koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latCO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Fotografie

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 054 wyświetleń od 12 lipca 2010
  • 1 sierpnia 2010, niedziela
    » 13:55
  • 8 lipca 2010, czwartek
    » 13:55

Štěpán Grygar

Prace Štěpana Grygara są ważną składową czeskiej sceny artystycznej. Szczegolną popularnością cieszy się jego cykl efemerycznych, czarno- białych fotografii oraz postkonceptualna seria fotograficzna. Grygar posiada charakterystyczny i dobrze rozpoznawalny styl. Wspołistnieją w nim, co najmniej od wczesnych lat dziewięćdziesiątych, dwa rownorzędne podejścia: pierwsze polega na odejsciu od "czystej" fotografii, w kierunku surrealizmu i tradycji czeskiej fotografii wizerunkowej, spod znaku Jozefa Sudeka. Podejście drugie, skoncentrowane na krytyce reprezentacji nawiązuje do ideii postrukturalizmu, gdzie kategoria mimesis - odtwarzania rzeczywistosci, ustąpiła miejsca zasadzie kreacji - tworzenia rzeczywistości.

     W niedawnych pracach Grygara, pełnych jasnych, kolorowych powierzchni, zauważalna jest inklinacja artysty w stronę fotografii barwnej, sugerująca pewną - być może niezamierzoną - konfrontację ze światem malarstwa.

Prezentowane na wystawie w Galerii Pustej serie fotograficzne Grygara mają charakter sekwencji - kolejne fotografie rożnią się od siebie tylko nieskończenie małymi przesunięciami, wszystkie są tak samo ważne, a rozpatrywane jako całość tworzą nową jakość - generują inne liczne wizerunki. W pracach tych artysta eksploruje problem wzajemnego wpływu poszczegolnych elementow obrazu na siebie nawzajem, zwraca uwagę, że nawet minimalne zmiany kąta widzenia, czy segmentu czasu są decydujace dla relacji między elementami obrazu (dla tego czy „wspierają" czy „tłumią" się one nawzajem). Problematykę tę świetnie ilustruje seria Untilted [Kolorowe światło] z 2006 roku - planarne struktury geometryczne podkreślane przez przykuwajace wzrok kolorowe pola. Kolejna praca (rowniez w formie planarnej struktury): The Wall Pulled Down (Bruksela) z lat 2006 - 2009 w zupełnie niedokumentalny sposob, wychwytująca transformacje zachodzące w dziś już nieistniejącym obiekcie z lat 70., wskazuje na ważną cechę konceptualnej i postkonceptualnej fotografii: artysta nie przestrzega żadnych uprzednio określonych zasad "chwytania" obiektu (rowna odległość, rowne naświetlanie, itd.); lecz, przeciwnie: uzyskuje wrażenie głębi poprzez dokonywanie minimalnych przesunięć kąta ujęcia. W Zielonej Serii, Grygar choć wydaje się być bardziej rzeczowy - w sensie identyfikacji zobrazowanego obiektu (pudełko) - nadaje przestrzeni niemal transcendentny charakter.

     Swoimi pracami artysta sprowadza CZAS - tak istotny dla tradycyjnej fotografii, do kategorii ilościowych (czas jako względna ilość sekwencji). Parafrazując Deleuze'a jest to czas wyimaginowany i niestały.

Štěpan Grygar

Štěpan Grygar urodził się w 1955 roku w Pradze. Jest absolwentem Wydziału Filmowego i Telewizyjnego Akademii Muzycznej w Pradze (FAMU), a obecnie profesorem tej Uczelni (kieruje zakładem Fotografii artystycznej). Artysta zorganizował blisko 40 wystaw indywidualnych (m.in. W Pradze, Brnie, Bratysławie, Wrocławiu, Monachium, Besançon, Londynie czy w Houston) oraz brał udział w kilkuset wystawach grupowych. Jego prace są częścią licznych ważnych europejskich i amerykańskich kolekcji.

Wystawy (wybor):

1985 Galeria Foto-Medium-Art, Wrocław

1989 Lacunza Akademia, San Sebastian, Hiszpania

1989 Liget Galeria, Budapeszt

1989 Cankarjev Dom, Ljubljana

1990 Galeria Foto-Medium-Art, Wrocław

1990 Galerie Mathieu, Besançon

1995 Transitions,Czech Centre, Londyn

1997 Green Label, Praski Dom Fotografii, Praga

2006 Fotografie, Galeria Sztuki Wspołczesnej, Rudnice nad Łabą

2009 Serie fotograficzne, Galeria Školska 28, Praga

2009 New Visualism (z Fernando La Rosa), Fotofest Headquarters, Houston, USA

2009 Serie fotograficzne II, galerie 5. patro, Praga

Strona domowa artysty: http://www.stepangrygar.cz/* *

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ