koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  5 lat temu  »  

#entropiawdomu Marcelo Zammenhoff SŁOŃCE NAD LEHISTANEM wersja pandemiczna instalacja online /łączenie z Łącznej/

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 497 wyświetleń od 12 maja 2020
  • od: 18 maja 2020, poniedziałek
    do: 22 maja 2020, piątek

ZAPRASZAMY NA KOLEJNE TRANSMISJE!!!


8.05.2020 godz. 20.00 | transmisja pilotażowa

18—22.05.2020 godz. 20.00 | transmisje 5 odcinków

Polska jest krajem znajdującym się w nieciekawym ze względów klimatycznych rejonie Świata, który oferuje pogodę raczej przygnębiającą: stosunkowo mało słońca, najczęściej zachmurzone niebo, wiosną i jesienią częste opady deszczu. Choć, jak na ironię, ostatnio tego słońca jest jakby więcej, a nawet straszy się nas suszą – co też jest przygnębiające. Pogoda przekłada się oczywiście na samopoczucie i nastroje obywateli. Napisano na ten temat sporo piosenek i esejów, a nawet w związku z drastycznymi opadami deszczu jak latem roku 1997 (a w związku z tym także z powodzią), pojawiło się szereg spekulacji, zakładających świadomą manipulację pogodą. A to, że Niemcy, a to, że Rosjanie... Albo, na przykład, czy jedno z największych mocarstw świata nie mogłoby dysponować „bronią pogodową”?

My zaś, Polacy, jakoś nauczyliśmy się z tym pogodowym niedostatkiem żyć. Jak zresztą z każdym niedostatkiem. Komfort zapewniamy sobie niezależnie od medialnej niepogody. Niezależnie od teorii spiskowych, niezależnie od opinii sąsiadów…

Pojęcie imigracji/emigracji wewnętrznej, które porusza niniejsza instalacja, nabrało nowego znaczenia w czasie pandemii koronawirusa. Obecnie najważniejszym elementem przetrwania w warunkach koniecznej izolacji jest zapewnienie sobie prywatnego komfortu.

Instalacja jest wersją specjalną*, wykonaną przez autora w ograniczonych, nieco spartańskich warunkach, w jego górskiej posiadłości z tego, co ma u siebie w domu na odludziu, pod czeską granicą, dokąd uciekł z rodziną z Łodzi, na samym początku ogłoszenia pandemii.

Podsumowując: „Słońce nad Lehistanem” to nastrojowy environment, sentymentalno-melancholijna instalacja traktująca o pogodzie, imigracji wewnętrznej, prywatnym komforcie oraz nieco o teoriach spiskowych. Rzecz o nieatrakcyjnej, rodzimej pogodzie, o tym, jak mało mamy słońca, o depresji, ale i o sposobie radzenia sobie z ową depresją. Czyli zarazem rzecz o niespełnieniu, o małym oszukiwaniu się, o indywidualizmie, alienacji i nadziei. O tym, ze prawdziwe słoneczko możemy mieć u siebie, w swojej malutkiej rzeczywistości. Nawet, gdy otoczenie jest niesprzyjające i niekomfortowe. I o tym, że nasze życie rozgrywa się na zupełnie innych poziomach.


*/ Instalację pod tym samym tytułem autor zrealizował w roku 2015 w toruńskiej Galerii Sztuki Wozownia


Marcelo Zammenhoff (Piotr Wygachiewicz), ur. 1970 w Łodzi – polski artysta postindustrialny, twórca filmowy i wideo, konstruktor, fotografik, performer, designer, kompozytor, eksperymentator. Równolegle przedstawiciel polskiego kina eksperymentalnego, offowego i eksperymentalnej sceny sceny muzycznej electro/synth/noise, a także działacz kultury. W wieku 17 lat grał na wspólnej scenie z zespołem SWANS. W wieku 23 lat stworzył emitowany w TVP2 autorski, pionierski i awangardowy program TELEWIZJA ATLANTYDA. Mieszka i tworzy w Łodzi. Konstruktor pierwszych samplerów kasetowych. Autor trzech Festiwali Myśli Cyfrowej CYFROTEKA, założyciel Teatru Elektrycznego, grupy filmowej Plazma TV oraz ekstremalnej galerii Xylolit w Łodzi (w latach 1995-96). Na początku lat 90. XX wieku był prekursorem nowych gatunków muzycznych (psycho-trance), powołał do życia wiele grup muzycznych (m.in. FPZ, Morris Generativ, Protopkazma, Mikrowafle, czy ostatni projekt Throbbing Wafle, wydany na płycie w 2015). Tworzy urządzenia i elektro-instalacje, wykorzystujące światło jarzeniowe, świecące diody i lasery, a także sztukę video. Jest autorem niedokończonej powieści futurystycznej Ziemia – Moskwa. Zdobywca kilku nagród filmowych i muzycznych, m.in. za remake pierwszego polskiego filmu fabularnego z 1907 roku (nagroda kanału Kino Polska), a także za kompozycję w międzynarodowym konkursie roku Johna Cage'a. Ostatnia duża praca, "Niewygodny Komunikat", z udziałem niemal wszystkich znanych, polskich lektorów, została sfinansowana przez Narodowe Centrum Kultury i jest kluczowym przesłaniem do wszystkich Ziemian. Gra na banjo, wspina się po górach i lodowcach.


https://www.facebook.com/events/237779177328296/

zmodyfikowano  5 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ