koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Siedem ostatnich słów

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 544 wyświetleń od 21 lutego 2022
  • 5 marca 2022, sobota
    » 18:00

Wykonawcy:
Joseph Swensen – dyrygent
Agata Chodorek – sopran
Aleksandra Michniewicz – alt
Marek Belko – tenor
Michał Pytlewski – bas
Chór NFM
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
J. Haydn Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu Hob. XX/2

Czas trwania: [60']

Podczas koncertu z udziałem Chóru NFM pod kierownictwem artystycznym Lionela Sowa oraz NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Josepha Swensena zabrzmi monumentalne dzieło jednego z najwybitniejszych twórców swojej epoki, należącego do grona słynnych klasyków wiedeńskich Josepha Haydna.

Siedem ostatnich słów Chrystusa dotyczy w istocie zebranych w Ewangeliach siedmiu wypowiedzi Jezusa umierającego na krzyżu. Owe frazy stały się punktem rozważań nie tylko teologów, ale także tematem muzycznych opracowań kompozytorów działających jeszcze przed Haydnem – m.in. Heinricha Schütza, Christopha Graupnera czy Giovanniego Battisty Pergolesiego.

W 1786 roku do kompozytora dotarła informacja o zamówieniu z dalekiego Kadyksu, miasta położonego w hiszpańskiej Andaluzji. Miejscowy duchowny Don José Sáenz de Santa María pragnął, by podczas obrzędów towarzyszących przeżywaniu Wielkiego Piątku w Oratorio de la Santa Cueva, móc oddać się modlitwie i rozmyślaniu nad „siedmioma słowami” przy dźwiękach kompozycji instrumentalnej. Haydn skomponował więc pełne dramatycznej ekspresji dzieło składające się z siedmiu orkiestrowych sonat poprzedzonych introdukcją oraz zakończonych żywiołowym finałem, mającym symbolizować trzęsienie ziemi po śmierci Zbawiciela. Kompozycja odniosła wielki, międzynarodowy sukces – wkrótce wykonana została także w stolicach kulturalnych Europy: Wiedniu, Paryżu i Berlinie. Natchniony triumfem twórca opracował także inne warianty dzieła, koncentrując się głównie na jego obsadzie. Jeden z nich – kompozycja z wykorzystaniem głosów wokalnych – powstał niemal dziesięć lat po pierwotnej prezentacji utworu. Co ciekawe, nie była to zupełnie autorska inicjatywa Haydna, bowiem inspiracją do skomponowania tej wersji była zasłyszana podczas pobytu w bawarskiej Pasawie aranżacja tamtejszego kapelmistrza – Josepha Frieberta. Pobudzony oryginalnym opracowaniem kompozytor postanowił stworzyć nową odsłonę dzieła, która we Wrocławiu zabrzmi w wykonaniu zespołów Narodowego Forum Muzyki.

Bilety: 20-65 zł
https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8802

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ