koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359Muzyczne Opowieści EuropyBANKSY
zmodyfikowano  11 lat temu

RYSUNEK, MALARSTWO ...

Lubin »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 388 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 16 listopada 2002, sobota
    do: 8 grudnia 2002, niedziela

WANDA GOŁKOWSKA, JAN CHWAŁCZYK

RYSUNEK - MALARSTWO - FORMY PRZESTRZENNE

Sztuka konceptualna i abstrakcja geometryczna to propozycje artystyczne wymagające od widza zaangażowania umysłu w intelektualne gry i pułapki, jakie prowokuje artysta. Twórczość Wandy Gołkowskiej i Jana Chwałczyka należy w Polsce do ważnych propozycji artystycznych, posługujących się językiem konceptualizmu. Ich dzieła oprócz wartości czysto intelektualnych urzekają również wyjątkowymi walorami estetycznymi. Wanda Gołkowska od połowy lat 50-tych jest obecna wszędzie tam, gdzie miały miejsce radykalne przemiany sztuki polskiej (współzałożycielka grupy Poszukiwania Formy i Koloru w 1959 r. oraz Grupy Wrocławskiej w 1962 r.). Jej kompozycje rządzą się matematycznymi prawami, m.in. wykorzystują ciąg Fibonaciego i zasady konstruowania perspektywy centralnej. Jest to twórczość cechująca się indywidualnym, właściwym tylko dla twórczości Wandy Gołkowskiej rysem. Charakterystyczne dla jej realizacji jest również przełamanie, jakże typowej dla nurtu geometrycznego, surowości. Kunsztowne zestawienia kolorystyczne, w połączeniu z delikatnymi kompozycjami linearnymi sprawiają, że obrazy te przepojone są estetyzującą lekkością. Formy przestrzenne Jana Chwałczyka interpretować należy jako instrumenty, umożliwiające namalowanie światłu jego własnego autoportretu. Oznacza to, że dziełem sztuki nie są skonstruowane przez autora obiekty (artysta dopuszcza również możliwość ich fabrycznego wykonania). Istotny jest tylko efekt jaki wywołują, czyli przestrzenno-barwne zjawisko, które możemy obserwować na białym tle podstawy owego optycznego narzędzia. Pomimo naukowego charakteru prac Chwałczyka inspiracją ich powstania jest obserwacja natury, jak sam mówi chcę za pomocą moich obiektów przenieść do wnętrz galerii zjawiska świetlne, jakie można zaobserwować pod powierzchnią tafli niezmąconej wody. Konsekwentne, od wielu lat realizowanie idei artystycznej koncentrującej się na możliwościach wykorzystania światła sprawiło, że twórczość Jana Chwałczyka już na stałe wpisała się do kanonu polskiej sztuki konceptualnej.

Galeria Zamkowa

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ