Miłosz Wnukowski. Lecz się
- od: 5 października 2019, sobotado: 15 listopada 2019, piątek
5.10. – 15.11.2019
kuratorka: Agata Cukierska
otwarcie w Kronice: 5.10. (sobota) o godz. 19:00
bilety: 1 zł (ulgowy), 2 zł (normalny)
wstęp na wernisaż bezpłatny
Kryzys. Stan załamania zaburzający równowagę. Ale też moment przełomu, decydującego zwrotu. W ujęciu medycznym to punkt kulminacyjny, po którym następuje przesilenie i rozstrzygnięcie: wyzdrowienie lub śmierć. Sam stan kryzysu zwiastują pewne wydarzenia krytyczne, pierwsze sygnały, zwykle nieprzewidywalne, powodujące niepewność, bezradność, marazm, zamykające perspektywę rozwoju. Kondycja artysty przeczuwającego nadejście kryzysu, zarówno fizyczna, jak i psychiczna, nie pozostaje bez wpływu na jakość dzieła sztuki. Stan chorobowy twórcy często owocuje pracami w kiepskiej kondycji. Pracownie obfitują wówczas w dzieła słabe, wątłe, anemiczne, podatne na infekcje.
A gdyby tak dało się je wyleczyć? Te wytwory, nowo-twory?
Miłosz Wnukowski antropomorfizuje swe dzieła oraz sam proces ich powstawania w kontekście artystycznego kryzysu: „Zadecydowałem o kompleksowym badaniu procesu aktu twórczego w oparciu o metody medyczne. W moim cyklu farba jest więc tkanką skórną. Płótno zaś ciałem naciągniętym na kości blejtramu. Podczas wstępnego rozpoznania diagnostycznego wspólne pole kontekstowe sztuki i medycyny stale się rozrastało, a gromadzone wyniki z badań diagnostycznych coraz bardziej szczegółowo przedstawiały obraz mojej malarskiej patologii. Ostatecznie podjąłem się przeprowadzenia auto-wiwisekcji na wcześniej tworzonych obrazach.”
Działania nie kończą się na eksperymentach na płótnach czy krosnach - powstaje klinika z oddziałami specjalistycznymi, gigantyczna instalacja przypominająca szpitalne sale. Na porodówce w bólach i krzykach rodzą się kolejne dzieła, choć jeszcze nim powstaną pojawiają się koncepcje, a w kontrze anty-koncepcje. Oddział ratunkowy przyjmuje nagłe przypadki, niektóre wymagają reanimacji, część z nich kończy w czarnym worku na zwłoki. Jest pracownia RTG i laboratorium. Na dermatologii leczone są egzemy, liczne wykwity, pęcherze, krosty, owrzodzenia. Aby zatrzymać postępującą degradację często konieczne są radykalne środki - niejednokrotnie w postaci chemii, agresywnych wybielaczy. Równolegle do ciała należałoby leczyć też duszę. Na oddziale psychiatrycznym rozpatrywane są terapeutyczne i destrukcyjne właściwości sztuki.
Wykorzystując quasi-medyczne podejście do sztuki Wnukowski stawia ciało, najbardziej symboliczny konstrukt w kulturze, w centrum ekspozycji. Wchodzi tym samym w dialog z historią sztuki: stosowane zabiegi formalne, utożsamianie płynów ciała z materią malarską, hiperrealistyczne odzwierciedlanie ludzkiej skóry, naznaczonej chorobą lub uszkodzonej czy destrukcja medium - nawiązują do tradycji malarstwa, momentami przypominają działania słynnych konceptualistów. Choć takie działania prowadzą do refleksji nad temporalnością, śmiertelnością oraz podatnością na zranienia i choroby, nie to jest bezpośrednia intencją artysty. Zastosowane eksperymenty formalne i praktyka meta-malarska prowadzą do podstawowego pytania o kondycję sztuki, aktualny stan twórczości, niejednokrotnie z przymrużeniem oka: „Upodmiotowienie obrazu nie sprowadzało się do tworzenia wyszukanych form i kompozycji. Nie chciałem przez to tworzyć zwycięskiej opowieści o stagnacji i impasie. Bardziej interesował mnie obiektywizm i banał sytuacyjny, którym z powrotem można by leczyć beznadzieję.”
Miłosz Wnukowski (1986) - malarz, twórca obiektów, instalacji oraz filmów. W 2005 zaczął studia na kierunku malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Dyplom z malarstwa obronił w 2010 roku. Obecnie jest zatrudniony w macierzystej uczelni na stanowisku asystenta w Katedrze Malarstwa. Do tej pory zorganizował pięć wystaw indywidualnych, a także uczestniczył w wielu ekspozycjach zbiorowych. W 2009 roku otrzymał stypendium The Elizabeth Greenshields Foundation w Kanadzie. W tym samym roku został głównym laureatem konkursu Artystyczna Podróż Hestii i otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku został stypendystą Prezydenta Miasta Sosnowiec w dziedzinie kultury.
Kosmita Naszej Wyobraźni
6 czerwca 2007 - 12:00
Kronika
Rynek 26 Bytom
15 443sztuka
Live, Survive & Create!
od: 14 maja 2007 do: 27 maja 2007
Kronika
Rynek 26 Bytom
45 584sztuka
OBRAZ SIĘ
od: 26 kwietnia 2007 do: 26 maja 2007
Galeria Rotunda - MBP
pl. Jana III Sobieskiego 3 Bytom
15 423sztuka
Live, Survive & Create!
22 maja 2007 - 20:00jest więcej terminów
Kronika
Rynek 26 Bytom
15 841sztuka
Łukasz Jastrubczak 01
od: 10 marca 2007 do: 12 maja 2007
Kronika
Rynek 26 Bytom
15 654sztuka
Dom i praca
od: 10 marca 2007 do: 12 maja 2007
Kronika
Rynek 26 Bytom
38 725sztuka
Wieczór promocyjny wokół Tekstylia Bis
14 kwietnia 2007 - 17:00
Kronika
Rynek 26 Bytom
26 236sztuka
DRŻĄCE CIAŁAArtur Żmijewski
od: 3 lutego 2007 do: 17 lutego 2007
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
16 429sztuka
12 dań. Podano do stołu
od: 15 grudnia 2006 do: 15 stycznia 2007
Galeria Rotunda - MBP
pl. Jana III Sobieskiego 3 Bytom
16 501sztuka
Pierwszy, jedyny, najlepszy
od: 22 listopada 2006 do: 13 stycznia 2007
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
16 949sztuka
Périphériques: Part 1–3
od: 22 listopada 2006 do: 13 stycznia 2007
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
17 055sztuka
Ghost Towns
od: 22 listopada 2006 do: 13 stycznia 2007
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
17 481sztuka
Wagga Wagga Exhibition
od: 22 listopada 2006 do: 13 stycznia 2007
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
17 430sztuka
Architektura intymna - architektura porzucona
od: 9 września 2006 do: 30 września 2006
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
17 907sztuka
Andrzej Kacperek
od: 9 czerwca 2006 do: 25 czerwca 2006
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
18 404sztuka
BAD NEWS
od: 19 maja 2006 do: 30 czerwca 2006
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
18 612sztuka
Co robi łączniczka
od: 1 listopada 2005 do: 22 listopada 2005
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
18 959sztuka