koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Napływ sił. Pamela Bożek, Liliana Zeic

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 158 wyświetleń od 14 czerwca 2022
  • od: 18 czerwca 2022, sobota
    do: 5 sierpnia 2022, piątek

Napływ sił. Pamela Bożek, Liliana Zeic

18.06 – 5.08.2022

w ramach cyklu Dom Kobiet

wernisaż: 18.06. (sobota) w godz. 19:00–21:00

oprowadzania: w każdy piątek o godz. 17:00

spotkanie storytellingowe z Lilianą Zeic: 2.07. (sobota) w godz. 16:00–18:00

Napływ – obfite zbieranie się cieczy lub substancji lotnych, liczne przybywanie, gromadzenie się, ale też powstawanie w kimś intensywnych doznań lub uczuć. W skali indywidualnej napływ sił towarzyszy procesom regeneracji, wzmacnia, przynosi energię i pewność. Szerzej może oznaczać wsparcie z zewnątrz, w efekcie wyrównanie lub zwiększenie szans. W kontekście prezentowanych na wystawie dzieł jest także apoteozą mniejszości i różnorodności.

Pamela Bożek w swojej praktyce łączy działania partycypacyjne, aktywizm oraz refleksję ekologiczną. Konsekwentnie zgłębia zagadnienia związane z migracją, reagując na kolejne kryzysy humanitarne. Rezygnuje przy tym z indywidualnego autorstwa na rzecz platform kolektywnych, artystycznych kolaboracji oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi. We wspólne procesy włącza osoby z doświadczeniem uchodźczym, pracując w oparciu o praktyki opiekuńcze i równościową wymianę. Uświadamia tym samym, że obecność osób nowoprzybyłych nie jest tymczasowa, należy więc planować i działać długoterminowo.

Liliana Zeic wzywa do niesubordynacji wobec heteronormy, wyjścia z ukrycia, aby queer przelał się ze sfer prywatnych w przestrzeń publiczną. Tęczową optykę rozszerza o przewodnictwo roślinne, poszukując zarówno nie-ludzkich strategii oporu, jak i możliwości ustanawiania nowych form wspólnotowych. Wyjątkowość królestwa roślin polega na nieskoncentrowanym na sobie dążeniu ku pełni rozwoju, z zachowaniem wyróżniających się na tle innych gatunków zdolności przetrwania i samoleczenia. Tę naturalną mądrość artystka wykorzystuje w postartystycznych inicjatywach mających na celu wspieranie wychodzenia z traumy i wzmacnianie osób doświadczających stresu mniejszościowego.

Kuratorskie zestawienie dwóch postaw artystycznych akcentuje potencjał wspólnotowego stawania się, wspierania, wzrostu. Artystki łączy zaangażowanie aktywistyczne, realizacja postulatów feministycznych, a także odniesienia do teorii intersekcjonalności, czyli analizy nakładających się na siebie linii podziałów z uwagi nie tylko na płeć, ale też rasę, klasę, orientację seksualną, narodowość, religię itd. W tym ujęciu uniwersalne doświadczenie kobiecości lub męskości nie istnieje, ponieważ uprzywilejowanie jednych osób jest powiązane z marginalizacją innych. Z uwagi na odmienne mechanizmy ucisku poszczególne grupy wytwarzają również różne taktyki oporu. Jedną z proponowanych strategii jest afirmacja i waloryzacja różnic w obrębie ruchów społecznych, aby zachowywać jedność w różnorodności.
Na skrzyżowaniu przywileju i wykluczenia Pamela Bożek i Liliana Zeic walczą o status publiczny dla swoich sióstr i braci, tutejszych i nowoprzybyłych. Kolektywne czyny i wspólne stwarzanie przeciwstawiają pustym rytuałom, pobudzając do opowiadania innych historii dla nowego świata.

Pamela Bożek (1991) – artystka wizualna i aktywistka na rzecz praw człowieka, feministka. Absolwentka i doktorantka ASP w Krakowie. W ramach praktyki artystycznej zajmuje się działaniami postartystycznymi, opieką i charytatywnością. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz migrantów i migrantek w Polsce, między innymi ze Stowarzyszeniem „Dla Ziemi”, Fundacją Ocalenie, Fundacją EMIC, Fundacją Kobiety Wędrowne, Fundacją Dla Wolności, Stowarzyszeniem Homo Faber, Fundacją Nieograniczona, Fundacją Humanosh.

Liliana Zeic (1988) – artystka wizualna, doktora sztuk pięknych, queerowa feministka. Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, w 2011 studentka Uniwersytetu Warszawskiego. W 2017 obroniła pracę doktorską na toruńskim WSP (promotorka Elżbieta Jabłońska). W swojej praktyce artystycznej analizuje problematykę społeczną z perspektywy radykalnej wrażliwości, zajmuje się tematem queerowości i nieheteronormatywności oraz czerpie ze swoich doświadczeń wychowywania w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Pracuje z wideo, fotografią, obiektem oraz tekstem tworząc intermedialne i performatywne projekty oparte na badaniach artystycznych.

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ