koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latCO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Starożytna Joga w ujęciu współczesnym. Teoria i praktyka.

Jonkowo »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 599 wyświetleń od 21 sierpnia 2021
  • 8 października 2021, piątek
    » 17:00

OŚRODEK ROZWOJU OSOBISTEGO I DUCHOWEGO „TU I TERAZ” W NOWYM KAWKOWIE www.tuiteraz.eu

Zaprasza 8-10 października 2021 na warsztat:

Starożytna Joga w ujęciu współczesnym. Teoria i praktyka.

Prowadzą: Krzysztof Stec i Filip Ruciński.

॥ अथ योगानुशासनम् ॥

„Oto nauczanie jogi”

Starożytna joga w ujęciu współczesnym

Seria pięciu wykładów wprowadzających w teorię i praktykę jogi

Nastał sprzyjający czas, aby zacząć traktować osiągnięcia starożytnych cywilizacji z pełnym szacunkiem. Trzeba zauważyć, że nabyte w ciągu stuleci doświadczenia pokoleń w najtrwalszych cywilizacjach świata, do których niewątpliwie należy także cywilizacja indyjska, może nas wiele nauczyć.

Joga – rozwijająca się w ustnych przekazach i literaturze sanskryckiej od starożytności aż po dziś – należy do jednych za największych humanistycznych osiągnięć ludzkości.

Oferowane Państwu warsztaty zostały opracowywane przez praktyków jogi, którzy w trakcie wieloletnich pobytów w Indiach studiowali u kompetentnych mistrzów i w liczących się instytucjach. Przeznaczone są zarówno dla osób poważnie zaangażowanych w jogę, jak i zupełnie początkujących; pierwszym pozwoli pogłębić i uporządkować wiedzę z obszaru jogi; drugim ma dać inspirację do podjęcia praktyki.

Zamierzamy przekazać solidne podstawy nie tylko praktyczne, ale także teoretyczne, przygotowujące do rozważnej, bezpiecznej i skutecznej praktyki jogi. Reprezentujemy inne spojrzenia na jogę, która nadaje głębszego sensu ludzkim doświadczeniom.

Warsztaty prowadzone są na podstawie głównych tekstów źródłowych jogi, przede wszystkim:

• „Formuł Jogi” (Yogasūtra, ok. II w p.n.e.)

• „Lampki Hatha-jogi” (Haṭha-pradīpikā).

• „Kompendium Gherandy” (Gheraṇḍa-saṃhitā)

• „Strofy Sankhji” (Sānkhyā-kārikā)

• „Sutry Siwy” (Śiva-sūtra)

Uwzględniamy także nauki zawarte w wielu w innych starożytnych, średniowiecznych i współczesnych tekstach jogi takich jak między innymi „Kompendium Śiwy” (Śiva-saṁhitā), „Kompendium mędrca Wasiszthy” (Vasiṣṭha-saṁhitā), „Perłowy naszyjnik hatha-jogi”, (Haṭha-ratnāvalī), „Sto strof jogina Gorakszy” (Gorakṣa-śatakam), „Świt i zmierzch jogi” (Yoga-sandhyā), „Poświata księżycowa prawdy o hatha jodze” (Haṭha-tattva-kaumudī), teksty i pieśni natha-joginów we współczesnych językach indyjskich.

Omawiane zostaną człony jogi, podstawowe metody, a także geneza w tekstach źródłowych i sens różnych odmian współczesnej jogi. Będzie można uzyskać wyjaśnienie ważnych pojęć używanych w opisie ćwiczeń jogi.

Kwestie istotne dla życia i praktyki, przekazywane w tekstach sanskryckich, wyłożymy w sposób jak najbardziej przystępny i ze świadomością tego, co istotne, przyswajalne a także możliwe do stosowania we współczesnych realiach.

Joga pozwala na praktyczne zrozumienie całej złożoności człowieka, z uwzględnieniem jego duchowej, mentalnej, emocjonalnej, energetycznej i fizycznej natury. Jako dyscyplina wiedzy starożytnych Indii opisuje zasady i metody rozwijające równowagę na wszystkich poziomach człowieka. Bez wiedzy ogólnej czyli bez znajomości jej filozofii, nie może ona spełniać swojego zadania, a co najwyżej może stać się jedną z form zwykłej (ślepej) aktywności człowieka, nie powodującej istotnego rozwoju na żadnym z poziomów. Jak powiada jeden z tekstów:

„Tak jak ptak unosi się w przestworza dzięki obu skrzydłom,

Tak samo przez poznanie i praktykę, na trwałe Wielką Świadomość się osiąga”.

Integralnym elementem warsztatów są także praktyczne ćwiczenia wykonywane zgodnie z filozofią jogi, a także muzyka indyjska (instrument sitar).

Serdecznie zapraszamy!

Dr Filip Ruciński i Dr Krzysztof Stec

Program warsztatu:

Day 0 (piątek)

17:45 – 18:00 – wprowadzenie w tematykę warsztatów (KS, FR)

18:00 – 19:15 – wykład 0 (wykład otwarty) (FR)

19:15 – 20:00 – posiłek wieczorny

20:00 - 21:00 – program integracyjny (KS, FR)

Dzień 1 (sobota)

06:15 – 07:00 – praktyka: medytacja i pranajama (Surja Trataka jeśli będzie słońce) (KS)

07:00 – 07:45 – praktyka: Surjanamaskar (rozgrzewka i powitanie słońca) (KS)

07:45 – 08:00 – herbatka z przyprawami (cynamon, kurkuma, gwoździki, imbir, etc.)

08:00 – 10:15 – wykład 1 (FR)

10:15 – 11:00 – lekki posiłek poranny

11:00 – 12:30 – praktyka: asany w klasycznym stylu jogi Swamiego Kuvalayanandy (KS)

12:30 – 12:45 – pytania, dyskusja (FR)

12:45 – 13:30 - posiłek

13:30 – 15:30 – czas wolny, spacer

15:30 – 17:00 – wykład II (FR)

17:00 – 18:00 – Surjanamaskar, relaksacja przygotowawcza i pełna, oddechy oczyszczające nadi-shuddhi; medytacja So’ham (ajapa japa), (KS)

18:00 - 19:00 - posiłek

19:00 - 20:30 – wykład dodatkowy: Osiągnięcie optymalnej szczytowej formy (KS); rozmowy o jodze, pytania/odpowiedzi (KS, FR)

20:30 - 21:15 – koncert rag na instrumencie sitar (FR)

Dzień 2 (niedziela)

06:15 – 07:00 – praktyka: medytacja i pranajama (Surja Trataka jeśli będzie słońce) (KS)

07:00 – 07:45 – praktyka: Surjanamaskar (rozgrzewka i powitanie słońca) (KS)

07:45 – 08:00 – herbatka z przyprawami (cynamon, kurkuma, gwoździki, imbir, etc.)

08:00 – 10:15 – wykład III (FR)

10:15 – 11:00 – lekki posiłek poranny

11:00 – 12:30 – praktyka asany w klasycznym stylu jogi Swamiego Kuvalayanandy (KS)

12:30 – 12:45 – pytania, dyskusja (FR)

12:45 – 13:30 - posiłek

13:30 – 15:00 – czas wolny, spacer

15:00 – 16:30 – wykład IV: (FR)

16:30 – 17:00 – pranajama nadi-shuddhi; medytacja So’ham (ajapa japa), (KS)

17:00 – 17:30 – pytania/odpowiedzi, komentarze, podsumowanie warsztatów (KS, FR)

Starożytna joga w ujęciu współczesnym

Seria pięciu wykładów wprowadzających w praktykę jogi

Wykład 0

Spotkanie integracyjne

Sanskryt – język jogi. Sanskryt jest językiem indoeuropejskim z ponad 3-tysiącletnią tradycją literacką, w której zakodowana jest ogromna wiedza ludzkości. Na wykładzie otwartym przedstawię porywające związki sanskrytu z naszą świadomością, ukazując geniusz starożytnych uczonych. Pokażę, jak jest on ważny jako język kultury, religii i tekstów jogi. Pokazany zostanie jego związek z nieuświadamianymi mechanizmami myślenia, mającymi swe źródło w strukturze języka, a przekazywanymi również nam przez pokolenia od dalekiej starożytności w językach indoeuropejskich. Słuchacze zostaną zaskoczeni przenikającymi cały nasz język ojczysty związkami z sanskrytem, a nawet obecnością sanskrytu w setkach polskich słów odnoszących się do najważniejszych pojęć dotyczących ciała, umysłu, kultury, rodziny, przyrody, religii i codziennego życia.

Wykład I

Metodologia jogi. Jogasutry Patańdżalego

Skąd się w Indiach wzięła idea jogi?

Wykład dotyczyć będzie filozoficznych podstaw jogi, począwszy od pierwszych dociekań nad naturą człowieka i dawnych praktyk stosowanych przez joginów. Następnie zarówno w teorii jak i w praktyce medytacyjnej wyjaśnione zostaną rzeczywiste podstawy, cele i współczesne perspektywy praktyki jogi, w oparciu o najważniejszy podręcznik jogi wszech czasów „Traktat o Jodze” (Joga-śastra) Patańdżalego (ok. II w p.n.e.). Krótko zostanie też przestawiona relacja Jogaśastry (Jogasutry) z innymi starożytnymi filozofiami i praktykami, jak np. z filozofią sankhji, a także szczegółowo wyjaśnione osiem członów (asztanga) jogi. Uczestnicy będą mogli zrozumieć metodologię, którą należy stosować nie tylko do praktyki jogi, ale także zostaną wyczuleni na metodę interpretacji i posługiwania się Jogasutrami jako przewodnikiem podręcznikiem (nawet posługując się przekładami). Metody te – jak wykażę się podczas wykładu – nie są wcale dowolne, gdyż sami autorzy pisali teksty jogi w jasno określonym kanonie.

Wykład II

Joga ciała, cz. I.

na podstawie Hathapradipiki

Wykład opierać się będzie na jednym z trzech najważniejszych tekstów hathajogi pt. „Lampka hathajogi” (Haṭha-pradīpikā). Nim przejdę do omówienia metodologii i techniki odczytywania i interpretacji „Lampki”, przedstawię tradycję, w której powstała. Metoda interpretacji będzie dotyczyła nie tylko tego tekstu, ale także setek innych traktatów tej ogromnej tradycji 'mistrzów' zwanej tradycją siddhów i nathów, rozwijającej się nieprzerwanie od przy najmniej IV wieku, w każdym stuleciu pozostawiając po sobie obszerną literaturę. Osnową całego spotkania będzie omówiona w tekście czteroczłonowa joga (czaturanga jogę), gdzie członami są: (1) ułożenie ciała (asana), (2) pranajama, (3) mudra, (4) wsłuchiwanie się w dźwięk. Praktycznym uzupełnieniem wykładu będzie medytacja przy dźwiękach sitaru.

Wykład III

Joga ciała II

na podstawie Gheranda-sanhity

Wykład poświęcony będzie drugiemu z trzech najważniejszych tekstów hathajogi, pt. „Kompendium Gherandy” (Gheranda-sanhita). Jest to tekst napisany przez jogina imieniem Gheranda i dotyczący jogi ciała i duszy, przy czym ciało rozumie się metaforycznie jako gliniane naczynie, które należy oczyścić i wzmocnić. Ramami wykładu będzie opisana w tym tekście siedmioczłonowa joga (saptangajoga) wraz celami, metodami i współczesnym zastosowaniem. Szczególną uwagę poświęci się tu na zabiegi oczyszczające (szatkarma). Dodatkowo omówię zewnętrzne warunki, w jakich joga powinna być ćwiczona.

Wykład IV

Joga jako sztuka

Jak stać się aktorem na scenie świata, nietkniętym rolami, stają przed nami? Będą to zajęcia teoretyczno-praktyczne o przeżyciu smaku estetycznego, który nadaje sens życiu. Wykład opierać się będzie na filozofii Śiwasutr oraz czcigodnego Abhinawagupty (X wiek), wielkiego mistrza sztuk scenicznych, jogina należącego do omówionej w poprzednim wykładzie tradycji siddhów i nathów; jogina, który ze sztuką teatralną zintegrował różne systemy indyjskiej jogi, w tym jogi Patańdżalego, zyskując sobie przydomek „Odrodzonego Patańdżalego”. Postać Abhinawagupty i jego joga jest w Polsce dotąd zupełnie nieznana.

Na zajęciach przedstawię najważniejsze idee dotyczące świadomości i stanów emocjonalnych, zwracając uwagę na ich związki z funkcjonowaniem człowieka i wyjaśniając je w związku z filozofią jogi Patańdżalego. Pokażę też praktyczne ćwiczenia, które mogą przypominać warsztaty z teatru terapeutycznego. Omówię, w jaki sposób realizowany był przez Abhinawaguptę cel jogi, do którego prowadzi zharmonizowanie i wzmocnienie uczucia, umysłu, mowy i ciała, dzięki czemu staje się możliwe doświadczanie i wywoływanie smaków estetycznych, doprowadzając siebie i innych do głębokiego i trwałego spokoju.

Dr Krzysztof Stec

Jest absolwentem renomowanego instytutu jogi Kaivalyadhama (D.Y.Ed.), Banaras Hindu University oraz University of Rajasthan, od wielu lat praktykuje jogę ze znanymi badaczami jogi, joginami, guru i świętymi Indii. Indie odwiedził ponad 30 razy, spędził tam ponad 10 lat. Na międzynarodowych konferencjach w Polsce, Indiach i USA zaprezentował wiele artykułów dotyczących technik jogi, jest autorem ponad 60 prac naukowych w międzynarodowych czasopismach oraz dwóch książek o jodze. Obecnie pracuje nad habilitacją.

Dr Filip Ruciński

Dr Filip Ruciński jest indologiem-kulturoznawcą, po studiach w Indiach i w Polsce, gdzie ukończył studia doktoranckie na Wydziale Orientalistycznym UW. Specjalizuje się w literaturze i klasycznej filozofii indyjskiej (wszystkie jej kierunki), w tym m.in. jodze. Jogi uczy się od dziecka, towarzyszy mu stale na jego drodze. Ponadto specjalizuje się w filozofii języka, kilku językach indyjskich, indyjskiej estetyce oraz szeroko pojętej kulturze Indii – dawnej i współczesnej. Jest wraz ze swoim bratem dr Skarbimirem Rucińskim założycielem Fundacji Vivaswan (na rzecz nauk i kultury indyjskiej), której zadaniem jest ochrona wielowiekowych wartości i indyjskich nauk, tudzież szeroko pojęta działalność na rzecz wysokiej kultury i nauki (w tym polskiej). Nakładem Fundacji zostały opublikowane bezpośrednie tłumaczenia na język polski wielu tekstów źródłowych z sanskrytu. Niedawno Filip Ruciński obronił z wyróżnieniem obszerną pracę doktorską, która przybliża życie i filozofię jednego z najciekawszych filozofów indyjskich, jakim był żyjący w X-XI wieku w Kaszmirze mistrz teatru, wielki jogin Abhinawagupta.

Uczestnicy proszeni są o zabranie maty do jogi i paska (do jogi lub zwykły)!

TERMIN:
8-10.X 2021 (piątek - niedziela)

ROZPOCZĘCIE:
8.X godz. 17

ZAKOŃCZENIE:
10.X godz. 17.30

CENA WARSZTATU:
650 zł + koszt pobytu i wyżywienia

PROMOCJA:
600 zł przy płatności zaliczki do 15 września!

CENA POBYTU:
wyżywienie 88 zł dziennie (3 posiłki wegetariańskie); noclegi – w zależności od standardu od 33 zł do 124 zł za noc; ośrodek sprzedaje wyłącznie całe pakiety pobytowo/ żywieniowo/ warsztatowe (nie ma możliwości rezygnacji z posiłków ani noclegów)

KONTAKT:
www.tuiteraz.eu, kawkowo@tuiteraz.eu biuro: 662759576 Jacek Towalski: 602219382 Maja Wołosiewicz-Towalska: 606994366

MIEJSCE:
Ośrodek Rozwoju Osobistego i Duchowego „Tu i Teraz”, Nowe Kawkowo k. Olsztyna www.tuiteraz.eu

ZAPISY:

  1. Konieczna rejestracja mailowa na adres kawkowo@tuiteraz.eu (z podaniem imienia i nazwiska, numeru telefonu, daty i tytułu wydarzenia).
  2. Dopiero po otrzymaniu maila potwierdzającego i wyborze noclegu, prosimy o wpłatę zaliczki w ciągu tygodnia od zgłoszenia.
  3. Brak wpłaty zaliczki w ciągu 7 dni anuluje rezerwację za warsztat i pobyt! Prosimy nie wpłacać pieniędzy dopóki nie zostanie potwierdzone mailowo wpisanie na listę uczestników!
  4. Wpłata zaliczki jest równoznaczna z akceptacją regulaminu ośrodka (otrzymanego mailem po zgłoszeniu).
  5. Zaliczkę za pobyt w wysokości 200 zł prosimy wpłacać na konto Ośrodka Rozwoju Osobistego „Tu i Teraz” z podaniem imienia i nazwiska oraz opisem: „zaliczka za pobyt 8-10.X. 2021”.

Tu i Teraz Numer konta: 92 1020 3541 0000 5502 0206 3410 BANK PKO BP 

Dla przelewów zagranicznych: BIC (Swift): BPKOPLPW IBAN: PL92 1020 3541 0000 5502 0206 3410

  1. Zaliczka jest zwrotna tylko w ciągu dwóch tygodni od momentu zaksięgowania wpłaty na koncie ośrodka, jednak nie później niż dwa tygodnie przed rozpoczęciem warsztatu. W razie zwrotu zaliczki ośrodek potrąca 20 zł na opłaty manipulacyjne. Zaliczka nie może być przełożona na inny warsztat.
autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ