INFORMACJA:
Lena Achtelik. Czy teraz jest tyle samo motyli co wtedy, gdy byliśmy dziećmi?
- od: 10 kwietnia 2021, sobotado: 28 maja 2021, piątek
kuratorka: Agata Cukierska
współpraca: Katarzyna Kalina
Pierwsze doznanie śmierci miało charakter romantyczny, wręcz oniryczny – wspominane po latach przywodzi na myśl Ofelię z obrazu Millaisa. Za drugim razem doświadczenie zwłok miało zgoła odmienny charakter. Ciało w stanie silnego rozkładu przejmowała już natura: owady zjadły twarz, pod skórą zagnieździły się larwy. Silnej woni rozkładu nie dało się porównać z żadnym ze znanych zapachów.
Choć obie wizje śmierci, romantyczna i naturalistyczna, są obecne w sztuce Leny Achtelik, to jednak mocniej dominują w niej odniesienia do warstwy symbolicznej związanej z ontologią martwego ciała: zagadnienia materialności, duchowości, metamorfozy, odniesienia do narracji gabinetów osobliwości, rytuałów pogrzebowych, obecności i nieobecności. Widoczna jest silna inspiracja językiem, literaturą, sztuką dawną, sposobami kultywowania i przedstawiania śmierci na przestrzeni wieków.
Na wystawie w CSW Kronika artystka skupia się na symbolu motyla i jego odniesieniach do śmierci, narosłych w obliczu jej ostateczności, a widocznych w rytuałach i wyobrażeniach, analogiach i społecznych oddziaływaniach. Jest on jednym z archetypów dotyczących przede wszystkim stanów przejścia i procesów przemiany, które mogą rzucać światło na pewne wzorce zachowania. Artystka, niczym dziecko łapiące motyle, chwyta sensy w przelocie, nawiązując do praktyki kuratorskiej Georgesa Didi-Hubermana i jego teorii „glimpses” (przebłyski, migawki). Powstała ekspozycja oparta jest na chwilowych wrażeniach odniesionych pod wpływem lektury trzech esejów Virginii Woolf: „Śmierć ćmy” – poświęconego walce między życiem i śmiercią, z którą Woolf zmagała się rozważając samobójstwo, „Motyle i owady we wrześniu” ze wspomnieniem łapania motyli, mnemonicznym obrazem minionego czasu, synonimem nostalgii oraz „Fala na Oxford Street” – z refleksją nad nietrwałością i chwilowością momentu istnienia.
W swych pracach rzeźbiarskich nawiązuje do procesu palingenezy, ciągłego odradzania życia, alchemicznego przechodzenia jednych substancji w inne, zmiany ich stanu poprzez konieczną destrukcję i rozkład materii. W wyniku wykorzystania przez Achtelik porcelany kostnej, będącej budulcem mineralnym i organicznym, prochy zwierząt stają się imitacją zarówno żywych organizmów, jak również ich szczątków. Pojęcie to odnosi się także do przestrzeni muzeum jako miejsca, w którym następuje realne lub symboliczne uśmiercanie i pozbawianie funkcji oraz przywracanie i petryfikacja w celu stworzenia kolekcji.
Postawione przez Virginię Woolf naiwne pytanie: „czy teraz jest tyle samo motyli co wtedy, gdy byliśmy dziećmi?”, to nie tylko refleksja nad przemijaniem i zmianą sposobu widzenia i postrzegania ciągłego obiegu materii w przyrodzie. Łapane w dzieciństwie motyle to pierwsze doświadczenie ulotności i nieuchwytności piękna, ale też pierwsze doświadczenie zadawania śmierci. Z drugiej strony można je interpretować dosłownie: w hrabstwie Suffolk w Wielkiej Brytanii pod koniec dziewiętnastego wieku wyginęło 42% gatunków tych owadów. Motyle jako pierwsze reagują, gdy w środowisku zachodzą niekorzystne zmiany. W konsekwencji obserwacja ich zachowania może stanowić dla nas wskazówkę i zapowiedź własnej zagłady.
Lena Achtelik (1989) - absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, dyplom z wyróżnieniem otrzymała w 2016 roku. Obecnie doktorantka na macierzystej uczelni. Stypendystka programu Erasmus+ w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii (Belgia, 2014/2015). Mieszka i pracuje w Katowicach. Zajmuje się malarstwem, książką artystyczną, tworzy obiekty. Głównym polem jej działań są zagadnienia związane z dziedziną tanatologii oraz obszarami pamięci kulturowej i historii symboli. Jej prace prezentowane były m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Galerii Bielskiej BWA, Rondzie Sztuki w Katowicach, BWA w Katowicach, Galerii Potencja w Krakowie, Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, BWA we Wrocławiu, Galerii Arsenał w Poznaniu oraz Pałacu Wallenberg-Pachalych we Wrocławiu.
Ghost Towns
od: 22 listopada 2006 do: 13 stycznia 2007
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
17 489sztuka
Wagga Wagga Exhibition
od: 22 listopada 2006 do: 13 stycznia 2007
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
17 439sztuka
Architektura intymna - architektura porzucona
od: 9 września 2006 do: 30 września 2006
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
17 917sztuka
Andrzej Kacperek
od: 9 czerwca 2006 do: 25 czerwca 2006
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
18 414sztuka
BAD NEWS
od: 19 maja 2006 do: 30 czerwca 2006
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
18 622sztuka
Co robi łączniczka
od: 1 listopada 2005 do: 22 listopada 2005
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
18 970sztuka
E l e k t r o p o p k l u b
od: 19 sierpnia 2005 do: 30 września 2005
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
19 766sztuka
Dziecko w obiektywie historii
od: 1 września 2006 do: 15 października 2006
Muzeum Górnośląskie
Korfantego 34 Bytom
20 292sztuka
ARCHITEKTURA INTYMNA, ARCHITEKTURA PORZUCONA
od: 9 września 2006 do: 30 września 2006
Kronika
Rynek 26 Bytom
21 396sztuka
Pustka i Mieszkanie
od: 9 września 2006 do: 30 września 2006
Kronika
Rynek 26 Bytom
20 444sztuka
Wystawa Michaela Ackermana
od: 22 listopada 2006 do: 10 grudnia 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
19 556sztuka
Half Life
od: 22 listopada 2006 do: 22 grudnia 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
18 839sztuka
Zapiski
od: 1 listopada 2006 do: 17 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
17 661sztuka
Projekty
od: 1 listopada 2006 do: 17 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
16 544sztuka
Miś Teddy Yes Redi
od: 26 października 2006 do: 15 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
15 612sztuka
Rezydencje w Kronice
od: 6 października 2006 do: 16 października 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
14 528sztuka
Zofia Rydet -Zapiski
od: 13 października 2006 do: 18 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
13 565sztuka