koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TP Repertuar 11.2024CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu

INIRE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 863 wyświetleń od 18 stycznia 2008
  • od: 21 stycznia 2008, poniedziałek
    do: 10 lutego 2008, niedziela

SEPTEM SERMONES AD MORTUOS

wernisaż: 21 stycznia 2008, godz. 17.00

Filmowa wersja „Septem Sermones Ad Mortuos” grupy INIRE to opracowana specjalnie na potrzeby wydawnictwa DVD samoistna część audiowizualnego projektu, którego sceniczna premiera miała miejsce na Festiwalu Form Audiowizualnych INTERMEDIALE w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy, w kwietniu 2004 roku. Nie jest to jednak zapis spektaklu, ale opracowanie jego muzycznej i wizualnej sturktury, z myślą o przekazaniu jego idei i charakteru w innej niż sceniczna formie. Projekt zainspirowany został traktatem C.G.Junga „Septem Sermones ad Mortuos”. Ten głęboko gnostycki tekst powstał w 1916 roku w ciągu trzech dni gorączkowego zapisywania pojawiających się jakby w pre-surrealistycznym strumieniu świadomości, myśli i idei Junga.

W „Septem Sermones ad Mortuos” INIRE nawiązuje do jungowskiej filozofii i psychologii głębii. W klasycznym pytaniu o arche – pierwszą zasadę bytu – pojawia się tu pojęcie Pleromy: Pełni i Nicości jednoczesnej, wszystkiego co stałe, ale i przemienne zarazem. Z tej pozbawionej, ale i posiadającej wszelkie właściwości nieskończoności wyłania się obraz współistniejących przeciwieństw. Tego co dobre i złe, żywe i martwe, czasowe i przestrzenne.

Jednak jungowskie pojęcie Pleromy w ujęciu INIRE przeniesione jest z psychologii i filozofii na obszar historii sztuki, kultury i teorii komunikacji. To właśnie tu nieświadomość zbiorowa ma swój odpowiednik w mitycznej krainie przodków, cieni, do których zstępuje się w poszukiwaniu zbawiającej wiedzy.

Pracę nad realizacją projektu wspomagali m.in. Francuskie Towarzystwo Psychologii Analitycznej, Instytut C.G. Junga w Paryżu, Stowarzyszenie Netcetera i Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Wydawnictwo DVD zostało zrealizowane przy wsparciu finansowym Gminy Legnica. Formacja INIRE powstała wiosną 2001 roku. Skład personalny grupy ściśle uzależniony jest od realizowanych projektów. Inicjatorem INIRE i głównym jej animatorem jest Krzysztof Pawlik. Do tej pory w projektach realizowanych przez INIRE uczestniczyli też: Małgorzata Dancewicz, Karolina Kozakiewicz, Grażyna K. Kaczmarek, Mirosław Rajkowski i Wojciech Benicewicz.

Od 2001 roku grupa zrealizowała trzy projekty sceniczne: zainspirowany cyklem średniowiecznych rycin alchemicznych „Hermetic Garden” (2001), wykorzystujący gnostycki traktat C.G.Junga „Septem Sermones ad Mortuos” (2004) oraz zainspirowany twórczością T.S.Eliota, C. Fuentesa, obrazami wyludnionych wybrzeży Morza Północnego i skrajnie różnym krajobrazem wielkich metropolii Szanghaju, Tokio i Nowego Jorku performance pt. „Traces” (2007).

W swoich działaniach INIRE łączy filozoficzne i antropologiczne poszukiwania z audiowizualnymi środkami wyrazu, interpretując ugruntowane już w historyczno literackiej i kulturowej tradycji treści, które zyskują tu swoje aktualne znaczenie. Nie jest to jednak twórczość na nowo tłumacząca klasykę, a raczej poszukiwanie indywidualnego doświadczania mitu, kształtujące się na granicy muzyki elektroakustycznej, wideo artu i audiowizualnego performance'u.

Krzysztof Pawlik – inicjator projektu INIRE. Kompozytor, muzyk, reżyser, twórca wideo artu i scenicznych realizacji audiowizualnych, autor muzyki teatralnej oraz realizacji wideo wykorzystywanych w spektaklach teatralnych (m.in. „Zona” - reż. Lech Raczak, „Troja, moja miłość” - reż. Paweł Kamza). W latach 90 związany z Rozgłośnią Regionalną Polskiego Radia we Wrocławiu. Twórca intermadialnych formacji The Embroynal Position, Christblood, Spirit of Insanity, Radio Internazionale, The Land of Great Heresie, Head58m. Jest realizatorem form audiowizualnych w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

Karolina B. Kozakiewicz – eksperymentująca z głosem wokalistka, autorka opowiadań, tłumaczka poezji amerykańskiej, artystka małych przedmiotów. Na codzień prowadzi seminaria o sztuce.

Małgorzata Dancewicz – wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów i scenariuszy multimedialnych działań scenicznych i projektów audiowizualnych. Tłumaczka poezji i prozy francuskiej.

Mirosław Rajkowski – kompozytor, artysta multimedialny i historyk sztuki. W swoich projektach wykorzystuje technikę śpiewu alikwotowego, którą studiował u Michaela Vettera na Akademie der Kunste w Berlinie. Autor wielu projektów wokalnych i multimedialnych. Współpracował z wieloma artystami polskimi i zagranicznymi.

Wojciech Benicewicz – grafik, twórca wideo, muzyk, związany z projektami wizualno-muzycznymi, m.in. White Nerve Connexion, Embryonal Position, Nemesis, Christblood.

Grażyna K. Kaczmarek – malarka, performerka, poetka, inicjatorka wielu akcji happeningowych organizowanych przez BWA w Legnicy i Teatr im. Heleny Modrzejeskiej w Legnicy. Związana z projektami wizualno-muzycznymi m.in. Christblood, The Land of Great Heresie, Radio Internazionale, Kasmitchny & Vilgoć.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ