koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

Ślady przyjaźni

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 263 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 11 stycznia 2006, środa
    do: 19 lutego 2006, niedziela

Galeria Piętro Wyżej

"Ślady przyjaźni' – wystawa prac artystów zaprzyjaźnionych z TOMASZEM STRUKIEM:

Jana Berdyszaka – obiekt,

Rafała Bujnowskiego – malarstwo,

Józefa Burego - fotografia,

Pawła Chawińskiego - fotografia,

Tomasza Ciecierskiego – malarstwo i/lub fotografia,

Izabelli Gustowskiej – wideoinstalacja,

Izabela Degardo Pajonk – wideoinstalacja,

Zuzanny Janin – fotoinstalacja,

Mariana Kasperczyka – malarstwo,

Leszka Lewandowskiego – obiekt,

Marii Pyrlik – wideo, fotografia,

Józefa Robakowskiego – fotografia, technika własna,

Adama Romaniuka – grafika,

Artura Tajbera – wideoinstalacja,

Jerzego Truszkowskiego – malarstwo,

Joanny Wowrzeczki – malarstwo,galeria

Wystawy, konferencja naukowa oraz towarzysząca im publikacja "Ślady pamięci" poświęcone są twórczości Tomasza Struka zmarłego w 2004 roku artysty, który był związany ścisłymi więzami ze Śląskiem (z racji urodzenia i czasowego zamieszkania) i przez minione kilka dekad wyraziście wpisał się w kulturalną topografię tego regionu. Projekt ma zatem służyć przypomnieniu jego sylwetki oraz dorobku, a także ukazaniu twórczości Struka w szerszym kontekście współczesnych praktyk artystycznych.

Artysta ten nieomal od chwili swojego debiutu zajmował się problematyką pamięci artykułowaną poprzez dyskurs matrycy, formy oraz przedsięwziętej topiki (np. portretu funeralnego czy symboliki akwatycznej). Nieoczekiwana i przedwczesna śmierć Tomasza Struka sprawiła, że teraz sam stał się przejmującym śladem pamięci. Problematyka czasu i odciskającego się w pamięci śladu pojawiły się w pracach Tomasza Struka już pod koniec dekady lat 70. W procesie rekonstruowania przestrzeni Mnemozyne to, co nieobecne, zostało przezeń przywołane w formie rytów, odcisków, rastru. Niezwykły w twórczości Struka jest autentyczny esencjonalizm w wyłuszczaniu tropów pamięci i lokalizowaniu ich w porządku eschatologicznym człowieka. Dzięki komplementarności zastosowanej przezeń metody w pracach artysty wyłania się genealogia gestu, materiału, pamięci, gdyż – jak sam zauważał – model zawsze zakłada ewolucję formy – jest matrycą, która przedłuża własne trwanie. W ten sposób przed odbiorcą wyłaniał się łańcuch ustawicznie zmieniających się znaczeń, które poświadczają o pamięci materii. Proces ten, rzecz oczywista, nie odbywał się bezboleśnie, ponieważ w sztuce – jak w życiu - wszystkie procedury odbywają się w obrębie języka i jego semantycznej przemocy. Tomasz Struk miał tego głęboką świadomość. Dlatego też nie mniej istotną częścią jego artystycznej praktyki był właśnie namysł nad nośnikiem i multiplikowanymi matrycami użytego medium.

Zamierzeniem autora projektu jest, aby wszystkie te tropy, wątki i motywy znalazły swoją artykulację w każdej z części niniejszego projektu: wystawach, konferencji oraz towarzyszącej jej publikacji. Książka będzie zawierać biografię Tomasza Struka oraz bibliografię publikacji artysty, wywiadów i tekstów krytycznych innych autorów.

Projekt odbywa się w ramach XIV Górnośląskiego Festiwalu Sztuki Kameralnej – Ars Cameralis Silesiae Superioris.

AUTOR PROJEKTU:

Roman Lewandowski

ORGANIZATOR:

Instytucja Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris, Katowice

WSPÓŁORGANIZATOR:

Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice

PATRONAT:

Marszałek Województwa Śląskiego Michał Czarski

Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach Marian Oslislo

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ