koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TINA
zmodyfikowano  5 lat temu

FERDYDURKE

Gniezno »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 510 wyświetleń od 2 lutego 2019

Witold Gombrowicz
FERDYDURKE

reżyseria
Piotr Ratajczak

dramaturgia
Maria Marcinkiewicz-Górna

scenografia
Marcin Chlanda

kostiumy
Grupa Mixer

choreografia
Arkadiusz Buszko

opracowanie muzyczne
Piotr Ratajczak

występują
Zuzanna Czerniejewska
Wiktoria Czubaszek (gościnnie)
Iwona Sapa
Mikołaj Bańdo (gościnnie)
Paweł Dobek
Maciej Hązła
Wojciech Kalinowski
Roland Nowak
Radomir Rospondek (gościnnie)
Stanisław Twaróg (gościnnie) / Jan Niemczyk
Tomasz Tywoniuk (gościnnie)

inspicjent
Ewa Malicka

„Ferdydurke” to jednocześnie  traktat psychologiczno-filozoficzny i satyra społeczna.  Pełna drwiny  ale i bezsilności opowieść o relacjach międzyludzkich, podszytych nieuchronnym absurdem i wszechogarniającą "gębą". Gombrowicz demaskuje napuszoną powagę i walczy ze sztucznością formy, rozważa problematykę niedojrzałości, młodości oraz opresyjności społeczeństwa i kultury - zwłaszcza polskiej, szlacheckiej, katolickiej i zaściankowej.
W Teatrze Fredry po jedną z najbardziej znanych powieści na świecie, klasykę literatury polskiej, sięga reżyser Piotr Ratajczak, znakomicie znany ze swych realizacji m.in. w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze Współczesnym w Szczecinie, Teatrze Śląskim w Katowicach, Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie czy warszawskiej Polonii.

Twórcy spektaklu zainspirowani głównymi wątkami powieści, opowiadają o wyzwoleniu człowieka z formy, narzucanej zarówno przez społeczeństwo, bliskich, jak i tradycję, system kształcenia i media oraz o ucieczce od „gęby” i schematycznego postrzegania drugiego człowieka.
Trzydziestoletni Józio – główny bohater spektaklu –– zostaje porwany przez dawnego nauczyciela do współczesnej szkoły, sytuacji miłosnej w nowoczesnym domu i wielopokoleniowej rodziny.  Świat, w którym przystało mu istnieć jest martwy a idee przestarzałe i nieaktualne. Pojawiająca się na scenie postać Gombrowicza komentuje zastany świat i wskazuje na służebność Polaków wobec Polski – traktowanej wyłącznie serio, jako symbol i powinność.

premiera 6 października 2018

zmodyfikowano  5 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ