koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Alternatywne Zakończenia

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 116 wyświetleń od 30 sierpnia 2012
  • od: 12 października 2012, piątek
    do: 4 listopada 2012, niedziela

*od 12 października do 4 listopada 2012 *

Galeria+

Wystawa „Alternatywne zakończenia" to inicjatywa trzech artystow, fotografow: Bownika, Filipa Berendta i Michała Jelskiego. Wystawa jest probą prześledzenia innych możliwości fotografii, stojących z dala od wymogu dokumentalności - uwiecznienia z jej pomocą rzeczywistości. Zebrani w tym projekcie artyści posługują się fotografią w odmienny sposob, traktując ją jako narzędzie zdolne do tworzenia niepodległych obrazow, ktore konotują na poziomie wizualności - tego, co za ich pomocą się wyłania przed widzem. Nie prowadzą one do porownania pomiędzy kopią - zdjęciem, a oryginałem - rzeczywistością. Dostrzegalnym tłem dla tej propozycji jest pytanie o pojemność ontologii stawiane w kontekście wspołczesnej fotografii. Pojawia się, bowiem poprzez zerwanie z tą klasyczną dla fotografii dychotomią, szansa na działania wychodzące poza problem reprezentacji. Bownik, Filip Berendt i Michał Jelski nie multiplikują oryginału z pomocą fotografii, a raczej w wybranych pracach podążają ścieżką wyabstrahowania, uwierzytelniania samego obrazu z jego złożonością, wewnętrzną energią i napięciami budowanymi wybranymi przez siebie środkami wyrazu. Każdy z nich podejmuje się tego zadania w odmienny sposob.

W „E-słodowym" Bownika uderza silna, malarska kompozycja, gra światłem, ktora wyciąga z trudnych do zidentyfikowania przedmiotow ich rzeźbiarską naturę. Geometria płaszczyzn jaką wprowadza Bownik pociąga, fascynuje, a jednocześnie nie pozwala przedrzeć się w pierwszym kroku poza poziom zjawiskowości - nazwanie wskazanych przez fotografię obiektow powinno być w klasycznym porządku pierwszą potrzebą, tu jednak przedmioty rekonstruowane w studiu nie dostarczają widzowi informacji o sobie, a ulegają redukcji. Tym samym jego fotografia niczego nie wyjaśnia, a raczej przesłania stojąc w opozycji do dążeń widza.

„Pandemii" Filipa Berendta towarzyszy ciekawość podszyta niepokojem. Niemal wyczuwalna organiczna struktura tej pracy, kondensuje w sobie wszystkie płaszczyzny: rzeźbę, malarstwo, aż po fotografię, ktora pozwala wydobyć te niezwykłe plamy barwne przypominające dynamiką action painting. Silnie wyczuwalne związki z abstrakcjonizmem mają tutaj przynajmniej podwojną naturę: z jednej strony zdanie się na przypadek - dyktat natury formujący te niezwykłe figury, z drugiej, chłodną, racjonalną, z ducha geometryczną ocenę sytuacji - tylko fotografia może nadać tworzywu Berendta autonomię.

Trzecim tropem, ktory dopełnia „Alternatywne zakończenia" jest realizacja Michała Jelskiego, anarchizująca, biorąca za swoj temat samo zdjęcie jako przedmiot podlegający ciągłej konotacji, pozostający w dyspozycji tych, ktorzy będą go cytować. Fizyczne działania Jelskiego: fotogramy i budowane z nich kolaże odkrywają kolejne warstwy obrazu. Stanowią rownież kolejną probę przełamania lub wręcz zamazania komunikatywności obrazu fotograficznego.

Przy całej mnogości strategii i wykorzystywanych metod wspolną cechą łączącą tę trojkę jest decyzja o realizowaniu swoich projektow w prożni, w oderwaniu od świata - takiego - jakim - się - jawi. Rzeczywistość jest im zbędna. Obiekty, ktore stają się przedmiotem ich fotografii są wynikiem analizy możliwości samego medium, negacji dokumentu. W konsekwencji prowadzi to rownież do odrzucenia związanych z dokumentem wątkow narracyjnych, tutaj po prostu ten język nie obowiązuje. Ten strategiczny odwrot prezentowanych artystow pozbawiony jest znamion ucieczki. Wskazuje natomiast moment, w ktorym przymus rejestracji zastąpiony zostaje alternatywą konstruowania samego obrazu.

bilety:

wstęp wolny

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ