koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Dom i praca

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 35 868 wyświetleń od 1 marca 2007
  • od: 10 marca 2007, sobota
    do: 12 maja 2007, sobota

Wystawa Piotra Jarosa

Kilka lat temu krakowski artysta Piotr Jaros zamieszkał w bauhausowskim budynku nieopodal Cmentarza Salwatorskiego i postanowił rejestrować, niewidoczne z zewnątrz, przejawy życia domu, zarówno jako miejsca prywatnego szczęścia, jak i siedliska duchów z przeszłości.

Proces dokumentacji ma dość nietypowy charakter, to przede wszystkim rejestracja fantazji, domysłów i wizji autora.

Jaros opowiada:

„Ten dom jest egzemplifikacją moich intuicji i realizacją wizji domu- organizmu. (…) Wydaje się być wyalienowanym, odseparowanym intruzem nienależącym do nikogo. Szukałem takiego domu, w którym mógłbym żyć, poznać go, śledzić jego wewnętrzne życie. Życie organizmu w procesie rozpadu i jego martwocie”.

Centralnym punktem opowieści o domu artysty jest film „Tenant” (2005), osnuty wokół fragmentów prozy Vidiadhara S. Naipaula.

Ten filmowy fresk splata wątek poszukiwania domu z zagadnieniem konstruowania własnego doświadczenia w oparciu o skrawki cudzych biografii.

Drugim zagadnieniem, obok domu i jego mieszkańców, podejmowanym w ostatnich latach przez Jarosa jest praca. Praca w ujęciu specyficznym, bo niezwiązana z zawodem, najczęściej oderwana od ekonomicznych wymogów, bezinteresowna, a bywa, że pozbawiona celu oraz sensu.

Artysta fantazjuje na temat nowej gospodarki, opartej przede wszystkim na wiedzy, w sposób przekonujący i mimowolny antycypując obrazy z przyszłego świata. Takie filmy Jarosa, jak „Driller” (2004) czy „Workers” (2005) to impresje na temat „społeczeństwa czasu wolnego”, które musi się dobrze natrudzić, by zostawić innym przestrzeń do pracy.

W Kronice pokazane zostaną po raz pierwszy filmy oraz fotografie Jarosa z lat 2002-2005.

*Piotr Jaros, absolwent krakowskiej ASP, jest jednym z najciekawszych artystów debiutujących na początku lat dziewięćdziesiątych. Znany jest jako autor monumentalnego cyklu fotografii „Umarmen” (1994-1996).

Jego instalacja „Modern Hero” będąca komentarzem na temat zmian świadomości i obyczajów w rzeczywistości wczesnego kapitalizmu, została zaprezentowana na wystawie „After the Wall” (Moderna Museet, Sztokholm), reasumującej dekadę transformacji w sztuce krajów postkomunistycznych.

Jako jedyny Polak, Jaros został zaproszony do pierwszego międzynarodowego biennale sztuki Manifesta w Rotterdamie (1996).

Wystawie towarzyszy katalog „Piotr Jaros. Dom i praca” z tekstami Sebastiana Cichockiego, Piotra Jarosa, Wojciecha Markowskiego, Barbary Steiner oraz Adama Szymczyka.

kurator: Sebastian Cichocki

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ