koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

Jakub Jakubowski

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 014 wyświetleń od 24 stycznia 2008
  • od: 26 lutego 2008, wtorek
    do: 8 marca 2008, sobota

Malarstwo

wernisaż: 26 lutego 2008, godz. 18:00

"Mroczne obrazy Jakuba Jakubowskiego mówią poprzez znaki i symbole. Kształtowane pięknie prace przywodzą na myśl klasyka malarskiej materii, Jana Lebensteina, czy też religijne malarstwo Stanisława Rodzińskiego.

Obrazy Kuby ukazujące „miskę Piłata” przypominają o utracie odpowiedzialności, o braku naszej osobowości, „twarzy” i „wnętrza”. To jeden z aspektów, który widzę w obrazach Kuby. Drugim jest poszukiwanie religijnego wymiaru. Świadczy o tym zarówno tematyka jego prac, jak i pionowe, abstrakcyjne kompozycje malarskie, których źródłem inspiracji – wg słów malarza – były kapliczki w polu, przydrożne znaki krzyża. Jest w tych figurach potrzeba sprowadzenia rzeczywistości do znaku o charakterze totemicznym.

Wprowadzając sakralny kontekst Kuba zdaje się sugerować jedną z dróg pokonania trudnych sytuacji. Daje nam znak, że w religijności człowieka leży siła w odbudowywaniu naszej odpowiedzialności i sprostaniu sferze /niesamowitości/. Adam Organisty

Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Częstochowie oraz Akademii im Jana Długosza w Częstochowie, Wydziału Edukacji Artystycznej w zakresie Sztuk Plastycznych, specjalizacja malarstwo w pracowni prof. Wincentego Maszkowskiego. Członek Rady Kultury przy Prezydencie Miasta Częstochowy od 2007 r.

  • Wyróżnienie w konkursie na „Obraz i rysunek o tematyce biblijne” VII Konfrontacje Artystyczne Sacrum – Wadowice - 2007
  • Wyróżnienie w konkursie Nadzieje Plastyczne Częstochowy – 2006.
  • Artystyczne Stypendium Prezydenta Miasta Częstochowy - 2006.
  • Artystyczne Stypendium Prezydenta Miasta Częstochowy - 2004.
  • Artystyczne Stypendium Prezydenta Miasta Częstochowy - 2003.

Wystawy indywidualne:

  • 2007 – „Malarstwo” – Galeria Sztuki Współczesnej „Fra Angelico”, Muzeum Archidiecezjalne Katowice
  • 2007 – „Malarstwo” – Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie
  • 2006 – „Malarstwo” Galeria Centrum, Kraków
  • 2005 – „Nowożeńcy” Galeria:”Steel Forest” - Częstochowa
  • 2005 – „ znalezione obrazy” Galeria Piwnice Margaux, Częstochowa
  • 2004 – „ rysunek” Galeria Przytyck, Tarnowskie Góry
  • 2004 – „podróż” malarstwo wystawa pod patronatem Galerii Ośrodka Promocji Kultury Gaude Mater, caffe Skrzynka, Częstochowa

wystawy zbiorowe:

  • 2008 – Targi Młodej Sztuki – Most, Infogaleria i Youngs Gallery, Warszawa
  • 2007- Pokonkursowa wystawa Triennale dla Młodych Malarzy im. Mariana Michalina, Miejska Galeria Sztuki Częstochowa
  • 2007 – Zawsze z Nadzieją cz. III – w ramach 5 DNI Kultury Chrześcijańskiej – Muzeum Częstochowskie
  • 2007 – VII Konfrontacje „Sacrum w Sztuce” - Wadowice
  • 2006 – Zawsze z Nadzieją, Galeria Duszpasterstwa Środowisk Twórczych, IV D ni Kultury Chrześcijańskiej, Częstochowa
  • 2006 - Festiwal Sacrum w Sztuce, Wadowice
  • 2006 – Nadzieje plastyczne Częstochowy, MGS Częstochowa
  • 2006 - VII Festiwal Sztuki Wysokiej, Galeria SATLOWE ANIOŁY, Bytom
  • 2006 – Dialogi-i.. Galeria Duszpasterstwa Środowisk Twórczych, Częstochowa
  • 2006- 4 Międzynarodowe Biennale Miniatury, OPK Gaude Mater, Częstochowa, Warszawa, Piła, Tarnów, Kalisz.
  • 2005 -VI Biennale małych form malarskich, Galeria WOZOWNIA, Toruń
  • 2005 -VI Festiwal Sztuki Wysokiej, Galeria SATLOWE ANIOŁY, Bytom
  • 2005 - tarnowskie Klimaty edycja trzecia Akty Akty, Miejska Galeria Sztuki, Tarnów
  • 2005 - Malarze Zachęty Genessis, Cafe Cinema, Częstochowa
  • 2005 - Dyplom 2005, Galeria Ośrodka Promocji Kultury Gaude Mater, Częstochowa
  • 2005 - Festiwal Sacrum w Sztuce, Wadowice
  • 2005 – II Edycja Konkursu Samsung ArtMaster, finaliści, Stara Pomarańczarnia, Warszawa
  • 2004 – Pamiątki z Ukrainy, Galeria Studencka Japko, Częstochowa
  • 2004 - 3 Międzynarodowe Biennale Miniatury, Galeria OPK Gaude Mater, Częstochowa, Warszawa, Kalisz
  • 2004 - V Festiwal Sztuki Wysokiej, Galeria Stalowe Anioły, Bytom
  • 2004 – Światło a materia malarska, OPK Gude Mater Częstochowa, Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków
  • 2004 – GrupArt 2 my rano, Teatr A. Mickiwicza, Częstochowa
  • 2004 – Pokonkursowa wystawa Konkursu dla młodych malarzy im. Mariana Michalika, Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa, Wrocław, Sztokholm.
  • 2005 - Zawsze z nadzieją, Duszpasterstwo Środowisk Twórczych, Łódź
  • 2003 – Zawsze z nadzieją, Muzeum Częstochowskie, Częstochowa
  • 2003 - 25 lat Instytutu Plastyki WSP w Częstochowie, Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa

Wydaje się nam, że jesteśmy myślący. Że towarzyszy nam refleksja, dzięki której odróżniamy dobro od zła. Za refleksją podążać powinna jednak odpowiedzialność. Odpowiedzialność za nasze słowa i czyny. Odpowiedzialność współtworzy istotę naszej osobowości. A tak trudno jest nam mówić, kiedy sytuacja wymaga od nas odpowiedzialności. Łatwiej jest nam wtedy milczeć. Niechaj zło dzieje się obok, byle nie w nas. I chociaż możemy, powinniśmy je pokonać – to jednak milczymy. Milczymy, choć dalej żyjemy. A brak słów coraz bardziej upodobnia nas do trupa.

Mroczne obrazy Jakuba Jakubowskiego mówią poprzez znaki i symbole. Kształtowane pięknie prace przywodzą na myśl klasyka malarskiej materii, Jana Lebensteina, czy też religijne malarstwo Stanisława Rodzińskiego. Ale poza wyśmienitą fakturą, którą uzyskać może każdy porządnie wykształcony malarz, w obrazach Kuby widzę strach przed brakiem odpowiedzialności. Artysta sprzeciwia się wobec biernej postawy w milczeniu, przywołując ewangeliczny symbol Piłatowej miski. Przypomina wprost o winie „umywania rąk”, o winie przemilczania tego, co w nas /niesamowite/, co nas przekracza i przerasta. To właśnie artyści mają często odwagę wskazać na Freudowskie pojęcie /niesamowitego/ (/das Unheimliche/). „Owo niesamowite nie jest tak naprawdę niczym nowym czy obcym, lecz jest czymś od dawna znanym życiu psychicznemu, czymś, co wyobcowało się z niego za sprawą procesu wyparcia. (...) Niesamowite jest czymś ongi samowitym, od dawna znajomym. Przedrostek /nie/ (/un/) w tym słowie jest znamieniem wyparcia”. Dodajmy: wyparcia dwojakiego rodzaju lęków – przed seksualnością i śmiercią. Albowiem boimy się zwłaszcza odpowiadać za czyny, które dotyczą tych dwóch sfer. Obrazy Kuby ukazujące „miskę Piłata” przypominają o utracie odpowiedzialności, o braku naszej osobowości, „twarzy” i „wnętrza”.

To jeden z aspektów, który widzę w obrazach Kuby. Drugim jest poszukiwanie religijnego wymiaru. Świadczy o tym zarówno tematyka jego prac, jak i pionowe, abstrakcyjne kompozycje malarskie, których źródłem inspiracji – wg słów malarza – były kapliczki w polu, przydrożne znaki krzyża. Jest w tych figurach potrzeba sprowadzenia rzeczywistości do znaku o charakterze totemicznym. Przed ponad pół wiekiem Thomas Merton krytykował współczesne sobie malarstwo sakralne za konwencjonalność osłabiającą duchową stronę przekazu. Postulował on, aby „przekazywać ukryte rzeczywistości przez ich SUGEROWANIE niż przez ich zmysłowe PRZEDSTAWIANIE.” Wprowadzając sakralny kontekst Kuba zdaje się sugerować jedną z dróg pokonania trudnych sytuacji. Daje nam znak, że w religijności człowieka leży siła w odbudowywaniu naszej odpowiedzialności i sprostaniu sferze /niesamowitości/.

Adam Organisty

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ