koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGTP Repertuar 11.2024CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  rok temu

KURPIŃSKI / BACEWICZ / BEETHOVEN - KONCERT SYMFONICZNY 24.11.2023 / 19:00

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 5 852 wyświetleń od 16 września 2023

WYKONAWCY
JANUSZ WAWROWSKI SKRZYPCE
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
MARTA GARDOLIŃSKA DYRYGENTKA
PROGRAM
Karol Kurpiński (1785-1857) – Uwertura do opery Dwie chatki
Grażyna Bacewicz (1909-1969) – III Koncert skrzypcowy
1. Allegro molto moderato
2. Andante
3. Vivo
Ludwig van Beethoven (1770-1827) – VI Symfonia F-dur op. 68 „Pastoralna”
1. Allegro ma non troppo. Obudzenie się pogodnych uczuć po przybyciu na wieś (Erwachen heiterer Gefühle bei der Ankunft auf dem Lande).
2. Andante molto mosso. Scena nad strumieniem (Szene am Bach).
3. Allegro. Wesoła zabawa wieśniaków (Lustiges Zusammensein der Landleute).
4. Allegro. Burza (Gewitter und Sturm).
5. Allegretto. Pieśń pastuszka – radosne i dziękczynne uczucia po burzy (Hirtengesänge – Frohe und dankbare Gefühle nach dem Sturm).

Jak różnorodne inspiracje może nieść kompozytorom muzyczny folklor! Rozbudowaną uwerturę do jednoaktowej opery komicznej pt. Dwie chatki Karol Kurpiński rozpoczyna pogodnym obojowym wstępem. Dopiero po nim rozpoczyna się konwencjonalne, jeśli chodzi o formę, allegro sonatowe z żywiołowym i pełnym werwy pierwszym tematem oraz zachwycającym lirycznym tematem drugim. W rysunku melodii i ciepłym brzmieniu instrumentów dętych można odszukać nawiązania do sielskiego wiejskiego krajobrazu. Zupełnie inaczej folklor rozbrzmiewa w III Koncercie skrzypcowym Grażyny Bacewicz. Wyraźna inspiracja muzyką podhalańską uwidacznia się w sposobie instrumentacji, charakterystycznych zwrotach melodycznych czy – już wprost – otwierającym drugą część motywie, pochodzącym z „mało znanej, ale bardzo pięknej pieśni”. Trzecia część koncertu to pełen werwy oberek, którego wirujący charakter doskonale oddaje góralski żywioł.
„Kto ma jako takie pojęcie o życiu wiejskim, ten i bez tytułu domyśli się, o co autorowi chodzi, zwłaszcza że to wszystko ma raczej na celu oddanie uczuć niż malarstwo dźwiękowe” – pisał w 1807 roku Ludwig van Beethoven w notatce dotyczącej VI Symfonii F-dur op. 68. Ostatecznie każda z pięciu części ukończonej w 1808 roku „Pastoralnej” opatrzona została programowym tytułem. Nie chodzi tu jednak o prostą muzyczną ilustrację sielankowych scen, a o zwrot ku naturze i ekspresję uczuć towarzyszących doświadczaniu niezwykłości otaczającego nas świata. Być może to właśnie w tej uniwersalnej myśli tkwi siła wyrazu niezwykłej kompozycji ostatniego z trójcy wielkich klasyków wiedeńskich.
Marta Dziewanowska-Pachowska

Bilety w cenie 40 ulgowy, 60 normalny.
Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do ukończenia 26 roku życia, emerytom i rencistom (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert.

Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl,
na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  rok temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ