Baumgart/Pijarski. Laboratorium prac fotograficznych
Anna Baumgart, Baby Farm, 2008, instalacja rzeźbiarska
- od: 20 grudnia 2019, piątekdo: 28 lutego 2020, piątek
Wernisaż 19.12.2019, godz. 18.00
Artystyczne dialogi bywają różnorodne, najciekawsze są te, podczas których twórcy wyrażają swoje myśli w odmiennych formach artystycznych. Takim przypadkiem jest spotkanie Anny Baumgart i Krzysztofa Pijarskiego w realizacji „Laboratorium prac fotograficznych”. Oboje zajmując się sferą wizualną, szukają sensów i prawd w tym, co domyślne, a nie oczywiste, ukazane bezpośrednio. Baumgart w rzeźbiarskim cyklu „od fotografii” ożywia statyczne, dwuwymiarowe rejestracje dokumentalne w trójwymiarowe instalacje, z kolei Pijarski oglądając te ukryte, a obecnie odkryte części obrazu, analizuje ich znaczenie. Zadaje pytania o to, czy są to znaki puste, „plecy” pamięci, czy raczej pełne możliwości interpretacyjnej, bogate w sensy źródła historii.
Wystawa obejmuje skonfigurowane w nowej formie rzeźby Anny Baumgart pt. Babyfarm i Hipoteza skradzionego obrazu oraz ich intelektualną interpretację czy raczej fotograficzną odpowiedź Krzysztofa Pijarskiego. W tym wizualnym dialogu istotnym elementem jest gra z relacją zakryte/odkryte, która się rozgrywa na kilku poziomach. Rzeźby „fotograficzne” Baumgart można odczytywać jako refleksję nad fotograficznością: relacją między dosłownością kopii a otwartością znaczeń, fotografią a wydarzeniem, możliwością rekonstrukcji wydarzenia na podstawie fotografii oraz rolą wyobraźni w takiej rekonstrukcji. Odpowiedź Pijarskiego podejmuje te same tematy, ale poszukuje ich w fotografiach, które nie poddają się tłumaczeniu na rzeźbę: albo główny motyw znajduje się poza kadrem, albo wręcz nie ma motywu, gdyż jest on zasłonięty bądź w inny sposób przeniesiony. Anna Baumgart analizuje także siłę woli kobiet, podobnie jak w swoich wcześniejszych pracach filmowych i dramaturgicznych przywołuje postać bohaterki codzienności wojennej – Mieczysławy Nogajewskiej, właścicielki zakładu fotograficznego Foto-Elite założonego w 1928 roku w Gdyni. Była to kobieta, która wspólnie z mężem, a później sama mimo przeciwności walczyła o swoje atelier, doświadczyła wysiedlenia, wielotygodniowej tułaczki, pozbawiono ją majątku i możliwości działania. W filmowej refleksji postać ta przyjmuje rolę symboliczną, także odnoszoną do wojennych losów rodziny artystki, takich jak zmagania z doświadczeniem ucieczki, wędrowanie z konieczności, ale i determinacja w jej ukończeniu.
Innym aspektem tego artystycznego dialogu jest pytanie o widzialność/niewidzialność, która rodzi się na styku takich przedstawień, jak rzeźba Baumgart pt. Weronika A.P., przedstawiająca kobietę skrywającą twarz, oraz niepozowane zdjęcie dokumentalne Leni Riefenstahl. Wzorem dla pierwszej pracy była fotografia poparzonej ofiary zamachu w londyńskim metrze. Twarz drugiej postaci – Leni Riefenstahl, autorki wysokiej jakości nazistowskich filmów propagandowych, wyraża grozę i przerażenie w sposób wręcz teatralny. Reżyserka została uchwycona pomiędzy żołnierzami Wermachtu, gdy staje się naocznym świadkiem jednej z pierwszych rzezi na ludności cywilnej na terenie Polski w Końskich w 1939 roku. Krzysztof Pijarski dostrzega siłę tego obrazu, który nie jest nam dostępny, a był udziałem Riefenstahl.
Spotkanie artystów w przestrzeni dedykowanej medium fotografii będzie eksperymentem wystawienniczym i do końca nie możemy przewidzieć jego skutku. Z pewnością jednak osobowość i indywidualizm twórców zapewnią widzom tak intelektualnych, jak i zmysłowych doznań.
Anna Baumgart (ur. 1966 we Wrocławiu) jest artystką wizualną, performerką, rzeźbiarką, autorką instalacji, prac wideo, fotografii, reżyserką spektakli i filmów. Ukończyła gdańską Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Pięknych (dziś ASP); dyplom obroniła w 1994 roku w pracowni rzeźby prof. Franciszka Duszenki. W latach 1994–1995 współpracowała z gdańską Galerią Delikatesy Avantgarde oraz Forum Sztuki Współczesnej w Galerii Gazownia, gdzie organizowała projekt Salon Sztuki Wideo. Wraz z Norbertem Walczakiem utworzyła grupę Ogon żółwia. Jej twórczość należy do sztuki krytycznej feministycznej, w praktyce artystycznej porusza tematy związane z problematyką tożsamości kobiet i ich funkcjonowaniem w społeczeństwie. W sposób krytyczny analizuje stereotypowe wzorce kulturowe kobiet. Zajmuje się także pamięcią historyczną, tworzy dokumenty m.in. Zdobywcy słońca i prace w technice found footage, m.in. Prawdziwe? (Lecą żurawie) (2001). Kanwą jej prac są często dokumenty historyczne, związane z mechanizmem propagandy, ale i odkrywanie tematów społecznie tabuizowanych, jak w filmie Świeże wiśnie (2010) dotyczącym seksualnego wykorzystywania więźniarek obozów koncentracyjnych. Jest autorką kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, brała również udział w wielu wystawach zbiorowych na świecie, m.in. w: Brooklyn Museum, Nowy Jork; n.b.k. i Kunst-Werke Institute for Contemporary Art, Berlin; Museum on the Seam, Jerozolima; Casino Luxembourg, Luksemburg; Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, Warszawa; Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa. Jej prace znajdują się w prestiżowych kolekcjach sztuki, m.in. w: Hauser & Wirth, FRAC Poitou-Charentes, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki; w kolekcjach „Znaków Czasu”, Szczecin, Lublin, Olsztyn; Kolekcji Parlamentu Europejskiego, Śląskiego Muzeum Sztuk Pięknych, Wrocław; Muzeum Narodowego w Warszawie. Od 1999 roku mieszka w Warszawie.
Krzysztof Pijarski (ur. 1980) jest artystą posługującym się medium fotografii, adiunktem w łódzkiej Szkole Filmowej, historykiem sztuki, tłumaczem. Jego doktorat zatytułowany „Archeologia modernizmu” dotyczył twórczości Michaela Frieda, traktował o modernizmie i fotografii. Jako artysta jest zainteresowany losami obrazów i obiektów w (po)nowoczesnym świecie. Tworzy nowe formy obrazowe muzeów, archiwów, krajobrazów, przestrzeni miejskich. Chętnie w dialogu do obiektów i myśli ich twórców praktykuje refleksję służącą wizualnej formie myślenia. Uważa, że media (fotografia, film, malarstwo, rzeźba) w sztuce są złożonym zespołem elementów, które nie determinują tematyki. Pijarski jest redaktorem tomu Archiwum jako projekt (2011) oraz autorem książki (Po)Nowoczesne losy obrazów. Allan Sekula / Thomas Struth (Łódź 2013). Uczestniczył w PLAT(T)FORM 2012 w Fotomuseum Winterthur, zrealizował wiele wystaw, m.in. w C/O Berlin pt. „Żywoty nieświętych”, gdzie zdokumentował ślady po bohaterach komunizmu rugowane z przestrzeni polskich miast. Jest współredaktorem czasopisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, publikował też teksty m.in. w „Camera Austria”, „Tekstach Drugich”, „Kulturze Współczesnej” i „Obiegu”. Mieszka w Warszawie.
Krzysztof Pijarski, Hipoteza #2 (za Anną Baumgart)
Krzysztof Pijarski, Hipoteza #1 (za Anną Baumgart)
Krzysztof Pijarski, Hipoteza #3 (za Anną Baumgart)
Mur, z cyklu Hipoteza skradzionego obrazu i Weronika A.P., widok z wystawy
JEDEN Z SIEDMIU - OBŻARSTWO.
od: 5 czerwca 2012 do: 9 czerwca 2012
Galeria Pionova
ul. Olejarna 2 Gdańsk
17 088sztuka
Piękno
6 czerwca 2012 - 18:30jest więcej terminów
Żak
Grunwaldzka 195/197 Gdańsk
322 361sztuka
Agnieszka Kirzanowska-Osińska - malarstwo
od: 23 marca 2012 do: 16 kwietnia 2012
Stacja Orunia
Dworcowa 9 Gdańsk
17 447sztuka
Tęskniąc za ciepłem
od: 24 lutego 2012 do: 16 marca 2012
Dworek Artura GAK
Dworcowa 9 Gdańsk
16 740sztuka
Gustaw Mahler i Wiedeń
od: 5 grudnia 2011 do: 18 grudnia 2011
Polska Filharmonia Bałtycka
ul. Ołowianka 1 Gdańsk
31 514sztuka
Wielki powrót BZ WBK Press Foto 2011 do Trójmiasta
od: 28 października 2011 do: 13 listopada 2011
Gmach Główny Politechniki Gdańskiej
ul. Narutowicza 11/12 Gdańsk
16 828sztuka
Podróże dookoła świata z Eduardo s Language Sessions
16 września 2011 -
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
16 870sztuka
Podróże dookoła świata z Eduardo s Language Sessions
16 września 2011 -
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
16 984sztuka
Pawilon Vintage, Street Art...
od: 6 sierpnia 2011 do: 7 sierpnia 2011
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
16 962sztuka
HNO3 czyli alchemia wyobraźni
od: 20 maja 2011 do: 7 czerwca 2011
GAK Stacja Orunia
Dworcowa 9 Gdańsk
16 846sztuka
Zielony przystanek w Gdańsku!
od: 24 maja 2011 do: 5 czerwca 2011
CH Osowa
Spacerowa 48 Gdańsk
17 296sztuka
Janusz Plota-malarstwo,obiekt
od: 21 lutego 2011 do: 16 marca 2011
Galeria ZPAP
Mariacka 46/47 Gdańsk
17 391sztuka
Wystawa Marcina Laszczaka Fronty
od: 11 lutego 2011 do: 4 marca 2011
Gdańska Galeria Miejska | GGM1
Piwna 27/29 Gdańsk
16 683sztuka
W poszukiwaniu prawdziwych Indian: Pokaz zdjęć z Argentyny i
25 lutego 2011 -
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
16 718sztuka
EMMA PAK Trójmiasto
25 lutego 2011 - 23:20jest więcej terminów
Galeria Pionova
ul. Olejarna 2 Gdańsk
43 094sztuka
Wspólne i własne
od: 11 grudnia 2010 do: 5 stycznia 2011
Nadbałtyckie Centrum Kultury
ul. Korzenna 33/36 Gdańsk
17 395sztuka
Nepal
19 listopada 2010 -
Santa Fe Burrito
ul. Jelitkowska 6 Gdańsk
16 574sztuka