koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Verbum nobile i Na kwaterunku, czyli Noc Świętojańska albo Sobótka- St. Moniuszko

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 644 wyświetleń od 7 października 2015
  • 10 października 2015, sobota
    » 18:00

Opera Śląska w Bytomiu serdecznie zaprasza

10 października 2015 r. /w sobotę/ o godz. 18.00 na operę i balet Stanisława Moniuszki –

VERBUM NOBILE opera w 1 akcie libretto: Jan Chęciński i

NA KWATERUNKU, czyli Noc Świętojańska albo Sobótka balet w 1 akcie opracowanie libretta: Henryk Konwiński

Wystąpią: soliści, chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Krzysztofa Dziewięckiego oraz Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu. Jednoaktowa opera „Verbum nobile” (słowo szlacheckie) z roku 1861 była owocem współpracy Stanisława Moniuszki z librecistą, poetą, dramaturgiem i aktorem – Janem Chęcińskim. Warszawska premiera została przyjęta przez krytykę i publiczność z dużym uznaniem, a Jan Chęciński od tamtego momentu stał się głównym współpracownikiem literackim Moniuszki. Ukoronowaniem tej relacji było późniejsze, bodaj najwybitniejsze dzieło w karierze artystycznej tego kompozytora – opera „Straszny dwór”. „Verbum nobile” uznana została za staroszlachecką sielankę, urokliwy obrazek rodzajowy przeniesiony na scenę z życia bardzo sarmackich i z natury patriotycznych dworków szlacheckich, pełen sentymentu opis polskiej wsi, choć w istocie i w założeniu jej twórców miała być satyrą wymierzoną w mentalność i sposób bycia szerokich warstw szlacheckich. Niewątpliwie opera ta, której zarzucano czasem pewną naiwność, cechuje się lekkością i bezpretensjonalnością, do której kompozytor i librecista włożyli sporo szczerego sentymentu. Nie inaczej było zapewne w przypadku jednoaktowego baletu „Na kwaterunku” (lub „Na kwaterze” – tytuły te funkcjonowały obok siebie) z roku 1868. Moniuszko zamierzał napisać balet o tematyce polskiej, lecz wskutek interwencji cenzury przeciwstawiającej się wszelkim elementom polskości w teatrach, był zmuszony wprowadzić pewne zmiany – akcja utworu rozgrywała się we wsi bretońskiej wśród żuawów, w muzyce pojawiły się motywy francuskich piosenek żołnierskich (kadryl żołnierski), a mazur otrzymał nazwę kadryla wiejskiego. Kompozytor, pisząc po raz pierwszy muzykę do gotowego libretta, zastosował się do wskazówek jego twórcy – reżysera i choreografa – Hipolita Meuniera. Jednak oryginalne libretto baletu z muzyką w całości skomponowaną przez Moniuszkę nie zachowało się. Utwór powrócił na scenę w 1931 roku z librettem spolszczonym przez choreografa Piotra Zajlicha, a kolejni realizatorzy wprowadzali dalsze zmiany dopasowując akcję do własnych koncepcji choreograficznych. I tym razem spektakl pojawi się na bytomskiej scenie w specjalnym opracowaniu libretta, którego podjął się reżyser i choreograf przedstawienia – Henryk Konwiński. więcej o spektaklach: Verbum Nobile i Na kwaterunku czyli Noc Świętojańska albo Sobótka

Zapraszamy!

zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ