koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Emotikon

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 486 wyświetleń od 11 maja 2011
  • od: 20 maja 2011, piątek
    do: 26 czerwca 2011, niedziela

Wystawa Emotikon składająca się z prac Roberta Rumasa i Piotra Wyrzykowskiego to podsumowanie wyprawy, jaką artyści odbyli na początku 2011 roku po krajach Europy Wschodniej. Odwiedzili Ukrainę, Turcję, Rumunię oraz Gruzję w poszukiwaniu emocji w miejscach zrożnicowanych geograficznie, kulturowo i estetycznie. Artyści niczym dwaj podrożnicy-dokumentaliści tropili bez specjalnego scenariusza miejsca i historie, nadając wyprawie aspekt socjologiczny i antropologiczny.

Tytułowy emotikon powstał z połączenia dwoch słow „emotion" i „console", gdzie konsola (klawiatura, ekran) jest nośnikiem emocji przekazywanych w tekście. Sam emotikon, co ciekawe, powstał pod koniec XIX wieku. Wyraz ten używany obecnie oznacza określenie cyfrowych symboli, znakow reprezentujących emocje i nastroj autora tekstu (SMS-a, e-maila itd.) związanych ze wspołczesną komunikacją pozawerbalną. Znaki te są symbolami uproszczonej twarzy ludzkiej, używają skrotu myślowego i graficznego jako nośnika ładunku emocjonalnego. Artyści skojarzyli funkcję emotikonu z funkcją, jaką miał dawniej fotoplastykon - urządzenie do prezentacji pojedynczych fotografii, w ktorym mechanizm przesuwał co kilka sekund nowe obrazy przed wizjer. Według artystow, fotoplastykon także kumulował emocje zapisane na prezentowanych przeźroczach. Urządzenie to wykorzystywało technikę fotografii stereoskopowej, ktora dzięki dwom zdjęciom zrobionym

z odmiennej perspektywy stwarzała iluzję przestrzeni trojwymiarowej. Fotoplastykony były jednym z elementow dziewiętnastowiecznej kultury wizualnej, na ktorą składały się pokazy latarni magicznej, panoramy, a poźniej - kinetoskop i kinematograf.

Odniesienie do filmu jest nieprzypadkowe w kontekście tej wystawy: artyści, myśląc o aranżacji ekspozycji, spojrzeli na sale galeryjne z perspektywy ptasiej, dzięki ktorej zobaczyli pomieszczenia jako poszczegolne klatki celuloidowej taśmy filmowej. Każda sala stanowi oddzielną narracyjną całość, ale wszystkie sale oglądane razem staną się zmontowanym materiałem audiowizualnym. Jednak mimo tego, że struktura wystawy jest podporządkowana amfiladowemu układowi sal, nie ma charakteru linearnej narracji. Przeciwnie - jest zbudowana na kontrastach znaczeń rożnych emocji i temperatur.

Wzorem dawnych autorow fotografii wykorzystywanych w fotoplastykonach, ktorzy organizowali wyprawy do odległych krajow i dbali o aktualną kronikarską dokumentację wydarzeń, Rumas i Wyrzykowski wyprawili się w wybrane przez nich miejsca z pogranicza rożnych kultur i cywilizacji, nie pomijając marginaliow cywilizacyjnych. Planowali stworzenie wystawy, ktora dzięki fotografiom, plikom dźwiękowym, dokumentacji wideo i obiektom stanie się wehikułem emocji i nastrojow: tych zgromadzonych w czasie wyprawy, i rownież tych na nowo budzących się podczas oglądania Emotikonu- zaskakujących zarowno samych autorow, jak i odbiorcow.

Podroż artystow została zorganizowana między innymi dzięki uprzejmości Ambasady Turcji w Polsce.

bilety:

3 zł ulgowy, 6 zł normalny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ