koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  8 lat temu

Carmen

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 77 311 wyświetleń od 19 stycznia 2009
  • 26 listopada 2016, sobota
    » 19:00
  • 18 listopada 2016, piątek
    » 18:00
  • 16 listopada 2016, środa
    » 18:00
  • 26 listopada 2015, czwartek
    » 19:00
  • 18 października 2015, niedziela
    » 17:00
  • 3 października 2015, sobota
    » 19:00
  • 18 czerwca 2015, czwartek
    » 19:00
  • 24 maja 2015, niedziela
    » 17:00
  • 30 kwietnia 2015, czwartek
    » 19:00
  • 19 marca 2015, czwartek
    » 19:00
  • 14 lutego 2015, sobota
    » 19:00
  • 14 lutego 2014, piątek
    » 19:00
  • 30 listopada 2012, piątek
    » 19:00
  • 4 listopada 2012, niedziela
    » 17:00
  • 6 października 2012, sobota
    » 19:00
  • 29 maja 2012, wtorek
    » 19:00
  • 16 maja 2012, środa
    » 19:00
  • 15 stycznia 2012, niedziela
    » 17:00
  • 7 maja 2011, sobota
    » 19:00
  • 22 marca 2011, wtorek
    » 19:00
  • 22 grudnia 2010, środa
    » 19:00
  • 14 listopada 2010, niedziela
    » 17:00
  • 20 października 2010, środa
    » 19:00
  • 11 czerwca 2010, piątek
    » 19:00
  • 19 maja 2010, środa
    » 19:00
  • 18 maja 2010, wtorek
    » 19:00
  • 28 kwietnia 2010, środa
    » 19:00
  • 24 marca 2010, środa
    » 19:00
  • 23 marca 2010, wtorek
    » 19:00
  • 14 lutego 2010, niedziela
    » 17:00
  • 13 lutego 2010, sobota
    » 19:00
  • 10 listopada 2009, wtorek
    » 19:00
  • 23 września 2009, środa
    » 19:00
  • 10 września 2009, czwartek
    » 19:00
  • 19 maja 2009, wtorek
    » 19:00
  • 2 maja 2009, sobota
    » 19:00
  • 28 kwietnia 2009, wtorek
    » 19:00
  • 11 marca 2009, środa
    » 19:00
  • 4 lutego 2009, środa
    » 19:00

Georges Bizet

  • reżyseria: Adam Frontczak
  • muzyka: Georges Bizet
  • libretto: Henry Meilhac, Ludovic Halévy
  • inscenizacja: Adam Frontczak
  • kierownictwo muzyczne: Tomasz Szreder
  • scenografia: Paweł Dobrzycki
  • kostiumy: Małgorzata Słoniowska
  • choreografia: Bożena Klimczak
  • przygotowanie chóru: Małgorzata Orawska
  • reżyseria światła: Paweł Dobrzycki
  • dyrygent: Tomasz Szreder
  • asystent dyrygenta: Artur Wróbel

Carmen należy dziś do najpopularniejszych dzieł w światowym repertuarze operowym. W pierwszej wersji ujęta była w formę zbliżoną do opery komicznej, gdzie fragmenty śpiewane przeplatały się z partiami mówionymi. Fakt ten, według ówczesnego zwyczaju, zamykał jej drogę na scenę Wielkiej Opery paryskiej, premiera musiała się więc odbyć w Operze Komicznej. Uczęszczająca tam publiczność gustowała raczej w lekkich, zabawnych komediach muzycznych i nie w smak jej było tragiczne zakończenie dzieła Bizeta - oto jeden z powodów chłodnego przyjęcia Carmen.

Ważniejszą jednak przyczyną niechętnego początkowo stosunku publiczności i krytyków było śmiałe nowatorstwo treści. Bizet przełamał bowiem niepisaną tradycję nakazującą czerpać tematy oper ze świata mitów i legend lub też z dawnych epok historycznych i z życia tzw. „wyższych sfer". W miejsce konwencjonalnych, częstokroć pełnych sztucznego patosu postaci bohaterów wprowadził na sceną operową żywych, współczesnych ludzi - żołnierzy, przemytników i robotnice z fabryki cygar. (Kierunek ten, którego naczelną ideą było dążenie do ukazania w operze życiowej prawdy zamiast nierealnych, fantastycznych wydarzeń, miał 20 lat później pod nazwą weryzmu zatriumfować w twórczości Leoncavalla, Mascagniego i Pucciniego.)

Z czasem jednak niezwykła barwność muzyki, jej żywiołowy temperament i swoista „hiszpańska" egzotyka, kunsztowność i elegancja faktury, blask i efektowność, w połączeniu ze znakomitym librettem odniosły zdecydowane zwycięstwo. Muzyka Carmen zawiera najlepsze cechy stylu opery francuskiej, jakkolwiek nie jest pozbawiona także wpływów włoskich. Na podkreślenie zasługuje usamodzielnienie partii orkiestrowej, z rzadka tylko schodzącej do roli akompaniamentu, oraz zastosowanie interwałów skali cygańskiej w temacie Carmen. Od strony konstrukcji opera Bizeta zachowuje w zasadzie tradycyjną budowę numerową.

(Na podstawie Przewodnika operowego Józefa Kańskiego)

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ