Napływ sił. Pamela Bożek, Liliana Zeic
Napływ sił. Pamela Bożek, Liliana Zeic
- od: 18 czerwca 2022, sobotado: 5 sierpnia 2022, piątek
Napływ sił. Pamela Bożek, Liliana Zeic
18.06 – 5.08.2022
w ramach cyklu Dom Kobiet
wernisaż: 18.06. (sobota) w godz. 19:00–21:00
oprowadzania: w każdy piątek o godz. 17:00
spotkanie storytellingowe z Lilianą Zeic: 2.07. (sobota) w godz. 16:00–18:00
Napływ – obfite zbieranie się cieczy lub substancji lotnych, liczne przybywanie, gromadzenie się, ale też powstawanie w kimś intensywnych doznań lub uczuć. W skali indywidualnej napływ sił towarzyszy procesom regeneracji, wzmacnia, przynosi energię i pewność. Szerzej może oznaczać wsparcie z zewnątrz, w efekcie wyrównanie lub zwiększenie szans. W kontekście prezentowanych na wystawie dzieł jest także apoteozą mniejszości i różnorodności.
Pamela Bożek w swojej praktyce łączy działania partycypacyjne, aktywizm oraz refleksję ekologiczną. Konsekwentnie zgłębia zagadnienia związane z migracją, reagując na kolejne kryzysy humanitarne. Rezygnuje przy tym z indywidualnego autorstwa na rzecz platform kolektywnych, artystycznych kolaboracji oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi. We wspólne procesy włącza osoby z doświadczeniem uchodźczym, pracując w oparciu o praktyki opiekuńcze i równościową wymianę. Uświadamia tym samym, że obecność osób nowoprzybyłych nie jest tymczasowa, należy więc planować i działać długoterminowo.
Liliana Zeic wzywa do niesubordynacji wobec heteronormy, wyjścia z ukrycia, aby queer przelał się ze sfer prywatnych w przestrzeń publiczną. Tęczową optykę rozszerza o przewodnictwo roślinne, poszukując zarówno nie-ludzkich strategii oporu, jak i możliwości ustanawiania nowych form wspólnotowych. Wyjątkowość królestwa roślin polega na nieskoncentrowanym na sobie dążeniu ku pełni rozwoju, z zachowaniem wyróżniających się na tle innych gatunków zdolności przetrwania i samoleczenia. Tę naturalną mądrość artystka wykorzystuje w postartystycznych inicjatywach mających na celu wspieranie wychodzenia z traumy i wzmacnianie osób doświadczających stresu mniejszościowego.
Kuratorskie zestawienie dwóch postaw artystycznych akcentuje potencjał wspólnotowego stawania się, wspierania, wzrostu. Artystki łączy zaangażowanie aktywistyczne, realizacja postulatów feministycznych, a także odniesienia do teorii intersekcjonalności, czyli analizy nakładających się na siebie linii podziałów z uwagi nie tylko na płeć, ale też rasę, klasę, orientację seksualną, narodowość, religię itd. W tym ujęciu uniwersalne doświadczenie kobiecości lub męskości nie istnieje, ponieważ uprzywilejowanie jednych osób jest powiązane z marginalizacją innych. Z uwagi na odmienne mechanizmy ucisku poszczególne grupy wytwarzają również różne taktyki oporu. Jedną z proponowanych strategii jest afirmacja i waloryzacja różnic w obrębie ruchów społecznych, aby zachowywać jedność w różnorodności.
Na skrzyżowaniu przywileju i wykluczenia Pamela Bożek i Liliana Zeic walczą o status publiczny dla swoich sióstr i braci, tutejszych i nowoprzybyłych. Kolektywne czyny i wspólne stwarzanie przeciwstawiają pustym rytuałom, pobudzając do opowiadania innych historii dla nowego świata.
Pamela Bożek (1991) – artystka wizualna i aktywistka na rzecz praw człowieka, feministka. Absolwentka i doktorantka ASP w Krakowie. W ramach praktyki artystycznej zajmuje się działaniami postartystycznymi, opieką i charytatywnością. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz migrantów i migrantek w Polsce, między innymi ze Stowarzyszeniem „Dla Ziemi”, Fundacją Ocalenie, Fundacją EMIC, Fundacją Kobiety Wędrowne, Fundacją Dla Wolności, Stowarzyszeniem Homo Faber, Fundacją Nieograniczona, Fundacją Humanosh.
Liliana Zeic (1988) – artystka wizualna, doktora sztuk pięknych, queerowa feministka. Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, w 2011 studentka Uniwersytetu Warszawskiego. W 2017 obroniła pracę doktorską na toruńskim WSP (promotorka Elżbieta Jabłońska). W swojej praktyce artystycznej analizuje problematykę społeczną z perspektywy radykalnej wrażliwości, zajmuje się tematem queerowości i nieheteronormatywności oraz czerpie ze swoich doświadczeń wychowywania w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Pracuje z wideo, fotografią, obiektem oraz tekstem tworząc intermedialne i performatywne projekty oparte na badaniach artystycznych.
Dziecko w obiektywie historii
od: 1 września 2006 do: 15 października 2006
Muzeum Górnośląskie
Korfantego 34 Bytom
20 174sztuka
ARCHITEKTURA INTYMNA, ARCHITEKTURA PORZUCONA
od: 9 września 2006 do: 30 września 2006
Kronika
Rynek 26 Bytom
21 270sztuka
Pustka i Mieszkanie
od: 9 września 2006 do: 30 września 2006
Kronika
Rynek 26 Bytom
20 326sztuka
Wystawa Michaela Ackermana
od: 22 listopada 2006 do: 10 grudnia 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
19 452sztuka
Half Life
od: 22 listopada 2006 do: 22 grudnia 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
18 741sztuka
Zapiski
od: 1 listopada 2006 do: 17 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
17 565sztuka
Projekty
od: 1 listopada 2006 do: 17 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
16 453sztuka
Miś Teddy Yes Redi
od: 26 października 2006 do: 15 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
15 525sztuka
Rezydencje w Kronice
od: 6 października 2006 do: 16 października 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
14 454sztuka
Zofia Rydet -Zapiski
od: 13 października 2006 do: 18 listopada 2006
Galeria Kronika
Rynek 26 Bytom
13 492sztuka