koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KONGRES KULTURYAVATAR Nowe szaty królaDBP PinakotekaLife in this House is Over / PREMIERACO JEST GRANE - październik 2024 - nr 364Tłumacz w muzeum
zmodyfikowano  6 dni temu

Na temat Polski | Szczecin

CO jest GRANE » 45 wyświetleń od 12 października 2024

ARTYŚCI:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie

Jakub Kuszlik - fortepian

Przemysław Neumann - dyrygent

UTWORY:

Zygmunt Noskowski - Wariacje e-moll na temat własny

Ignacy Jan Paderewski - Koncert fortepianowy a-moll op. 17

Witold Maliszewski - I Symfonia g-moll op. 8

OPIS:

Bohaterami tego koncertu będzie trzech wspaniałych polskich kompozytorów z przełomu XIX i XX wieku. Ich muzyki słuchano kiedyś z zachwytem od Odessy po Nowy Jork. Był to czas erupcji wielu talentów kompozytorskich, nie tylko w Polsce zresztą. Niestety zdecydowana większość twórczości naszych rodzimych twórców tamtego czasu znajduje się dziś na repertuarowym marginesie. Powszechna wśród filharmonii na całym świecie tendencja do stawiania na utwory znane i ograne doprowadziła do sytuacji, że wciąż istnieją arcydzieła, które cały czas czekają na… odkrycie. Okolice Święta Niepodległości to doskonały pretekst by zaprosić melomanów do wspólnego i jakże satysfakcjonującego wysłuchania zapomnianych pereł polskiej muzyki.

Wieczór otworzą Wariacje na temat własny Zygmunta Noskowskiego, twórcy wielu rozbudowanych dzieł orkiestrowych i wspaniałych utworów kameralnych. Dość powiedzieć, że do wielbicieli jego twórczości zaliczał się m.in. Ferenc Liszt. Nie tylko polecał dzieła Noskowskiego wydawcom, ale wziął także udział w premierze jego Kwartetu fortepianowego op. 8.

Jako kolejny zabrzmi Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego – utwór napisany z niecodziennym polotem, pełny iskrzących się dźwięków, ale także duchowej głębi, zdolny porywać tłumy. Pierwsza część utworu – Allegro – powstała jeszcze w Warszawie, kolejne w Krakowie i Wiedniu. Choć Paderewski sam chciał zasiąść za fortepianem podczas premiery utworu, uległ jednak namowom Anetty Jessipowej – jednej z najsłynniejszych pianistek tamtego czasu – by to jej powierzyć partię solową. Dzięki wpływom artystki, podczas tego koncertu za batutę chwycił Hans Richter – bodaj największy ówczesny dyrygent. Premiera Koncertu fortepianowego a-moll Paderewskiego w Wiedniu zakończyła się spektakularnym sukcesem.

zmodyfikowano  6 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ