Bacewicz, mistrzyni neoklasycyzmu, który z wielkim powodzeniem łączyła z folkloryzmem.

Piotr Matwiejczuk

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  7 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ