koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  9 dni temu

NOSPR / Vermeulen / „Zbyt dużo nut!” / Gala Mozartowskich arii i symfonii / S3

CO jest GRANE » 1 655 wyświetleń od 12 września 2024

Katowice » plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

Program
Wolfgang Amadeus Mozart
Muzyka baletowa z opery Idomeneo
Crudele!... Non mi dir, recytatyw i aria Donny Anny z opery Don Giovanni
Giuns‘alfin il momento/ Deh vieni non tardar, recytatyw i aria Zuzanny z opery Wesele Figara
Fra l’oscure ombre funeste, aria z oratorium Davide penitente
XXXV Symfonia D-dur „Haffnerowska” KV 385

Dyrygent
Dirk Vermeulen

Wykonawcy
NOSPR
Ilse Eerens – sopran

Chociaż Wolfgang Amadeus Mozart tworzył praktycznie we wszystkich gatunkach popularnych za jego życia, to z największym entuzjazmem komponował opery. Na początku koncertu zabrzmią wyjątki – ChaconnaPas seul – z uroczystej i pełnej blasku muzyki baletowej pochodzącej z opery seria (czyli poważnej) Idomeneo, król Krety napisanej na zamówienie teatru operowego w Monachium. Następnie Ilse Eerens wykona trzy fragmenty pochodzące z innych dzieł scenicznych Mozarta. Efektowna aria Strider sento la procella pochodzi z trzeciego aktu młodzieńczej (Mozart napisał ją, mając zaledwie szesnaście lat!) opery Lucio Silla. Recytatyw Crudele! i następująca po nim dramatyczno-liryczna aria Non mi dir należą do partii Donny Anny z Don Giovanniego, dzieła ochrzczonego przez twórcę zagadkowym określeniem „wesołego dramatu”. Ostatnim ogniwem występu Eerens będzie poważna w nastroju, a momentami nawet uroczysta aria Fra l’oscure ombre funeste, fragment inspirowanej wątkami starotestamentowymi kantaty Davide penitente. Koncert zwieńczy wykonanie dzieła będącego ucieleśnieniem stylu klasycznego, a mianowicie Symfonii D-dur„Haffnerowskiej”. Podtytuł wziął się stąd, że powstała ona na zamówienie zaprzyjaźnionej z kompozytorem salzburskiej rodziny, a okazją do jej napisania było nadanie tytułu szlacheckiego Sigmundowi Haffnerowi. W listach Mozart podkreślał, że pierwsze ogniwo symfonii jest ogniste, natomiast finał należy grać „tak szybko, jak to możliwe”!

Oskar Łapeta

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  9 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ