koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  5 miesięcy temu

Mischa Maisky & NFM Orkiestra Leopoldinum

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 799 wyświetleń od 15 kwietnia 2024
  • 15 czerwca 2024, sobota
    » 18:00

Dobrze znany wrocławskiej publiczności Mischa Maisky należy do najwyżej cenionych wirtuozów wiolonczeli naszych czasów. Występ tego artysty z NFM Orkiestrą Leopoldinum będzie jedną z wielkich atrakcji dobiegającego końca sezonu artystycznego. W programie znajdą się dzieła Gustava Mahlera, Franza Schuberta, Maxa Brucha i Béli Bartóka.

Koncert rozpocznie sławne Adagietto, czyli czwarta część V Symfonii Mahlera. Uważa się ją za list miłosny poświęcony ukochanej, a następnie żonie kompozytora, Almie Schindler. Świadczy o tym pełen liryzmu nastrój muzyki, opartej na śpiewnej melodyce, a także zacytowanie przez Mahlera motywu symbolizującego spojrzenie miłosne, zaczerpniętego z Tristana i Izoldy Richarda Wagnera. Adagietto spopularyzował także włoski reżyser Luchino Visconti, wykorzystując je w swoim filmie Śmierć w Wenecji.

Następnym utworem w programie jest Sonata Arpeggione a-moll Franza Schuberta. Dzieło powstało w listopadzie 1824 roku, prawdopodobnie na zamówienie Vincenza Schustera, artysty będącego wówczas u szczytu popularności. Zdobył ją dzięki grze na arpeggione, wynalezionym zaledwie rok wcześniej instrumencie strunowym wyglądającym jak gitara, z którego dźwięk wydobywało się smyczkiem. Sonata doczekała się publikacji dopiero w 1871 roku, kiedy o arpeggione nikt już nie pamiętał. Ponieważ jednak utwór sam w sobie jest niezwykle atrakcyjny, prędko powstały rozmaite jego aranżacje przeznaczone na instrumenty będące w powszechnym użyciu, takie jak flet, altówka czy właśnie wiolonczela.

Drugą część wieczoru rozpocznie Kol Nidrei, jedno z najpopularniejszych dzieł Maxa Brucha. Zwrot ten oznacza po aramejsku „wszystkie ślubowania”. Jest to modlitwa odmawiana wieczorem przed świętem Yom Kipur. W utworze niemieckiego twórcy solo wiolonczeli ma imitować śpiew kantora podczas modlitwy w synagodze. Twórca przyznawał, że chociaż był protestantem, to głęboko poruszało go piękno żydowskich melodii. Koncert zwieńczy wykonanie Divertimento Węgra Béli Bartóka. Kompozycja ta powstała w 1939 roku na zamówienie Paula Sachera, dyrygenta Basler Kammerorchester. Tytuł odnosi się do utworów rozrywkowych pisanych w okresie klasycyzmu. Artysta, nawiązując do nich w swoi dziele, jednocześnie korzystał z muzyki ludowej swojego kraju. Kapryśna rytmika oraz aluzje do zwrotów melodycznych charakterystycznych dla muzyki węgierskiej sprawiają, że jest to dzieło niebanalne, świeże i zaskakujące.

Program:
G. Mahler AdagiettoV Symfonii
F. Schubert Sonata Arpeggione a-moll D. 821 (oprac. na wiolonczelę i smyczki V. Mendelssohn)


M. Bruch Kol Nidrei op. 47
B. Bartók Divertimento Sz.113 BB.118

Wykonawcy:
Alexander Sitkovetsky – skrzypce, prowadzenie
Mischa Maisky – wiolonczela
NFM Orkiestra Leopoldinum

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  5 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ