koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

JOHANN SEBASTIAN BACH / KONCERT KAMERALNY ONLINE

online »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 551 wyświetleń od 19 marca 2021

online » https://www.polskieradio.pl/8,dwojka » NA MAPIE

  • 20 marca 2021, sobota
    » 19:00

W najbliższą sobotę, 20 marca o godz. 19.00 na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej zostanie udostępniony koncert kameralny JOHANN SEBASTIAN BACH. PASIECZNIK – GARSTKA. Retransmisję wydarzenia, które miało premierę w czerwcu 2020 roku, wyemitujemy w przededniu 336. rocznicy urodzin jednego z najwybitniejszych kompozytorów w dziejach historii muzyki - Johanna Sebastiana Bacha Serdecznie zapraszamy do wspólnego świętowania przy dźwiękach mistrzowskiej muzyki barokowej w wykonaniu Olgi Pasiecznik oraz Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod kierownictwem Krzysztofa Garstki.


Trudno jest ustalić czas powstania i adresata kantaty Non sa che sia dolore BWV 209 J.S. Bacha. Tematem kompozycji jest cierpienie spowodowane koniecznością rozstania z przyjacielem. W rozpacz, wybrzmiewającą w pierwszej części kompozycji, zostaje jednak ostatecznie tchnięta nuta nadziei, a finałowa aria zachęca do odważnego stawiania czoła temu, co nowe i nieznane. Pełna radości i zachwytu jest natomiast kantata weselna Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202, która zabrzmi w finale koncertu. Skromne wymagania co do obsady (sopranowi solo towarzyszą jedynie: obój, skrzypce i basso continuo) wskazują, iż powstała ona z okazji mieszczańskiego bądź szlacheckiego ślubu. Jej żartobliwy i taneczny charakter z pewnością nie przystawałby żadnemu z dworów książęcych. Niewykluczone, że Bach napisał tę kompozycję z okazji własnych zaślubin z Anną Magdaleną w 1721 roku. Wspaniała muzyka doskonale odzwierciedla treść literackiego przekazu. Początkowy obraz groźnej i mrocznej zimy przemienia się w pejzaż pełnej życia, rozkwitającej wiosny. Między dwoma kantatami zabrzmi Ouverture g-moll oznaczona w katalogu Bach Werke Verzeichnis numerem 1070. Autorstwo kompozycji budzi jednak wątpliwości. W głównym źródle – kopii, która wyszła spod ręki Christiana Friedricha Penzela w 1753 roku – widnieje jedynie podpis „Sig. Bach”. Niektórzy badacze skłonni są więc raczej przypisywać to dzieło Wilhelmowi Friedemannowi, najstarszemu synowi Johanna Sebastiana. Z jednej strony wskazywałby na to styl kompozycji, a z drugiej – bliskie relacje, jakie łączyły tego niezwykle utalentowanego potomka Mistrza z Penzelem.

✅ PROGRAM: JOHANN SEBASTIAN BACH • Kantata Non sa che sia dolore BWV 209 Sinfonia – Recitativo – Aria – Recitativo – Aria • Ouverture g-moll BWV 1070 I Larghetto – Un poco Allegro II Torneo III Aria IV Menuetto alternativo – Trio V Capriccio • Kantata Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202 Aria – Recitativo – Aria – Recitativo – Aria – Recitativo – Aria – Recitativo – Aria (Gavotte)

✅ WYKONAWCY: OLGA PASIECZNIK SOPRAN ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA W SKŁADZIE: MICHAŁ PIOTROWSKI I SKRZYPCE ANNA NOWAK-POKRZYWIŃSKA II SKRZYPCE NATALIA REICHERT ALTÓWKA TOMASZ FRYCZ WIOLONCZELA GRZEGORZ ZIMAK KONTRABAS AGNIESZKA MAZUR OBÓJ EWA GUBIEC FLET TRAVERSO KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT

Mecenasi Polskiej Opery Królewskiej - Grupa PZU i Grupa LOTOS

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ