koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
DBP PinakotekaAVATAR Nowe szaty królaLife in this House is Over / PREMIERATłumacz w muzeumCO JEST GRANE - październik 2024 - nr 364KONGRES KULTURY
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

PREMIERA - UBU KRÓL/ Krzysztof Penderecki

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 814 wyświetleń od 2 marca 2016
  • 3 kwietnia 2016, niedziela
    » 18:00

„Ubu Król” Krzysztofa Pendereckiego to opera, która pierwszy raz pojawi się na deskach Opery Śląskiej.

Światowa prapremiera odbyła się dokładnie 25 lat temu – 6 lipca 1991 roku w Bayerische Staatsoper w Monachium. Jej libretto oparte jest na sztuce francuskiego dramaturga Alfreda Jarry’ego (1873-1907) pt. „Ubu Król, czyli Polacy” z 1888 r. Sztukę pierwszy raz pokazano 10 grudnia 1896 roku w paryskim Théâtre de l’Œuvre i z uwagi na skandal, jaki wówczas wywołała, szybko zdjęto ją z afiszu repertuarowego.

Akcja „Ubu Króla” dzieje się w „Polsce, czyli nigdzie”. Ambitna i bezwzględna Ubica nakłania męża do zabicia króla Wacława. Wacław traci życie, Ubu odmóżdża przedstawicieli polskich elit i osobiście przystępuje do zbierania podatków. Tymczasem Bordure (autor zamachu, który jako dłużej nieprzydatny został osadzony w więzieniu) ucieka do Moskwy, gdzie prosi cara o pomoc w odwecie. Rosjanie najeżdżają Polskę, a wygnani z kraju Ubu i Ubica odpływają, pełni nadziei na nowy Ubuland…

Piotr Kamiński w książce „Tysiąc i jedna opera” tak opisuje to dzieło: „Pisząc Króla Ubu, Penderecki wpisał się w figlarny prąd postmodernistyczny muzyki współczesnej, lubujący się w pastiszu i prowokacji. Oświadczył zresztą wprost, że pracując nad swym utworem od początku starał się iść w ślady samego Jarry’ego, drwiąc sobie z autorytetów, wielkich klasyków, lecz również i z siebie samego, z muzyki współczesnej i awangardy, żonglując najróżniejszymi konwencjami, czerpiąc pełnymi garściami z czterech wieków historii opery. Paradoksalnie, w tym doskonale sprzyjającym kontekście, kompozytor nie ucieka od żadnych cytatów, własnoręcznie wymierzając szturchańce – tym lub owym efektem melodycznym, harmonicznym, instrumentalnym czy rytmicznym – swym wielkim antenatom: Händlowi, Mozartowi, Rossiniemu, Verdiemu, Wagnerowi, Offenbachowi, Ryszardowi Straussowi, nie zapominając o Kurcie Weillu, Strawińskim, czy niejakim… Pendereckim”.

Reżyserią i scenografią spektaklu zajął się Waldemar Zawodziński, choreografią – Janina Niesobska (to duet znany z inscenizacji „Don Carlosa”, która w 2011 r. nagrodzona została Złotymi Maskami w kategoriach Przedstawienie oraz Reżyseria; otrzymała też Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy spektakl). Kierownictwo muzyczne objął Jurek Dybał, kostiumy zaprojektowała Maria Balcerek.

Autorami libretta „Ubu Króla” są Krzysztof Penderecki i Jerzy Jarocki.

Serdecznie zapraszamy!

Następne spektakle:

10 kwietnia 2016 r. g. 18:00 – scena Opery Śląskiej w Bytomiu

18 kwietnia 2016 r. g. 18:00 – scena Teatru Śląskiego w Katowicach

zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ