koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

Figury XXI w. w dublecie i interakcji

Piła »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 653 wyświetleń od 1 stycznia 2007

Piła » ul. Stefana Okrzei 9/11 » NA MAPIE

  • od: 20 maja 2005, piątek
    do: 19 czerwca 2005, niedziela

Wiesław Smużny

Ideowo - problemowa ekspozycja pełno figuratywnego ciałodruku transpa- rentnego - wybranych prac graficznych Wiesława Smużnego z cyklu pt. "Figuracja XXI wieku".

Ekspozycja problemu podwójności matrycy ciała w nadruku i poddruku. Prowokacja zabawowej interaktywności figuralnej widzów na matrycy wizualnej znaku - figury XXI w.

Dwadzieścia odbit wielkoformatowego / a la billboard / ciałodruku transpa- rentnego akrylami na folii o wymiarach ok. 270 x 300 cm zestawionych w 8. parach nadruku i poddruku matryc ciała poszczególnych czterech modelek i czterech modeli oraz 4. odbit figury modelowej modelki, testujących stabilność matrycy ciała. Video projekcja - wzorcotwórczej i prowokacyjnej, tanecznej interakcji zespołu FIX z przed wernisażowej próby.

"Parterowo - piętrowe" zawieszenie dubletów odbit ośmiu modeli w czterech narożnikach sali wystawowej, przemiennie - kobiet i mężczyzn oraz centralnie, na osi sali - zestawu czterech odbit modelowej modelki w przestrzeni "parteru" sali pod ekranem video projekcji tańca Grupy FIX, zawieszonym na jej "piętrze". Maksymalnie formatowo / billboardy / i ilościowo / 20 prac / wykorzystana przestrzeń Galerii, napinająca uwagę odbiorcy i dynamizująca emocje aż do ich uwolnienia w podjęciu ruchowej, czy tanecznej interakcji z Figurami XXI wieku z ciałodruków.

Narożnikowe i z pozycji "żaby" na "parterze" oraz centralne - na "piętrze" halogenowe, zmienne, pulsacyjne podświetlenie czterech par odbit w przestrzeni "parteru" i "piętra" wystawy. Ciasnota wolnej przestrzeni ekspozycji wymuszająca jednoczesne zwiedzanie i interakcje ruchowo - taneczne maksimum 12 - 15. osobowych grup widzów.

Dwadzieścia "Figur XXI w." w 20. wielkoformatowych odbitach pełnofiguratywnego ciałodruku stanowi wyciąg problemowo - programowy z 44. prac cyklu pt. "Figuracja XXI wieku". Cykl ten powstał w ciągu roku 2002/2003 i stanowi eksperymentalną wypowiedź grafiki bezpośredniej � angażującej się w żywioł życia i bieżącego czasu.

"Figuracja XXI wieku" jest znakowo - billboardowym, oddanym świadectwem aktywnej, angażującej uwagę, figuralnej i figuratywnej obecności licznego pokolenia wyżu demograficznego w otaczającej nas rzeczywistości. Dla "Figuracji XXI wieku" "oddało się" dwadzieścia jeden młodych kobiet i mężczyzn. Wybrani - ze względu na proporcje figury - do pokoleniowej reprezentacji, użyczyli swych ciał, by według znaku "XXI" - znaku XXI wieku, skocznym zagarnianiem przestrzeni tła odbitymi już figurami, wyrazić swą wolność i radość istnienia.

"Figuracja XXI wieku" jest radosnym i symbolicznym witaniem nowego tysiąclecia przez figuralną reprezentację pokolenia przejścia z XX. wieku w wiek XXI. Figuroznaki - matryc ciał odciśniętych farbą na folii - są efektem eksperymentu na pograniczu wielkoformatowej grafiki, malarstwa i rysunku. Są twórczym intermedium w obszarze tradycyjnych dyscyplin plastyki. Odkryte w nim metody odbijania figury przy pomocy matrycy ciała � techniką nadruku i techniką poddruku, wnoszą nowe, systemowe doświadczenie do ciałodruku. Prace "Figuracji" w pobieżnym oglądzie i powierzchownej ocenie mogą kojarzyć się z "Antropometriami" Yvesa Kleina. Jednak, nie kwestionując sankcjonującego znaczenia dzieła Yvesa Kleina dla zaistnienia problematyki odbijania ciała w sztuce, zwracamy uwagę na oryginalność "Figuracji XXI wieku". Nie ma w niej chaosu odciskanych sylwet dzięki geometryzacyjnej dyscyplinie układu ciał w znaku "XXI". Nie ma w niej fragmentaryzacji ciała do jedynie dających się odbić jego wypukłości. Jest natomiast, dążenie do zachowania sylwetowo � linearnych ciągów figury ludzkiej w odbijaniu rąk i nóg wraz ze stopami. Jest dążenie do zachowania całości ciała w odbicie. Jego niepodzielności oraz rozróżnialności płciowej matryc. Matryc nagiego ciała jako świadectwa prawdy w mitycznym, czy biblijnym niemal znaczeniu. Pełnego świadectwa bieżącej, figuralnej, otaczającej nas i wyzywającej ikonosfery.

Wystawa "Figur XXI w." w Galerii Otwartej w Pile, po raz pierwszy programowo eksponuje podwójną odbitowość każdej cielesnej matrycy z cyklu "Figuracji". Eksponuje też poczwórność odbit pojedynczej, modelowej matrycy. Double effect eksponuje zmaganie się materii z ideą. Materii kształtu ciała ludzkiego z ideą geometrycznego niemal znaku XXI, rzymskiego znaku nowego wieku.

Odbity pojedynczej matrycy ciała w znak "XXI", w kolejności odbijania przodu modela w pierwszym "X", tyłu - w drugim "X" i lewego boku w trzecim znaku "I" / I'am!/, zestawione są na wystawie w podwójności tej samej cielesnej matrycy. Dublet matrycy ciała w programie "Figuracji XXI wieku" i pilskiej ekspozycji "Figur" jako zagadnienie problemowe wystawy, jest skutkiem odkrycia znacznych różnic kształtów odbicia tych samych stron ciała w dwóch metodach ciałodruku. W metodzie poddruku występującej na początku procesu odbijania w stosunku do metody nadruku � drugiej w kolejności drukowania modela - naciskiem ciała na tłowym podłożu z folii. Poznawcza potrzeba konfrontacji tych różnic kształtu odbicia nadruku w stosunku do poddruku jest głównym motywem sprawczym zestawienia w Galerii Otwartej ośmiu �Figur XXI w.� w dwustronnych dubletach.

Wytwarzająca się między dwoma foliami i odbiciami tego samego modela swoista, figuralna interakcja jako efekt pochodny ekspozycyjnego dubletu, niezwykle dynamizuje statyczne, pojedyncze przedstawienia "Figur". Wręcz prowokuje widza do bacznej obserwacji "zachowań" /?!/ "Figur" na wystawie. W płytkiej i bliskiej przestrzeni folii oraz zagęszczeniu przestrzeni widowni - figuralna interakcja dubletów może zachęcać odbiorców do żywych przymiarek własnych figur i sylwetek do "Figur" z folii. Może wywoływać efekt zagęszczonej, figuratywnej dyskoteki na widowni i wystawie. Efekt ten mógłby zostać nazwany efektem pilskim �Figuracji XXI wieku�.

Czy wystawa "Figur XXI w." uzyska pilski, młodzieżowy i pokoleniowy efekt żywo interaktywny, staje się programową niewiadomą i prowokacyjną zagadką do przeprowadzenia wystawy w pełnym programowym założeniu.

"Figury XXI w." w dublecie i interakcji��� W Galerii Otwartej, w Pile�

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ