koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Galeria MIASTA OGRODÓW: Kielecka Szkoła Krajobrazu Wystawa zbiorowa

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 171 wyświetleń od 16 kwietnia 2018
  • od: 27 kwietnia 2018, piątek
    do: 17 czerwca 2018, niedziela

Edward Hartwig, Paweł Pierściński, Andrzej Borys, Janusz Buczkowski, Wacław Cisłowski, Jerzy Kamoda, Andrzej Łada, Jerzy Mąkowski, Andrzej Pęczalski, Jerzy Piątek, Jan Siudowski, Jerzy Soiński, Jan Spałwan

WERNISAŻ: 27.04.2018 / godz. 18.00

Na wystawie zaprezentowanych zostanie pięćdziesiąt fotografii dwunastu autorów, tworzących w wysublimowanej wizualnie stylistyce tzw. Kieleckiej Szkoły Krajobrazu oraz prace Edwarda Hartwiga – mistrza, który swoim stał się wzorem i inspiracją dla protoplasty grupy – Pawła Pierścińskiego.

Znakomita większość prac to bardzo dobrze zachowane wystawowe odbitki żelatynowo-srebrowe z lat 1960-79. Znajdziemy wśród nich mistrzowskie ujęcia wpisane w historię polskiej fotografii. Prezentowane fotografie stanowią starannie zbudowaną kolekcję atrakcyjną dla widzów - w pełni reprezentatywną dla tego, tak ważnego dla polskiej fotografii zjawiska, jakim była Kielecka Szkoła Krajobrazu, prezentującą dzieła dotychczas znajdujące się w domowych archiwach spadkobierców.

Kieleckiej Szkoły Krajobrazu to określenie wyrazistej i spójnej stylistycznie twórczości grupy fotografów z Kielecczyzny użyte pierwszy raz przez Jana Sunderlanda podczas Pierwszego Biennale Krajobrazu Polskiego w Warszawie w 1963 roku. Rok wcześniej Paweł Pierściński, będący pod wielkim wrażeniem rytmów i grafizacji w fotografii Edwarda Hartwiga, powołał grupę twórczą pod nazwą Grupa Robocza, która za cel fotograficznej działalności postawiła sobie „dokumentowanie cech charakterystycznych polskiego krajobrazu rolniczego”. Zrzeszeni w niej twórcy programowo poszukiwali występujących w kieleckim pejzażu motywów geometrycznych, struktur matematycznych, zmienności kształtów i rytmów, zderzeń chaosu i ładu – form, w których przejawiała się atrakcyjna wizualnie fantazja natury i człowieka. Wśród fotografów, którzy podjęli temat pejzażu w takim ujęciu byli: Paweł Pierściński, Janusz Buczkowski, Jan Spałwan, Wacław Cisłowski, Jerzy Kamoda, Tadeusz Jakubik oraz Jan Siudowski. Dzięki ich aktywnej pracy twórczej i wystawienniczej oraz teoretycznym opracowaniom Pawła Pierścińskiego motyw krajobrazu został wzniesiony do rangi najważniejszych tematów fotografii artystycznej lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, a twórczość wybitnych kieleckich artystów stała się wysoko ceniona przez znawców sztuki - ówcześnie i dziś. W kolejnych latach środowisko kieleckich fotografików tego nurtu wzmocnione zostało kolejną falą zaangażowanych twórców młodszego pokolenia, wśród których szczególnie zainteresowani tego rodzaju tematyką byli m.in.: Jerzy Mąkowski, Jerzy Piątek, Andrzej Pęczalski, Andrzej Borys, Andrzej Łada czy Jerzy Soiński. Ich bogata twórczość, niezliczone wystawy i wzajemne inspiracje sprawiły, że świętokrzyskie środowisko fotograficzne stało się niekwestionowanym matecznikiem polskiej fotografii krajobrazowej. To stamtąd pochodzą zdjęcia-ikony, słynne kieleckie pasiaki, szachownice pól, elipsy i sinusoidy natury- wielokrotnie naśladowane oraz traktowane jako niedościgniony wzór dla kolejnych pokoleń adeptów i miłośników fotografii pejzażowej.

Kuratorki wystawy: Jolanta Rycerska i Katarzyna Łata

zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ