POZA HORYZONTEM
- od: 30 stycznia 2004, piątekdo: 5 marca 2004, piątek
ZBIGNIEW BLUKACZ
Urodzony w 1961 r. w Pankach. Studiował w ASP w Krakowie, Wydział Grafiki w Katowicach. Dyplom uzyskał w 1986 r. w Pracowni Projektowania Graficznego prof. Adama Romaniuka i Pracowni Malarstwa prof. Jacka Rykały. Od 1988 r. prowadzi Pracownię Malarstwa na macierzystej uczelni. Adiunkt II stopnia.
Wystawa malarstwa w BWA w Katowicach przedstawia pejzaże emocjonalne. Wystawa zawierająca około 60 płócien jest autorskim wyborem prac z ostatniego dziesięciolecia.
JEST OBRAZ CHOĆ ŚWIAT SIĘ ZMIENIA. Sytuację egzystencjalną
współczesnych twórców świetnie ujął reżyser Krystian Lupa: Świat
przestał być dla człowieka przytulnym gniazdem. Młodzi ludzie stoją wobec
rzeczywistości, która ich przerasta spotworniałej i obcej, a takie są
teraz doświadczenia młodych twórców szukających nowego wyrazu
. Zbigniew
Blukacz konsekwentnie nie zmierza w rejony modnej tematyki, lecz chce
zawrócić czas i nie jest to rodzaj kapitulacji w postaci powrotu do bardziej
tradycyjnego obrazowania. Jest to swoista kronika przeżyć, dokumentująca
próby odnalezienia jedności z naturą i swojego miejsca w jej rytmie. Dzieje
się to w świecie wzniosłych uczuć oderwanych od aktualności
publicystycznej. Zbyszek wcześnie stworzył własny system poglądów i nie musi się przestrajać w zależności od panującej mody. W zasadzie
reprezentuje styl bardzo kameralny i tworzony jedynie przez Zbigniewa
Blukacza, nie kierujący się modami, ani koniunkturą. Proponuje własne
spojrzenie na przestrzeń, oglądając jego obrazy mamy wrażenie
niecodziennej wędrówki po rozmaitych odsłonach pejzażu. Odchodzi w naturę
do mistycznej krainy wolności, szczęścia i medytacji. Jego interpretacja
pejzażu jest głęboko przemyślana, pokazuje nowe rozumienie czasu, operuje
niuansem, subtelnością i szeptem. Jest to ucieczka w krainę spokoju,
oczyszczenia, dobra, odpoczynku i refleksji. Jego sztuka inspiruje, wzbogaca
duchowo i ma w sobie jakąś tajemnicę. Wiele miejsca w jego malarstwie
zajmują formy ostrych skał, wodospadów, dzikiej przyrody, kałuż, drogi i pól aż po horyzont, słońca przedzierającego się przez szczeliny drzew i plątaniny krzewów. Wprowadza nas w kręty, migotliwy labirynt wspomnień,
pamięci, wyobraźni, uczuć, również codzienności i faktów, które
zdarzyły się dawno i współżyją z tym co dzieje się obecnie. Na jego
płótnach powstaje zaskakujący dialog między namiętnością, a chłodną
obserwacją i grą optyczną. Świat tych obrazów stworzony jest prostymi
środkami: koloru, światła, faktury. Płaszczyzny jaśnieją i ciemnieją na przemian. Zwłaszcza niesamowicie używa światła, które krąży, pulsuje i wydobywa to, co najważniejsze. Jest to rodzaj narracji pozornie realistyczny,
w którym przetwarzanie natury zmierza w stronę abstrakcji organicznej. W dużej części te obrazy są transpozycją natury uwolnionej od jakiejkolwiek
określonej formy, tworzą magiczny kosmos mieniący się świetlistymi
barwami. Zbyszek jest dla mnie jednym z nielicznych, który posiada kod
dostępu do tego świata. Jestem również przekonany, że jest to talent,
który odnalazłby się w każdej epoce. Duże formaty w znacznym stopniu
warunkują sposób odbioru i oglądania płócien. Z jednej strony wymuszają
dystans fizyczny, a z drugiej czasowy, potrzebny do ogarnięcia całości. W pewnym momencie pozwalają wejść odbiorcy w głąb przestrzeni na obrazie,
który w sposób metaforyczny i dosłowny jest ekranem otwierającym się na odmienną rzeczywistość. Jest to świat autonomiczny, ale też otwarty,
zmienny i świadomy swej tradycji. Zbyszek czasami każe nam myśleć o swoich
pejzażach w sposób nostalgiczny, sentymentalny, przywołując widoki z przeszłości. Jego wspomnienia bywają radosne, troszczy się o nie,
wielokrotnie idealizuje powroty do swego dzieciństwa, rodziny, a nawet
ostatnich wakacji, a dzikie ogrody traktuje jak część domu, jak wnętrze
pełne intymnych zakamarków. Uświadamia nam, że potrzebujemy czułości,
że świat nie jest doskonały, że piękno istnieje, a my potrzebujemy
piękna, bo bez niego życie nie ma smaku. W jego obrazach możemy poczuć,
że życie nie jest po nic. I jest to ciągle afirmacja życia, z którego jeszcze dekalog nie został wymazany. Postawa Zbyszka również symbolizuje
powrót do czasów, gdy miłość między malarzem, a jego obrazem była żywa.W tej postawie nie ma cynizmu, emanuje tylko pasja – jego sztuka jest nie sztuczna. W malarstwie Zbyszka warstwa pikturalna jest równie ważna jak
znaczeniowa. Proszę się zastanowić nad tymi wieloma cyklami. Jak dużo się kryje tajemnic w Zakamarkach
, jaką piękną ucieczką w świat miniony jest
Czas huśtawek
, jaki eskapizm przemawia z obrazów 'Odyseja'', Wodospady
,
Irlandia
, Jak ptaki
, czy tych wszystkich tajemniczych ogrodów od świetlistych przestrzeni po kolory jesieni. I tak wyliczać można długo,
aż po ostatni cykl związany z drogą. To coś więcej niż tylko pejzaż z szynami kolejowymi. To otwarta przestrzeń – to nieskończoność. Ta droga
linii kolejowej zachęca do refleksji nad uciekającym czasem. Mamy do pokonania jakąś przestrzeń, te linie wytyczają nam szlak: Czy zdążymy
wykonać pewne rzeczy? A może nie zdążyliśmy na ten pociąg? A może
jednak nadjedzie i zabierze nas w nieznane, nowe, lepsze miejsce? I tak ciągle Zbyszek pokazuje nam obrazy, przy których słowa staja się za małe,
więc nie trzeba trwać tylko przy rozumieniu – trzeba odczuwać! I jeszcze
jedno. Obserwując to, co nadchodzi w nowej sztuce Zbyszek uparcie chce nam
przekazać wiarę w wizerunek świata na płótnie. Od takiej wystawy zależy
istnienie świata obrazów. Myślę, że to wystawa, która doprowadzi do odbudowy nadszarpniętej ufności do malarstwa i przezwycięży kryzys obrazu.
Szczerze wierzę w jego sztalugową wizję świata. Ireneusz Walczak
'Blukacz schodzi z nieba na ziemię i zaczyna malować pejzaże. I nic
ponadto. Zawęża więc drastycznie motyw. Jest wobec siebie bardziej surowy
od postimpresjonistów, którzy w swym dążeniu do aliterackiego malarstwa,
ograniczyli się do pejzażu, aktu martwej natury i portretu. Ograniczając
jednak motyw nie spłycił go, nie wpadł w manierę. Poszedł w głąb
malowanego pejzażu nie inaczej, niż wchodzi się w głąb rzeczywistej,
trójwymiarowej przestrzeni realnego krajobrazu, w którym coraz to coś
nowego się dostrzega, w którym dalekie plany zmieniają się w bliskie, a te
w szczegóły po to, by już po chwili ich wzajemne stosunki i hierarchia
ważności uległy odwróceniu, by bliskie stało się znów dalekim, duże
zmalało a ważne straciło swą uprzywilejowana pozycję. Studiuje pejzaż,
jego budowę i rządzące nim prawa wchodząc tym samym w strukturę obrazu.
Schodzi na ziemię. W sensie przenośnym i dosłownym. Przestrzeń lub
bardziej obrazowo- niematerialny przestwór nieba zajmuje konkret. To, co
nieokreślone, gdyż pozbawione stałego kształtu i lokalnego kolorytu musi
ustąpić temu, co jest przynajmniej w teorii uchwytne, co podlega trzem
wymiarom, ma swoja barwę i fakturę powierzchni, swą wagę i gęstość. I jest to jedyna rewolucyjna przemiana w sztuce Blukacza. Od tej pory będzie
ona ewoluowała w swym uporczywym dążeniu do doskonałości. Właśnie wtedy
też narodził się specyficzny i rozpoznawalny pejzaż artysty. Zawsze inny,
lecz ten sam zarazem, bo będący odbiciem tej samej osobowości, jej
ideałów i marzeń. (...) Sztukę Zbigniewa Blukacza można by lapidarnie
ująć w terminie wymowa milczenia
, pod którym kryje się nostalgia i poezja nadrealizmu, ujęta w rygory geometrycznej siatki, rozpiętej jak
kościec pod malarską tkanką obrazu. Oraz dobry smak, wiodący do tego, co
Francuzi nazywają peinture-peinture, malarstwem, mogącym egzystować bez
anegdoty, bo atrakcyjnym i wymownym, więc samowystarczalnym tym samym.
Również Francuz, Georges Buffon powiedział zaś, że styl to człowiek,
zaś jego spostrzeżenie bywa trafne również w naszych czasach. Jerzy
Madeyski
WYSTAWY INDYWIDUALNE: _ 1990 BWA Bytom; Galeria Doroty Kabiesz Düsseldorf
(Niemcy) _ 1992 Galeria Extravagance
Sosnowiec * 1994 Galeria Brama
Gliwice; Galeria Centrum
Górnośląska Macierz Kultury Katowice * 1995 Galeria Art Nova 2
ZPAP Katowice * 1996 Galeria Odeon
Czeladź _ 1997 Galeria ZPAP Warszawa _ 1999 Galeria TPSP im. T. Kulisiewicza Pałacyk
Warszawa _ 1999 Muzeum Miejskie Zabrze _ 2000 Galeria Czas
Będzin _ 2002 Galeria Anna Iglińska Kraków _ 2004 BWA Katowice
WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE I NAGRODY: * 1987 Dyplom 86 - BWA Łódź, nagroda
Ministra Kultury i Sztuki; XIII Ogólnopolski Konkurs Malarstwa im. I.
Spychalskiego - BWA Poznań, I i II nagroda; 41 III Ogólnopolski Salon Zimowy
- BWA Radom, wyróżnienie; Wspólnota
- Muzeum Diecezjalne Katowice,
nagroda w dziedzinie rysunku; _ 1988 4 Międzynarodowe Triennale Rysunku,
Wrocław; Festiwal Sztuki - Valenciennes (Francja); _ 1989 Wspólnota
-
Muzeum Diecezjalne Katowice, nagroda w dziedzinie malarstwa; Młode Malarstwo
Polskie
- Berlin (Niemcy); Bóg, Człowiek, Świat
- Przemyśl, II nagroda;
III Biennale Sztuki Nowej - Zielona Góra; * 1990 Czarna Dziura
Młoda
Plastyka Katowicka - BWA Katowice; Młodzi Malarze z Polski
- Villecroze
(Francja), Düsseldorf (Niemcy); Enklawa
- wystawa towarzysząca Targom
Sztuki w Poznaniu; Festiwal Malarstwa Polskiego - Szczecin; * 1991 Bielska
Jesień
- BWA Bielsko Biała, nagroda równorzędna; Polskie Malarstwo lat
80-tych Frankfurt nad Menem (Niemcy); Czarna Dziura
- Dachau (Niemcy);
Nagroda Wojewody Katowickiego dla młodych twórców; * 1992 Oko na widelcu
Ogólnopolska Wystawa Sztuki Współczesnej - BWA Katowice; Konkurs Młodych
Artystów Polskich - Galeria Appendix
Warszawa; Bielska Jesień
- BWA
Bielsko-Biała; * 1993 Artyści Dzieciom Śląska - Berlin (Niemcy); Wystawa w Instytucie Polskim - Sztokholm (Szwecja); Art Cologne
- Kolonia (Niemcy); *
1994 Art Cologne' - Kolonia (Niemcy); Art Frankfurt
- Frankfurt (Niemcy);
Wystawa ASP Katowice - Muzeum Śląskie, Katowice; * 1995 Art Strasburg
(Francja); Art Frankfurt
(Niemcy); Wystawa katowickiej ASP w Belgii; * 1996
Art Strasburg
(Francja); Art Frankfurt
(Niemcy); Wystawa 6-ciu artystów z Polski, Im Hoff Gallery, Essen (Niemcy); * 1997 Wystawa pokonkursowa Konkurs
na dzieło malarskie
pod auspicjami ONZ, W-wa; 50 lat PLSP w Katowicach,
Centrum Kultury, Katowice; Warszawski Miesiąc Malarstwa - Galeria ZPAP,
Warszawa; Bielska Jesień
- BWA Bielsko-Biała; Wystawa pokonkursowa
Sosnowieckie inspiracje
- Muzeum Miejskie, Sosnowiec, I nagroda; 50-lecie
ASP w Katowicach
- BWA Katowice; Spotkanie Artystów Koloni i Katowic
Centrum Kultury, Katowice; rt Hannover
, Niemcy; 5 lat Galerii Brama
,
Gliwice; * 1998 Bednarek, Blukacz, Walczak
- Galeria T&T, Norymberga
(Niemcy); Festiwal Malarstwa Współczesnego, Szczecin; Wystawa Pedagogów z okazji 180 lat krakowskiej ASP - Pałac Sztuki, Kraków; Malarstwo i Rzeźba
Katowickiego Okręgu ZPAP, BWA Katowice; * 1999 Praca Roku
- Galeria ZPAP,
Katowice, nagroda równorzędna; Pracownia prof. J. Rykały
- BWA Katowice;
Wystawa czeladzkiego środowiska artystycznego - Galeria Odeon
, Czeladź; *
2001 Inauguracja Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach; 90-lecie Związku
Polskich Artystów Plastyków, BWA Katowice; Stąd-dokąd
- wystawa
czeladzkiego środowiska artystycznego, Galeria Odeon
, Czeladź; * 2002 10-lecie Galerii Brama
, Gliwice; 'Nowe obrazy z Górnego Śląska
(Zbigniew Blukacz, Andrzej Tobis), Czeski Krumlov (Czechy); Begegnung im
Zeichen der Kunst
, Monachium (Niemcy); Kunst aus Schlesien
, Aachen, Rhein
Kreis Neuss, Niemcy; Third Polisch Arts Festival 2002
, Winnipeg, Kanada; *
2003 Kompas
- Galeria Anna Iglińska, Kraków; Bussiness Center Club,
Warszawa; Bliźniemu Swemu...
- aukcja i wystawa na rzecz Towarzystwa Pomocy
im. Św. Brata Alberta, Galeria Zachęta, Warszawa; Stąd-dokąd
trzecia
edycja wystawy czeladzkiego środowiska artystycznego Blukacz, Bojdys,
Linttner, Walczak
- Bielskie Centrum Kultury, Bielsko-Biała.
„Przedwczesne odejście” - wydarzenie trakcyjne wg tekstu Georga Taboriego
14 marca 2020 - 20:00
Nowa Siedziba Muzeum Śląskiego
ul. Dobrowolskiego 1 Katowice
9 447sztuka
Dziewczyny mają moc! w Libero Katowice
od: 6 marca 2020 do: 7 marca 2020
Libero Katowice
Ul. Kościuszki 229 Katowice
8 738sztuka
Wystawa za szybą - wernisaż fotografii Marka Lochera w Scenie za szybą
29 lutego 2020 - 19:00
Scena za szybą
ul. Przedwiośnie 4a Katowice
9 207sztuka
Alibi od zaraz
17 listopada 2019 - 17:00
Międzynarodowe Centrum Kongresowe
Plac Sławika i Antalla 1 Katowice
30 100teatr
Dwie połówki pomarańczy
19 października 2019 - 16:00
Międzynarodowe Centrum Kongresowe
Plac Sławika i Antalla 1 Katowice
28 680teatr
27. września 2019, od 17.00 do 24.00 V Katowicka Noc Galerii NOC – K
27 września 2019 - 17:00
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
9 681sztuka
Porozmawiajmy o Śląsku. Design w lokalności - lokalność w designie
28 kwietnia 2019 - 16:00
Empik Silesia
Chorzowska 107 Katowice
9 490sztuka
#[+#@!? (słowo na G) | Teatr Układ Formalny | Przegląd Teatralny “Tu i Teraz”
27 kwietnia 2019 - 16:30
Scena w Galerii
3 maja 30 Katowice
23 194teatr
Wiosenna moda na wybiegu w Silesia City Center
od: 30 marca 2019 do: 31 marca 2019
Silesia City Center
Chorzowska 107 Katowice
9 981sztuka
Wspomnienia z wakacji – robimy albumy | Empik Supersam
14 września 2018 - 18:00
Empik Supersam
Księdza Piotra Skargi 6A, Katowice
9 836sztuka
ArtJarmark
8 lipca 2018 - 13:30
Plac Wyzwolenia (Nikiszowiec)
ulica Plac Wyzwolenia 3 Katowice
9 777sztuka
Inwazja Sztukmistrzów 2018
1 lipca 2018 - 12:00
Katowice Rynek
Katowice rynek Katowice
9 741sztuka
Galeria MIASTA OGRODÓW: Kielecka Szkoła Krajobrazu Wystawa zbiorowa
od: 27 kwietnia 2018 do: 17 czerwca 2018
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
18 159sztuka
Marco Valente „Auand Records” W ramach 7. Katowice JazzArt Festivalu 2018
od: 26 kwietnia 2018 do: 17 czerwca 2018
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
35 165sztuka
XI Art Naif Festiwal
8 czerwca 2018 - 18:15
Galeria Szyb Wilson
Oswobodzenia 1 Katowice
10 372sztuka
Galeria PUSTA // Protokół rozbieżności // wystawa zbiorowa
od: 25 kwietnia 2018 do: 27 maja 2018
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
17 003sztuka
Koncert Royal String Quartet/Maja Komorowska/Joanna Freszel
7 kwietnia 2018 - 19:30
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
10 266sztuka