koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

Śląska Rzecz

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 151 wyświetleń od 27 lipca 2008
  • od: 6 sierpnia 2008, środa
    do: 30 sierpnia 2008, sobota

pokonkursowa wystawa

Wernisaż: 6. sierpnia 2008, godz. 18:00

* Kronika i Małachowski nagrodzeni *

Firma Małachowski, producent sprzętu alpinistycznego z Dębowca i Centrum Sztuki Współczesnej Kronika z Bytomia zostali zwycięzcami trzeciej edycji Konkursu Śląska Rzecz zorganizowanego przez Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie. Wyróżnienia trafiły do cieszyńskiej firmy Infobox i Andrzeja Sobasia oraz Justyny Kucharczyk, którzy zaprojektowali system oznakowania wizualnego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach.

Wręczenie nagród odbyło się podczas uroczystej gali zorganizowanej 30 maja w cieszyńskim Zamku. Danuta i Adam Małachowscy nagrodę odebrali w kategorii „Produkt" za kolekcję ultralekkich wyrobów puchowych. Firma Małachowski działająca w Dębowcu na Śląsku Cieszyńskim to na świecie jeden z nielicznych producentów specjalistycznej odzieży używanej w skrajnych warunkach atmosferycznych. Z usług pracowni korzysta wielu wybitnych himalaistów. Korzystają też narciarze, goprowcy, miłośnicy sportów ekstremalnych, a ostatnio Japończycy, dla których Małachowski szyje puchowe kurtki i koszule.

Ultralekka kolekcja trzech kurtek, plecaka i torby nagrodzona w konkursie powstała jako zaprzeczenie stereotypowego wyobrażenia, że wyroby napełnione puchem muszą zawsze być obszerne, mocno napełnione puchem, mają tradycyjny wygląd i używamy ich tylko w okresie srogiej zimy. Prezentowana kolekcja pokazuje, że wyroby puchowe mogą mieć znacznie szersze zastosowanie i mogą zmieścić się dosłownie w kieszeni. Jury doceniło trafne przełożenie doświadczeń w konstruowaniu specjalistycznej odzieży sportowej na odzież miejsko-turystyczną. Produkty nie tylko dobrze wpisują się w modną estetykę, ale odpowiadają także na oczekiwania współczesnych użytkowników, którzy coraz więcej czasu spędzają w podróży. Umiejętna adaptacja zaawansowanej technologii, wysoka jakość projektowa i wykonawcza pozwalają producentowi sprzedawać polski produkt na japońskim rynku-oceniło jury Śląskiej Rzeczy.

W kategorii „Grafika użytkowa” zwycięzcą zostało Centrum Sztuki Współczesnej Kronika z Bytomia za plakat i książkę „Oskar Hansen's Museum of Modern Art." (autorzy: Yane Calovski, Hristina Ivanoska) zaprojektowaną przez Ariane Spanier. Wyrazisty, spójny i nowatorski projekt został starannie wydrukowany. Uwagę jury zwrócił dwustronny plakat w polskiej i macedońskiej wersji językowej-oceniło jury.

Podczas konkursu wręczono też dwa wyróżnienia. W kategorii „Produkt" wyróżnienie trafiło do cieszyńskiej firmy Infobox sp. z o.o., która wyprodukowała kiosk multimedialny Infobox IB 190 projektu NPD Nowy Produkt Design i INNO Projekt- Paweł Balcerzak, Bartisz Dobrowolski, Wawrzyniec Skoczylas, Maciej Sobczak, Michał Stefanowski. Jury zwróciło uwagę szczególnie na neutralną formę urządzenia, która formalnie nie konkuruje z otoczeniem i wpisuje się w rozmaite przestrzenie. Wyróżnienie w kategorii „Grafika użytkowa" otrzymali Andrzej Sobaś i Justyna Kucharczyk, którzy na zlecenie Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A. zaprojektowali system oznakowania wizualnego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach.

Jak oceniło jury, rozwiązanie informacji wizualnej lotniska mieści się w przyjętych, międzynarodowych standardach, a zastosowana technologia podświetlania napisów światłem diodowym LED pozwala nie tylko na obniżenie kosztów eksploatacji, ale także poprawia bezpieczeństwo. System oznakowania wizualnego portu został zrealizowany w czerwcu 2007 roku na terenie nowego terminalu B.

Śląska Rzecz to konkurs jedyny w swoim rodzaju. Jego celem jest promocja wyjątkowych pod względem wzornictwa produktów powstałych na Śląsku. W tym roku liczba firm zgłaszających produkty wzrosła w stosunku do ubiegłorocznej edycji o 38 proc., a firm zgłaszających projekty graficzne aż o 63 proc. Swoje produkty po raz pierwszy zgłosiły cztery przedsiębiorstwa z Cieszyna i cztery z powiatu cieszyńskiego od razu zgarniając nagrodę główną i wyróżnienie.

W skład jury wchodzili: prof. Czesława Frejlich- redaktor naczelna kwartalnika „2+3D" (przewodnicząca jury), prof. Bogumiła Jung- przedstawicielka Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych, Ewa Go łębiowska-dyrektorka Śląskiego Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie, Judit Várhelyi- przedstawicielka Rady Wzornictwa Węgier, Mirosław Adamczyk z ASP w Poznaniu oraz Anita Labus z Regionalnego Centrum Biznesu w Katowicach i Bożena Łobzowska z Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.

Eksperci tworzący jury to zarówno osoby zawodowo zajmujące się wzornictwem, jak i przedstawiciele środowiska biznesu. Spośród 28 produktów zgłoszonych przez 18 firm oraz 24 projektów graficznych, nadesłanych także przez 18 firm, wyłonili oni zwycięzców „Śląskiej Rzeczy 2007”.

Autor: Wojciech Trzcionka

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ