INFORMACJA:
![](/i/user-thumb.png)
Milky Way | wystawa zbiorowa
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/93wt.png)
baner
- od: 17 grudnia 2021, piątekdo: 29 stycznia 2022, sobota
Milky Way
17.12.21 – 29.01.22
Kurator: Łukasz Huculak
Agnieszka Apoznańska / Aleksander Baszyński / Paweł Baśnik / Wiktor Gałka / Łukasz Huculak / Zuzanna Janosz / Justyna Klecka / Tomasz Kwiatkowski / Kami Mierzvvinsk / Paulina Rega / Jacek Wasilewski
Prezentowana wystawa stanowi hołd dla wizualnego potencjału literatury Stanisława Lema, złożony autorowi w roku rocznicy jego urodzin. Zaproszeni do wystawy artyści zostali poproszeni o stworzenie obrazów inspirowanych jego twórczością. Są to głównie studenci i absolwenci Akademii Sztuk Pięknych Wrocławiu związani z pracownią malarską prof. Łukasza Huculaka.
Zarzuca się niekiedy Solaris słabą charakterystykę bohaterów. Na usprawiedliwienie Lema należy powiedzieć, że są one płaskie, niepełne i mało plastyczne tylko na tle wyjątkowo malowniczych „opisów przyrody", tworów „grawitacyjnej galarety": mimoidów, symetriad, chyży i długoni. Pejzaż Solaris jest malarski podwójnie, nie tylko z racji swojej malowniczej powierzchowności, ale także statusu ontologicznego. To nie oryginał, ale kopia, swoista reprezentacja, obraz – artefakt. Płynny strumień fantazyjnych kształtów bardziej niż rzeczywistość zewnętrzną stanowi wnętrze ludzkiej psychiki. Bezkres myśli i wyobrażeń o nierównym stopniu „wykończenia", niekiedy form w pełni rozwiniętych i czytelnych, kiedy indziej zaledwie ich niejasnych zapowiedzi, mglistych intuicji, przebłysków świadomości dryfujących w odmętach nieuświadomionego. Myśli bowiem to nie tylko sensowne zdania, będące szczególną emanacją świadomości. Życie psychiczne manifestuje się także mętnymi zlepkami słów, obrazów i emocji, ufundowanych bliżej fizjologicznego poziomu procesów reaktora-mózgu. To właśnie ich bogactwo znajduje odzwierciedlenie w kształtach formowanych przez myślący ocean.
Przywołują one trojakie skojarzenia z malarskiej historii. Pierścienie zapadających się fal mimoidu poronnego przypominają magmatyczny, niepochwytny zmysłowo „przedformalny" stan materii obrazów Jacksona Pollocka czy taszystów. „Polipowate narośla" mimoidu dojrzałego, którego celem jest „małpowanie kształtów zewnętrznych", wydają się odzwierciedlać imaginarium surrealizmu. Ogrody i ściany obserwowane przez Bertona, z wysoka wyglądające jak miasto (choć to ułuda „wywołana poszukiwaniem jakiejkolwiek analogii pośród tego, co znane") korespondują z pejzażami Maxa Ernsta, wizjami René Magritte'a czy płynnymi pustkowiami Yves'a Tanguya. Wreszcie – przypominająca strzelisty gotyk symetriada, „jakaś krewna stożków Łobaczewskiego i ujemnych krzywizn Riemanna [...]", wplatająca w swą formę parametr czasowy i aspekt zmiennego oglądu, rezonuje z wizualnymi poszukiwaniami kubizmu.
Solaryjski ocean stanowi nową formę biologiczną, generującą stany emocjonalne bez pośrednictwa aparatu percepcyjnego – bezpośrednio w mózgu. W terminologii Lemowskiej – „reaktor elektrochemiczny", rodzaj hiperinteligentnej rośliny, która zamiast przemieszczać się i pokonywać przestrzeń w celu pozyskania dostępu do źródeł energii, wywołuje wszystkie niezbędne dla podtrzymania życia procesy bezpośrednio w organie odpowiedzialnym za ich przetwarzanie. Choć skojarzenie solaryjskiego oceanu z Berkeleyowskim, „duchem" wzbudzającym wrażenia sensualne w umysłach ludzi może wydawać się nieuprawnione, to sam autor wskazuje na ten trop: plazmatyczny zbiornik „trawi czas na [...] rozważaniach nad istotą wszechrzeczy”.
Kolosalny system nerwowy w formie ciała niebieskiego, „twór organiczny", który „potrafi modelować metrykę czasoprzestrzeni" i przemawiać językiem matematyki (impulsami elektromagnetycznymi). „Genialny ocean", który „nie buduje [...] miast ani mostów, ani machin latających; nie próbuje też zwyciężać przestrzeni ani jej przekroczyć [...], zajmuje się natomiast tysiącznymi przekształceniami – »autometamorfozą ontologiczną«", stanowiącą jedyny przejaw życiowej aktywności tej istoty.
Kurator: Łukasz Huculak
![](/i/user-thumb.png)
CZARNO-BIAŁE
od: 24 stycznia 2003 do: 3 marca 2003
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 623sztuka
DYFERENCJE
od: 12 grudnia 2002 do: 6 stycznia 2003
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 074sztuka
MACK
od: 11 października 2002 do: 18 listopada 2002
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
20 818sztuka
CERAMIKA
od: 11 października 2002 do: 18 listopada 2002
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
20 700sztuka
ZAWIESZONE PODRÓŻE
od: 9 sierpnia 2002 do: 30 września 2002
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
20 538sztuka
SZKŁO I RYSUNKI
od: 10 maja 2002 do: 21 czerwca 2002
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
20 554sztuka
NACZYNIE
od: 27 marca 2002 do: 3 maja 2002
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
21 053sztuka
PRACE
od: 15 stycznia 2002 do: 11 lutego 2002
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
20 640sztuka
ŚWIATŁO-CIENIE
od: 1 grudnia 2001 do: 2 stycznia 2002
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
20 698sztuka
TIME FOR TEA
od: 13 października 2001 do: 11 listopada 2001 jest więcej terminów
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
20 661sztuka
OBRAZY INSCENIZOWANE
od: 13 października 2006 do: 10 listopada 2006
GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW
ul.Szewska 36 Wrocław
20 824sztuka
Fotografie kobiece
od: 24 lutego 2006 do: 3 marca 2006
GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW
ul.Szewska 36 Wrocław
20 987sztuka
Dream - obrazy i video
od: 13 stycznia 2006 do: 27 stycznia 2006
GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW
ul.Szewska 36 Wrocław
20 846sztuka
Dream
13 stycznia 2006 - 18:30
GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW
ul.Szewska 36 Wrocław
20 833sztuka
Dziewczyny do wzięcia
1 stycznia 2006 - 00:00jest więcej terminów
GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW
ul.Szewska 36 Wrocław
20 891sztuka
Kilka Minut - Sen
od: 25 listopada 2005 do: 15 grudnia 2005
GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW
ul.Szewska 36 Wrocław
20 294sztuka
Enjoyorself
od: 4 listopada 2005 do: 24 listopada 2005
GaleriaSzewska 36Instytut Historii Sztuki UW
ul.Szewska 36 Wrocław
20 110sztuka
![](/i/user-thumb.png)