koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  2 lata temu

La voix humaine. Anatomia wyobraźni | 57\. Wratislavia Cantans

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 407 wyświetleń od 21 maja 2022
  • 11 września 2022, niedziela
    » 20:00

Zdolność do przywoływania i tworzenia w myślach rozmaitych obrazów i historii, których źródłem są zmysły – definicja ta odnosi się do wyobraźni, będącej jednym z najbardziej kreatywnych obszarów ludzkiego życia. Podczas koncertu z udziałem wybitnej sopranistki Barbary Hannigan oraz LUDWIG Orchestry artyści wykonają wielkie dwudziestowieczne dzieła czerpiące z przywołanej formuły – Metamorfozy Richarda Straussa oraz La voix humaine Francisa Poulenca.

Metamorfozy Richarda Straussa to dzieło szczególne, zarówno dla twórczości samego kompozytora, jak i dla historii muzyki ogółem. Proces tworzenia dzieła artysta rozpoczął w ostatnich miesiącach II wojny światowej, po etapie trudnych i kontrowersyjnych po dziś dzień kontaktów z nazistami. Nieco wcześniej zmienił jednak swoją postawę w stosunku do III Rzeszy, przyjmując przygnębiającą rzeczywistość poprzez milczącą zgodę. Powstała w 1945 roku kompozycja odczytywana jest więc jako swoiste pożegnanie twórcy, pełne żalu zwrócenie się w stronę bezpowrotnie mijającej epoki. Niezwykle symboliczne w tym kontekście było umieszczenie w utworze cytatu z marsza żałobnego pochodzącego z Eroiki Ludwiga van Beethovena.

Powstałe piętnaście lat później dzieło Francisa Poulenca La voix humaine to jednoaktowa, trwająca niespełna czterdzieści minut tragedie lyrique. Kompozytor stworzył ją do tekstu poety Jeana Cocteau, poruszającego tematykę związaną z dramatem odrzucenia oraz samotności. Główną osią dzieła jest monolog niedawno porzuconej kobiety, która w rozmowie telefonicznej z byłym kochankiem odsłania cały wachlarz gorzkich emocji. Studium ludzkiej rozpaczy ubogacone jest oryginalnym językiem muzycznym, podkreślającym przeżycia dotkniętej bólem postaci. Poulenc skomponował Głos ludzki dla francuskiej sopranistki Denise Duval, podczas koncertu w rolę bohaterki wcieli się Barbara Hannigan.

Program:
Richard Strauss Metamorfozy TrV 290
Francis Poulenc La voix humaine – tragédie lyrique

Wykonawcy:
Barbara Hannigan – dyrygent, sopran
LUDWIG Orchestra
Barbara Hannigan, Denis Guéguin, Clemens Malinowski – reżyseria i wideo
Clemens Malinowski – wideo tworzone na żywo do utworu La voix humaine F. Poulenca
Pierre Favrez – realizator dźwięku
Delphine Dussaux – korepetytor i asystent muzyczny
Florent Derex – koncepcja dźwiękowa

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  2 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ