koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
LATO w biblioteceCO JEST GRANE - lipiec/sierpień 2024 - nr 362GASTRO Miasto 4Wystawa ClimaxKRUPA
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Milky Way | wystawa zbiorowa

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 432 wyświetleń od 21 grudnia 2021
  • od: 17 grudnia 2021, piątek
    do: 29 stycznia 2022, sobota

Milky Way

17.12.21 – 29.01.22

Kurator: Łukasz Huculak

Agnieszka Apoznańska / Aleksander Baszyński / Paweł Baśnik / Wiktor Gałka / Łukasz Huculak / Zuzanna Janosz / Justyna Klecka / Tomasz Kwiatkowski / Kami Mierzvvinsk / Paulina Rega / Jacek Wasilewski

Prezentowana wystawa stanowi hołd dla wizualnego potencjału literatury Stanisława Lema, złożony autorowi w roku rocznicy jego urodzin. Zaproszeni do wystawy artyści zostali poproszeni o stworzenie obrazów inspirowanych jego twórczością. Są to głównie studenci i absolwenci Akademii Sztuk Pięknych Wrocławiu związani z pracownią malarską prof. Łukasza Huculaka.

Zarzuca się niekiedy Solaris słabą charakterystykę bohaterów. Na usprawiedliwienie Lema należy powiedzieć, że są one płaskie, niepełne i mało plastyczne tylko na tle wyjątkowo malowniczych „opisów przyrody", tworów „grawitacyjnej galarety": mimoidów, symetriad, chyży i długoni. Pejzaż Solaris jest malarski podwójnie, nie tylko z racji swojej malowniczej powierzchowności, ale także statusu ontologicznego. To nie oryginał, ale kopia, swoista reprezentacja, obraz – artefakt. Płynny strumień fantazyjnych kształtów bardziej niż rzeczywistość zewnętrzną stanowi wnętrze ludzkiej psychiki. Bezkres myśli i wyobrażeń o nierównym stopniu „wykończenia", niekiedy form w pełni rozwiniętych i czytelnych, kiedy indziej zaledwie ich niejasnych zapowiedzi, mglistych intuicji, przebłysków świadomości dryfujących w odmętach nieuświadomionego. Myśli bowiem to nie tylko sensowne zdania, będące szczególną emanacją świadomości. Życie psychiczne manifestuje się także mętnymi zlepkami słów, obrazów i emocji, ufundowanych bliżej fizjologicznego poziomu procesów reaktora-mózgu. To właśnie ich bogactwo znajduje odzwierciedlenie w kształtach formowanych przez myślący ocean.
Przywołują one trojakie skojarzenia z malarskiej historii. Pierścienie zapadających się fal mimoidu poronnego przypominają magmatyczny, niepochwytny zmysłowo „przedformalny" stan materii obrazów Jacksona Pollocka czy taszystów. „Polipowate narośla" mimoidu dojrzałego, którego celem jest „małpowanie kształtów zewnętrznych", wydają się odzwierciedlać imaginarium surrealizmu. Ogrody i ściany obserwowane przez Bertona, z wysoka wyglądające jak miasto (choć to ułuda „wywołana poszukiwaniem jakiejkolwiek analogii pośród tego, co znane") korespondują z pejzażami Maxa Ernsta, wizjami René Magritte'a czy płynnymi pustkowiami Yves'a Tanguya. Wreszcie – przypominająca strzelisty gotyk symetriada, „jakaś krewna stożków Łobaczewskiego i ujemnych krzywizn Riemanna [...]", wplatająca w swą formę parametr czasowy i aspekt zmiennego oglądu, rezonuje z wizualnymi poszukiwaniami kubizmu.
Solaryjski ocean stanowi nową formę biologiczną, generującą stany emocjonalne bez pośrednictwa aparatu percepcyjnego – bezpośrednio w mózgu. W terminologii Lemowskiej – „reaktor elektrochemiczny", rodzaj hiperinteligentnej rośliny, która zamiast przemieszczać się i pokonywać przestrzeń w celu pozyskania dostępu do źródeł energii, wywołuje wszystkie niezbędne dla podtrzymania życia procesy bezpośrednio w organie odpowiedzialnym za ich przetwarzanie. Choć skojarzenie solaryjskiego oceanu z Berkeleyowskim, „duchem" wzbudzającym wrażenia sensualne w umysłach ludzi może wydawać się nieuprawnione, to sam autor wskazuje na ten trop: plazmatyczny zbiornik „trawi czas na [...] rozważaniach nad istotą wszechrzeczy”.
Kolosalny system nerwowy w formie ciała niebieskiego, „twór organiczny", który „potrafi modelować metrykę czasoprzestrzeni" i przemawiać językiem matematyki (impulsami elektromagnetycznymi). „Genialny ocean", który „nie buduje [...] miast ani mostów, ani machin latających; nie próbuje też zwyciężać przestrzeni ani jej przekroczyć [...], zajmuje się natomiast tysiącznymi przekształceniami – »autometamorfozą ontologiczną«", stanowiącą jedyny przejaw życiowej aktywności tej istoty.

Kurator: Łukasz Huculak

  • CZARNO-BIAŁE

    CZARNO-BIAŁE

    od: 24 stycznia 2003    do: 3 marca 2003

    Galeria Szkła i Ceramiki BWA

    pl. Kościuszki 11   Wrocław

    21 623sztuka

  • DYFERENCJE

    DYFERENCJE

    od: 12 grudnia 2002    do: 6 stycznia 2003

    Galeria Szkła i Ceramiki BWA

    pl. Kościuszki 11   Wrocław

    21 074sztuka

  • MACK

    MACK

    od: 11 października 2002    do: 18 listopada 2002

    Galeria Szkła i Ceramiki BWA

    pl. Kościuszki 11   Wrocław

    20 818sztuka

  • CERAMIKA

    CERAMIKA

    od: 11 października 2002    do: 18 listopada 2002

    Galeria Szkła i Ceramiki BWA

    pl. Kościuszki 11   Wrocław

    20 700sztuka

  • ZAWIESZONE PODRÓŻE

    ZAWIESZONE PODRÓŻE

    od: 9 sierpnia 2002    do: 30 września 2002

    Galeria Szkła i Ceramiki BWA

    pl. Kościuszki 11   Wrocław

    20 538sztuka

  • SZKŁO I RYSUNKI

    SZKŁO I RYSUNKI

    od: 10 maja 2002    do: 21 czerwca 2002

    Galeria Szkła i Ceramiki BWA

    pl. Kościuszki 11   Wrocław

    20 554sztuka

  • NACZYNIE

    NACZYNIE

    od: 27 marca 2002    do: 3 maja 2002

    Galeria Szkła i Ceramiki BWA

    pl. Kościuszki 11   Wrocław

    21 053sztuka

  • PRACE

    PRACE

    od: 15 stycznia 2002    do: 11 lutego 2002

    Galeria Szkła i Ceramiki BWA

    pl. Kościuszki 11   Wrocław

    20 640sztuka

  • ŚWIATŁO-CIENIE

    ŚWIATŁO-CIENIE

    od: 1 grudnia 2001    do: 2 stycznia 2002

    Galeria Szkła i Ceramiki BWA

    pl. Kościuszki 11   Wrocław

    20 698sztuka

  • TIME FOR TEA

    TIME FOR TEA

    od: 13 października 2001    do: 11 listopada 2001 jest więcej terminów

    Galeria Szkła i Ceramiki BWA

    pl. Kościuszki 11   Wrocław

    20 661sztuka

  • OBRAZY INSCENIZOWANE

    OBRAZY INSCENIZOWANE

    od: 13 października 2006    do: 10 listopada 2006

    GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW

    ul.Szewska 36   Wrocław

    20 824sztuka

  • Fotografie kobiece

    Fotografie kobiece

    od: 24 lutego 2006    do: 3 marca 2006

    GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW

    ul.Szewska 36   Wrocław

    20 987sztuka

  • Dream - obrazy i video

    Dream - obrazy i video

    od: 13 stycznia 2006    do: 27 stycznia 2006

    GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW

    ul.Szewska 36   Wrocław

    20 846sztuka

  • Dream

    Dream

    13 stycznia 2006 - 18:30

    GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW

    ul.Szewska 36   Wrocław

    20 833sztuka

  • Dziewczyny do wzięcia

    Dziewczyny do wzięcia

    1 stycznia 2006 - 00:00jest więcej terminów

    GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW

    ul.Szewska 36   Wrocław

    20 891sztuka

  • Kilka Minut - Sen

    Kilka Minut - Sen

    od: 25 listopada 2005    do: 15 grudnia 2005

    GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW

    ul.Szewska 36   Wrocław

    20 294sztuka

  • Enjoyorself

    Enjoyorself

    od: 4 listopada 2005    do: 24 listopada 2005

    GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW

    ul.Szewska 36   Wrocław

    20 110sztuka

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ