koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KONGRES KULTURYDBP PinakotekaLife in this House is Over / PREMIERACO JEST GRANE - październik 2024 - nr 364AVATAR Nowe szaty królaTłumacz w muzeumWRZESIEŃ POK
zmodyfikowano  6 dni temu

NOSPR / Webster / „Wesołe miasteczko" i „Kochankowie z Księżyca" / S3

CO jest GRANE » 398 wyświetleń od 12 września 2024

Katowice » plac Wojciecha Kilara 1 » NA MAPIE

Program
Antonín Dvořák
Uwertura karnawałowa op. 92
Stefan Kisielewski
Suita z baletu Wesołe miasteczko
Benjamin Britten
The Young Person's Guide to the Orchestra op. 34

Dyrygent
Angus Webster

Wykonawcy
NOSPR

Gdyby Dvořák, Kisielewski i Britten mogli się spotkać – czy znaleźliby wspólny język? Z pewnością, jednak nie byłby to ani język czeski, ani polski, ani też angielski, lecz język humoru i klasycznych proporcji.
Uwertura karnawałowa to deklaracja wiary kompozytora w witalną siłę muzyki etnicznej, jest zresztą środkową częścią trylogii „Natura – Życie – Miłość”. Dvořák nie podchodził do ludowych tematów z uczoną dokładnością, raczej inspirując się ich rytmami i melodyką, tworzył żywiołową wizję rodzimego folkloru. Słowiański puls był w twórczości Dvořáka tak mocny, że przebijał się do partytur, nawet gdy po przekroczeniu Atlantyku kompozytor postanowił napisać narodową muzykę dla Amerykanów – być może dlatego IX Symfonia „Z Nowego Świata” bardziej pobrzmiewa praską nostalgią niż echem prerii.

Humor jest bodaj najważniejszą wartością estetyczną w muzyce erudyty, pisarza i polityka Stefana Kisielewskiego. Polski kompozytor podobnie jak Dvořák czerpał nie tylko z tradycji etnicznych, lecz także wsłuchiwał się w brzmienie miasta: jego jarmarczne odgłosy i codzienny rytm. Wesołe miasteczko, w podtytule nazwane baletem w jednym akcie z prologiem, w neoklasycznych ramach odmalowuje dźwiękowy pejzaż miejski.

Benjamin Britten także niósł w swojej twórczości niezachwianą wiarę w moc muzycznej tradycji. W twórczości Anglika nie brakuje hołdów dla wybitnych poprzedników, a jednym z najpiękniejszych aktów wiary w dziedzictwo brytyjskiej kultury jest The Young Person’s Guide to the Orchestra. Utwór to cykl wariacji na temat króciutkiego tematu z Abdelazera barokowego mistrza Henry’ego Purcella. Obietnica zawarta w tytule utworu realizuje się przez pedanteryjnie poprowadzoną prezentację poszczególnych sekcji orkiestry i rodzin instrumentów – rzecz jest na tyle misterna, że okazała się godna prologu jednego z filmów Wesa Andersona (Kochankowie z Księżyca, 2012).

Krzysztof Siwoń

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  6 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ