Orkiestra św. Mikołaja
- 16 grudnia 2007, niedziela» 17:00
Orkiestra św. Mikołaja
Koncert
w koncercie wezmą udział:
- Anna Bielak – skrzypce, śpiew
- Agnieszka Kołczewska – bębny, instrumenty perkusyjne
- Maria Natanson – skrzypce, śpiew
- Bogdan Bracha – śpiew, skrzypce, fujarki, inst.. stroikowe
- Piotr Majczyna – mandola, kobza, gitary, śpiew
- Marcin Skrzypek – gitara, mandolina, koboz, cymbały, bębenki, śpiew
- Robert Brzozowski – kontrabas
To jeden z zespołów, które "wymyśliły" folk w Polsce. Bez wątpienia należy do elity zespołów folkowych w kraju. Przez niektórych znawców tematu uważana jest za kapelę, która ukształtowała styl folkowego muzykowania lat dziewięćdziesiątych, tworząc podstawy popularności tej muzyki w ostatnich czasach. Muzykę "Orkiestry", w odróżnieniu od innych popularnych zespołów tego nurtu, cechuje stosowanie wyłącznie instrumentów akustycznych i techniki tzw. "białego" śpiewu. W swoich aranżacjach grupa chętnie stosuje rzadkie instrumenty jak dutar czy cymbały. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu nadając mu mistyczną aurę. Jako jedna z pierwszych kapel, wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim.
Anna Bielak – skrzypce, śpiew
Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia w klasie
skrzypiec M. Świecy. Absolwentka Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie.
Grała muzykę irlandzką w lubelskim zespole Samhain. Od roku 2002 gra w Odpuście Zupełnym. Współpracuje z młodym lubelskim kompozytorem Rafałem
Rozmusem (m.in. muzyka na żywo do filmów niemych). Zafascynowana kulturą
skandynawską, muzyką i językiem szwedzkim. Gra na szwedzkiej nyckelharpie.
Obecnie pracuje jako instruktor-terapeuta w Warsztatach Terapii Zajęciowej w Janowicy (zajęcia z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie) gdzie m.in. prowadzi zespół teatralno-taneczny Figiel.
Jako odważny i sprawny kierowca w klasie maturalnej dostała przezwisko "Hołowczyc". W ramach pomocy w rodzinnej firmie, zaraz po otrzymaniu prawa jazdy eskortowała z Gdańska szwedzki kombajn. Na wiele dań ma osobny system jedzenia, np. jabłko na kwadratowo, kanapkę na okrągło. Lubi meble z Ikei i ubrania z lnu. Lubi spać w busie podczas wyjazdów koncertowych z Orkiestrą. Lubi kiedy Bogdan mówi SZCZENIACZEK. Obsesje i hobby: sprawdzanie poczty elektronicznej i statystyk swoich stron internetowych. Szaleje za kotami rasy Main Coon. Słucha rocka progresywnego: Dream Theater, Kansas, OSI, Chroma Key, Planet X, folku skandynawskiego: Väsen, Ranarim, Kraja. W wolnym czasie śpi.
W Orkiestrze od 2000.
Agnieszka Kołczewska – bębny, instrumenty perkusyjne
Ukończyła studia licencjackie na UMCS w Lublinie (animator i menedżer
kultury, spec. teatr). Uczęszczała do klasy perkusji w Szkole Muzycznej im. Artura Rubinsteina w Lublinie. Od 1992 roku związana ze lubelskim
środowiskiem muzycznym. Uczestniczyła w wielu projektach m.in. Igor & B.B.K.
Acoustic Sound (muzyka autorska), współtworzyła grupę bębniarzy Gonble.
Współzałożyciel i menedżer formacji Jahiar Group (muzyka perska). Od marca 2006 współpracuje z kompozytorem Rafałem Rozmusem, autorem muzyki m.
in. do filmów "Tajemnice Watykanu" i "Tryptyk Rzymski", w której nagrywaniu
uczestniczyła. W latach 2002-2005 organizowała międzynarodowy Festiwal
Kultury i Muzyki Orientalnej "Orient Lublin". Od lat prowadzi cieszące się dużym powodzeniem warsztaty bębniarskie. Jest liderem grupy Escola! Ritmo.
Uwielbia podróże i przygody – lato, przestrzeń (zielone pola), życie pełne wrażeń. Zbiera m.in. biżuterię i skarpetki – ma ich około 300 par. Bardzo towarzyska. Zawsze pamięta o urodzinach bliskich i przyjaciół, czym zadziwia otoczenie. Uwielbia grać koncerty i dobrze się czuje na scenie. Bardzo przyzwyczaja się do rzeczy i ludzi. Obsesje: ład i porządek. Boi się pająków.
Maria Natanson – skrzypce, śpiew
Obdarzona niezwykłym głosem i talentem muzycznym. Gra na skrzypcach (wieloma
technikami i stylami), altówce, kontrabasie. W wieku 16 lat przerwała naukę
w szkole muzycznej i samodzielnie wyjechała na 3 lata w Karpaty, bo nie interesowała ją klasyka tylko muzyka ludowa, której szkoły muzyczne nie uczą. Tam podpatrywała naturszczyków m.in. z Żywca, Szczyrku, Zakopanego i Bukowiny Tatrzańskiej. Chodzący śpiewnik piosenek słowackich. Zna język
cygański. Fascynuje ją muzyka cygańska (przede wszystkim śpiew) i bliskowschodnia oraz kultura Wschodu.
W Orkiestrze od 2006.
Bogdan Bracha – śpiew, skrzypce, fujarki, inst.. stroikowe
Założyciel i lider Orkiestry św. Mikołaja. Muzyk z zamiłowania i animator
kultury. Twórca takich projektów muzyczne jak: Się Gra – muzyka
bałkańska (I nagroda na Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa
Tradycja" w 1998, udział w Festiwalu Folkowym Europejskiej Unii Radiowej w Portoroż w 1998, CD "Się gra" MTJ 2000), Odpust Zupełny – muzyka dawna
(Grand Prix Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w 2003),
Kapela Łem. Od 1991 r. pracuje w Akademickim Centrum Kultury Uniwersytetu
Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest organizatorem Międzynarodowego
Festiwalu Muzyki Ludowej "Mikołajki Folkowe" i Spotkań Ludzi Gór.
Współtwórca idei pisma folkowego "Gadki z Chatki".
Na ojcowiźnie pod Lublinem postawił chatkę z gliny, zaczynając od dachu, obok spichlerzyk mieszkalny. Tam co roku wraz z grupą entuzjastów robi kiełbasy. Uwielbia wykorzystywać możliwości nowoczesnych wynalazków cyfrowych. Były harcerz-idealista, potem rewolucjonista. Świetny gawędziarz i kierownik grupy obdarzony ponadprzeciętna orientacją w terenie i pamięcią topograficzną. Wysokiej klasy artysta improwizacji organizacyjnej. Gdyby mógł, to by nie spał. Podróży busem nie znosi i wtedy najchętniej śpi. Cyganka wywróżyła mu, że drugiej połowie życia będzie bogaty, więc spokojnie czeka.
W Orkiestrze od zawsze.
Piotr Majczyna – mandola, kobza, gitary, śpiew
W szkole podstawowej przez 5 lat uczęszczał do Państwowego Ogniska
Muzycznego w Międzyrzecu Podlaskim w klasie fortepianu. W szkole średniej
samodzielnie rozpoczął naukę gry na gitarze. Od 1999 obracał się w środowisku Orkiestry św. Mikołaja uczestnicząc w projekcie Dziwny Chór
Ence Pence i zgłębiając techniki gry na instrumentach strunowych (kobzie,
mandoli, sazie, oud). Od 2000 gra w Odpuście Zupełnym. Współpracował z zespołami Jahiar Group, Swoją Drogą i Się Gra Trio. Prowadził też
warsztaty wokalne w Niemczech i w Polsce. Główny twórca najnowszego
repertuaru Orkiestry. Obecnie w pozaorkiestrowej działalności skupia się na założonym wraz z Marysią Natanson grupie Caci Vorba.
Absolwent prawa UMCS, kiedyś szczudlarz i pilot wycieczek, do czego ma naturalny talent. Uwielbia podróże bez z góry określonego celu w kierunku południowym. Roztrzepaniec i gawędziarz. Od szkoły średniej fascynuje go język Gombrowicza, a od 10 lat go muzyka bałkańska i bliskowschodnia. Kiedyś dobudowywał do radia wzmacniacze fal, aby nocami łapać rozgłośnie rumuńskie, serbskie i greckie. Zainteresowania: historia, historii sztuki. Hobby: etnomuzykologia. Obsesja: lingwistyka historyczno-porównawcza. Biegle posługuje się słowackim. Uczy się rumuńskiego. Poza folkiem lubi m.in. rock z przełomu 60. i 70. stary jazz a'la Django Reinhardt i Jeffa Buckleya. Ostatnio wciąga go elektronika w bałkańskiej muzyce etno.
"Moja pierwsza świadomie zakupiona kaseta z muzyką ludową to "Huculskie Muzyki" - koncert Kumłyka z "Mikołajków Folkowych". Kupiłem ja łażąc po Bieszczadach. Wtedy jeszcze w ogóle nie wiedziałem, co to jest Orkiestra. A jakieś 10 lat później nagrałem z Kumłykiem płytę. Uważam, że jest to zjawiskowy zbieg okoliczności, albo przeznaczenie...? To była jedyna kaseta w muzeum w Jabłonkach. Gdybym jej nie kupił, to możliwe że nigdy bym się nie zetknął z taką muzyką."
W Orkiestrze od 2004.
Marcin Skrzypek – gitara, mandolina, koboz, cymbały, bębenki, śpiew
Muzyk samouk. Z wykształcenia anglista. Muzyk Odpustu Zupełnego od początku
istnienia grupy (2000). Pracuje w Ośrodku "Brama Grodzka - Teatr NN", gdzie
m.in. redaguje pismo "Scriptores" i prowadzi Forum Kultury Przestrzeni. Autor
projektu rewitalizacji doliny połemkowskiej wsi Jawornik pt. "Rezerwat
Pustki". Fotograf (wystawa "Życie po życiu. Cmentarze Roztocza"), plastyk
(m.in. typografia, plakaty "Mikołajków Folkowych"), teoretyk kultury i folku. Autor nikomu nieznanej relacyjnej teorii "dania semiotycznego".
Niewybredny śpioch i żarłok. Racjonalny pesymista i perfekcjonista.
Wielbiciel literatury s-f (Lem, Le Guin, Stevenson, Dukaj). Zdeklarowany
turysta, ostatnio platoniczny. Lubi ruch, naturę, ciszę, góry i morze oraz kobiety w spódnicach z wystająca halką. Odpoczywa przy pracy fizycznej i manualnej z wyjątkiem odkurzania i zbierania jagód. Ma kompleks niższości
z tego powodu, że nie może krótko powiedzieć, czym się zajmuje w życiu.
Muzyczne sentymenty: Doors, Talking Heads. Teraz słucha wszystkiego, co daje
mu poczucie snobistycznej dumy. W busie robi się agresywny, słysząc odgłos
popularnych radiostacji. Prywatnie mąż Agnieszki Mateckiej, manager i animatorki Orkiestry. Dwoje dzieci: Michał (niecałe 4 lata) i Marysia
(niecały rok). Obsesja: logistyka życia codziennego.
W Orkiestrze od 1992.
Robert Brzozowski – kontrabas
Ukończył Szkołę Muzyczną II stopnia w Lublinie w klasie kontrabasu w Dariusza Waćkowskiego z maksymalną ilością punktów. Ukończył Akademię
Muzyczną w Bygdoszczy w klasie kontrabasu u prof. Wenancjusza Kurzawy i prof. Piotra Kurzawy. Uczestniczył w sympozjach i warsztatach kontrabasowych
prowadzonych przez prof. Klausa Trumpfa (Akademia Muzyczna w Wiedniu),
Mścisława Rotropowicza i Miszę Majskiego. Po ukończeniu studiów pracuje w Filharmonii Lubelskiej i Lubelskiej Orkiestrze Kameralnej. Jest założycielem
kwartetu smyczkowego "Dolce vita" istniejącego od 2002. Współpracował
orkiestrami symfonicznymi w Toruniu, Olsztynie, Gdańsku, Operą w Bydgoszczy,
Filharmonia Pomorską, Operą Gdańską. Za sukces uważa prace pod dyrygentami tej klasy co Krentz, Kord, Maksymiuk, Witt, Salwarowski, Kasprzyk,
Blaszczyk, Zubin Mehta, Rychert, Simca Heled, Kennedy, Penderecki, Czyż,
Karshbaum, również granie ze sławami muzyki klasycznej, np. Kennedy,
Josefovitsh, Brodski, Maiski, Kulka, Jakowicz, Kowalski. Gra w projektach
muzycznych spoza dziedziny muzyki klasycznej - Lubelskiej Federacji Bardów,
"Się gra", "Odpuście Zupełnym" oraz w spektaklu opartym na opowiadaniu
Isaaka Singera "O tym jak Fajwł szukał samego siebie" wyreżyserowanym przez
Tomasza Pietrasiewicza z Ośrodka Brama Grodzka "Teatr NN".
W Orkiestrze od 2004.
Koncert otworzy wystawę malarstwa Krystyny Czeremchy i Lidii Starzyńskiej „Spojrzenia”. Wystawę można oglądać do 7 stycznia 2008r.
Orkiestra św. Mikołaja
Orkiestra św. Mikołaja
Rodzinne Piekiełko - premiera spektaklu w gwiazdorskiej obsadzie! 2024 | Premiera Galowa
28 lutego 2024 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
13 778teatr
Koncert kameralny 27.02.2024 g. 19:00
27 lutego 2024 - 19:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
Moniuszki 5 Warszawa
9 795muzyka
Komedia niejednoznaczna w swoim rodzaju!
27 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawajest więcej miejsc
574 515teatr
Trasa koncertowa promująca album Passacaglia
26 lutego 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
63 551teatr
Piotr Rubik - Niech mówią, że to nie jest miłość
26 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Arena Ursynów
ul. Pileckiego 122 Warszawa
284 337teatr
Ariaci
26 lutego 2024 - 20:30jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
334 420teatr
PIEŚNI POLSKIE I UKRAIŃSKIE | Marta Boberska-sopran | Natalia Rewakowicz-fortepian
25 lutego 2024 - 12:00
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki
Morskie Oko 2 Warszawa
4 278muzyka
Sam Kowalski | Wielogłosy
25 lutego 2024 - 18:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
4 247muzyka
Tablao Flamenco w Kreacji di Terrazzino
25 lutego 2024 - 19:00
Kreacja di Stefano Terrazzino
ul. Kinowa 19 Warszawa
3 501muzyka
Jan A.P. Kaczmarek - Marzyciel
od: 25 stycznia 2024 do: 25 lutego 2024
Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury
Krakowskie Przedmieście 15 Warszawa
4 295muzyka
Słońce Kopernika
25 lutego 2024 - 13:00/15jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
10 817teatr
Popołudniowy koncert dla dzieci 25.02.2024 g. 14:00
25 lutego 2024 - 14:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
8 176muzyka
Poranny koncert dla dzieci 25.02.2024 g. 11:00
25 lutego 2024 - 11:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
8 987muzyka
Speed Dating | Wiek 24-36 | Warszawa
25 lutego 2024 - 16:00 | KUP-BILET | 40.0złjest więcej terminów
Sobremesa Tapas Bar Browary Warszawskie
Grzybowska 56 Warszawajest więcej miejsc
8 878muzyka
12 Tenorów & Diva
25 lutego 2024 - 16:00
Teatr Palladium
Złota 9 Warszawa
12 475muzyka
Niedzielne koncerty w Filharmonii Narodowej w Warszawie
25 lutego 2024 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawajest więcej miejsc
25 166muzyka
12 Tenorów & Diva
25 lutego 2024 - 16:00
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
139 160muzyka