Uladzimir Pazniak. My po prostu zdechniemy, a oni pójdą do Nieba
- od: 20 kwietnia 2021, wtorekdo: 28 maja 2021, piątek
„I zdało się młodzieńcowi, że widzi naród cały zamordowany, pływający w morzu niebieskiej jasności…” Ignacy Krasiński, Nie-Boska komedia
W 2018 roku media obiegła wypowiedź Władimira Putina: „Agresor powinien wiedzieć, że kara jest nieunikniona. My jako męczennicy trafimy do raju, a oni po prostu zdechną.” Wyrwane z kontekstu sformułowanie natychmiast rozbudziło wyobraźnię. Kolektywna śmierć, nieodzowna wizja opowieści apokaliptycznych jawi się jako fetysz każdego autorytatywnego systemu władzy. Jeśli potraktujemy tę wypowiedź jako środek stylistyczny zbliżymy się do orwellowskich opisów odwracania znaczeń. Ewa Polak pisze o zanikających różnicach pomiędzy stanem pokoju i wojny. „Pojawiły się nowe pojęcia (...), które opisują różne stany pośrednie pomiędzy tradycyjnie rozumianym pokojem i wojną. Stanowią one określenia zastępcze, które ułatwiają odwrócenie uwagi i ukrycie rzeczywistości.” Dmitrij Pieskow wyjaśnia, że słowa Putina należy traktować jako alegorię. Polityk staje się tym samym twórcą moralitetów, nauczycielem sztuki umierania. W przemowie Putina następuje wyraźny podział na zwykłe zdychanie jednych i wizję utopijnej nieśmiertelności dla drugich. Według badań przeprowadzonych w 2007 roku przez Analityczne Centrum Jurija Lewady, 18% Rosjan chce „żyć wiecznie”. Immortaliści nawoływali do prawa do wiecznego życia już w 1922 roku na łamach moskiewskiej gazety „Nieśmiertelność”. Do dziś istnieją ugrupowania naukowców i polityków, którzy chcieliby wprowadzenia do konstytucji zapisu o prawie nieśmiertelności dla każdego obywatela. Wizja podróży w kosmos umysłu ludzkiego w postaci promieni światła jest analogiczna z wizją wysłania zdematerializowanego narodu do raju. I choć została odczytana jako „fatalistyczne uniesienie”, autorowi jawi się jako niezwykle piękna i wzniosła. Wzniosłość ta jest charakterystyczna dla całego obszaru politycznego kultu zmarłych.
Uladzimir Pazniak w swoich praktykach konfrontuje idealistyczne wizje publicznych przestrzeni pamięci z doświadczeniem brudnego zabijania i realnego umierania jednostki. Wystawa zbudowana z fragmentów kolekcji artysty jest subiektywnym obrazem posthistorii, postczłowieczeństwa. Jest uniwersalną alegorią aktualnej sytuacji nagromadzenia napięć, dystopijną wizją rzeczywistości na chwilę po apokalipsie. Poprzez archeologiczne stanowisko prowadzi nas do ostatecznej figury pomnika, która obrazuje wypowiedź rosyjskiego polityka. Szczególnie interesuje go atmosfera po tej wypowiedzi. Czy zaistniała sytuacja jest przyjemna? Pazniak używa znanego powszechnie znaku, który po raz pierwszy ukazuje się w komunistycznych mediach w 1908 roku, po opublikowaniu powieści Aleksandra Bogdanowa „Czerwona gwiazda”, opisującej komunistyczną cywilizację na Marsie. Kolonizacja Wszechświata jest nierozerwalnie związana z koncepcją neoczłowieka i wielką ideą nieśmiertelności. Pomnik, który symbolicznie zaciera swoje znaczenie zmianą materiału, skali, wypełnieniem, ilustruje jednocześnie wahania polityki historycznej. „Ministerstwa prawdy” stale redefiniują bohaterów i męczenników, usuwają stare monumenty, budują nowe, zmieniają podręczniki. W 2011 w Izraelu powstał projekt nowego pomnika Armii Czerwonej. Obywatele krajów, w których usuwa się je od lat, mogą czuć się zdezorientowani. Zaproponowany przez artystę prototyp podejmuje dialog z mitologiami narodowymi. Podczas konferencji telewizja zarejestrowała reakcję publiczności po wypowiedzi Putina. Po początkowej konsternacji następują pojedyncze wybuchy śmiechu, przeradzające się w rechot całej sali. Widz sam będzie musiał zdecydować czy wizualizacja artysty jest alegorią nieba, czy po prostu zdychania.
Wagga Wagga Exhibition
od: 22 listopada 2006 do: 13 stycznia 2007
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
17 442sztuka
Architektura intymna - architektura porzucona
od: 9 września 2006 do: 30 września 2006
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
17 921sztuka
Andrzej Kacperek
od: 9 czerwca 2006 do: 25 czerwca 2006
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
18 419sztuka
BAD NEWS
od: 19 maja 2006 do: 30 czerwca 2006
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
18 627sztuka
Co robi łączniczka
od: 1 listopada 2005 do: 22 listopada 2005
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
18 975sztuka
E l e k t r o p o p k l u b
od: 19 sierpnia 2005 do: 30 września 2005
Bytomskie Centrum Kultury
ul. Żeromskiego 27 Bytom
19 771sztuka
Dziecko w obiektywie historii
od: 1 września 2006 do: 15 października 2006
Muzeum Górnośląskie
Korfantego 34 Bytom
20 297sztuka
ARCHITEKTURA INTYMNA, ARCHITEKTURA PORZUCONA
od: 9 września 2006 do: 30 września 2006
Kronika
Rynek 26 Bytom
21 402sztuka
Pustka i Mieszkanie
od: 9 września 2006 do: 30 września 2006
Kronika
Rynek 26 Bytom
20 450sztuka
Wystawa Michaela Ackermana
od: 22 listopada 2006 do: 10 grudnia 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
19 562sztuka
Half Life
od: 22 listopada 2006 do: 22 grudnia 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
18 845sztuka
Zapiski
od: 1 listopada 2006 do: 17 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
17 667sztuka
Projekty
od: 1 listopada 2006 do: 17 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
16 550sztuka
Miś Teddy Yes Redi
od: 26 października 2006 do: 15 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
15 618sztuka
Rezydencje w Kronice
od: 6 października 2006 do: 16 października 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
14 534sztuka
Zofia Rydet -Zapiski
od: 13 października 2006 do: 18 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
13 570sztuka