INFORMACJA:
„Teatr na faktach” w Instytucie Grotowskiego
grafika
- 16 lutego 2019, sobota» 17:00
- 15 lutego 2019, piątek» 18:00
- 14 lutego 2019, czwartek» 18:30
„Teatr na faktach” w Instytucie Grotowskiego
Prawdziwi ludzie, autentyczne historie, żywy język – to wszystko będzie można zobaczyć w Instytucie Grotowskiego podczas przeglądu spektakli teatru dokumentalnego „Teatr na faktach”, który odbędzie się w dniach 14–16 lutego 2019 roku. Będzie to niespotykana okazja, by w jednym miejscu zmierzyć się z historiami, które napisało życie.
Projekt „Teatr na faktach” – od którego nazwę wziął także przegląd – rozpoczął się w październiku 2018 roku w Instytucie Grotowskiego. Uczestnicy warsztatów o teatrze dokumentalnym przeprowadzili wywiady, na podstawie których przygotowali spektakle, korzystając z różnych stylistyk i technik scenicznych, m.in. verbatimu. Ta rozpowszechniona w krajach anglosaskich technika, określana też jako dokument sceniczny, została spopularyzowana w Polsce przez moskiewski Teatr.doc jako sposób pracy nad spektaklem wzorowany na metodach dokumentalistów filmowych. Do udziału w projekcie zgłosili się m.in. profesjonalni aktorzy, absolwenci szkół aktorskich i kierunków humanistycznych, animatorzy kultury czy osoby zaangażowane w działalność kulturalną. Pomysłodawcą i opiekunem artystycznym projektu jest Krzysztof Kopka, obecnie pełniący obowiązki dyrektora artystycznego w Teatrze Polskim we Wrocławiu, teatrolog, tłumacz z języka rosyjskiego, reżyser.
W ciągu 3 dni zobaczymy aż 9 premierowych spektakli. Przegląd otwiera spektakl „Korporacje” Przemysława Piskozuba i Mateusza Brodowskiego, który opisuje codzienne życie w korporacji. Znajdziemy w nim zachwyt i rozczarowanie pracą. W przedstawieniu „Hercia” w reżyserii Ady Tabisz poznamy historię samotnego, pozbawionego woli życia mężczyzny, który każdy dzień spędza na cmentarzu przy grobie ukochanej. „Łupiny” Justyny Arabskiej, Dominiki Feiglewicz i Małgorzaty Jakubowskiej to wielogłosowa opowieść o doświadczeniu bycia kobietą. Twórczynie zebrały opowieści m.in. 60-letniej zakonnicy i młodej kobiety chorującej na anoreksję. Jak często przychodzi nam żałować, że nie spytaliśmy o prywatne historie babci, sąsiada, znajomych, póki żyli? To pytanie, które na pewno zrodzi się po obejrzeniu „Pamiętnika” w reżyserii Jolanty Sakowskiej, czyli intymnej lektury pamiętnika nieżyjącej osoby. „Podejdź bliżej” Moniki Czajkowskiej, Pauliny Sobiś i Jędrzeja Bigosińskiego to próba zrozumienia fenomenu zakochania i pożądania, składająca się w opowieść o naszych pragnieniach i marzeniach. „Co po nas zostaje” Martyny Matoliniec i Aleksandra Maciejczyka jest świetnym przykładem teatru autobiograficznego. Chłopak i dziewczyna rozmawiają o swoich dziadkach. Bazując na wspomnieniach, próbują ich naśladować, jednocześnie grają w tym spektaklu też samych siebie. W dwóch z 9 prezentowanych na przeglądzie spektakli zagrają tzw. eksperci, czyli aktorzy, którzy stają się bohaterami własnej opowieści. „TanzGala” w reżyserii Roberta Traczyka przeniesie nas do świata tancerzy stylu Lindy Hop, a w „Nowych” w reżyserii Jakuba Tabisza młodzi emigranci z Ukrainy mówią o domu, marzeniach i lękach. Przegląd zamyka „Instrukcja montowania dzieci” Marcina Zabielskiego. Autor przeprowadził wywiady z kobietami odsiadującymi ciężkie wyroki w więzieniu oraz osobami z uzależnieniami. Na tej podstawie stworzył spektakl o relacjach z rodzicami oraz o tym, jak ważna jest ich rola. Wszystkie spektakle będą prezentowane w Sali Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego w Przejściu Żelaźniczym – za wyjątkiem „Korporacji” wystawianej w Studiu Na Grobli. Bilety do nabycia na platformie bilety.grotowski-institute.art.pl i przed spektaklami.
Wieczorna odsłona przeglądu to „Praca w toku”, czyli czytanie performatywne. W tej części przeglądu, która będzie miała miejsce w Klubie Proza, znalazły się fragmenty scenariuszy, urwane rozmowy, dopiero co otwarte, nowe wątki opowieści, zaczątki spektakli i tematów, które nie mogły jeszcze zostać zaprezentowane w ostatecznej formie. Podczas pracy w toku uczestnicy projektu zaprezentują, nad czym dalej pracują, a także skonfrontują swoje zamiary z publicznością. Czytają: Aleksandra Białek, Mateusz Brodowski, Maciej Konarski, Henryk Mazurkiewicz, Katarzyna Płaskowicz, Sara Sulej. Wstęp wolny.
Spektakle dokumentalne stanowią przeniesienie na scenę tego, co dzieje się poza nią. Jak mówi Jelena Gremina, teatr dokumentalny to „teatr, w którym się nie gra”. Przegląd w Instytucie Grotowskiego jest pierwszym tego typu wydarzeniem we Wrocławiu. Będzie pretekstem do pochylenia się nad poruszającymi historiami, dyskusji wokół niewygodnych tematów czy roli teatru non-fiction w Polsce.
Więcej informacji na: https://bit.ly/2Fs85ty
Program: czwartek 14 lutego 18:30 Przemysław Piskozub, Mateusz Brodowski: „Korpo_racje” (Studio Na Grobli) 20:00 Robert Traczyk: „TanzGala” (Sala Teatru Laboratorium)
piątek 15 lutego 18:00 Jakub Tabisz: „Nowi” (Sala Teatru Laboratorium) 19:00 Ada Tabisz: „Hercia” (Sala Teatru Laboratorium) 20:00 Justyna Arabska, Dominika Feiglewicz, Małgorzata Jakubowska: „Łupiny” (Sala Teatru Laboratorium) 21:30 Praca w toku, część 1 (Klub Proza)
sobota 16 lutego 17:00 Jolanta Sakowska: „Pamiętnik” (Sala Teatru Laboratorium) 18:00 Monika Czajkowska, Paulina Sobiś, Jędrzej Bigosiński: „Podejdź bliżej” (Sala Teatru Laboratorium) 19:00 Martyna Matoliniec, Aleksander Maciejczyk: „Co po nas zostaje” (Sala Teatru Laboratorium) 20:00 Marcin Zabielski: „Instrukcja montowania dzieci” (Sala Teatru Laboratorium) 21:30 Praca w toku, część 2 (Klub Proza)
Między spektaklami w Sali Teatru Laboratorium przewidziane są 10-minutowe przerwy.
Miejsca: Sala Teatru Laboratorium, Przejście Żelaźnicze, Wrocław Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32, Wrocław Klub Proza, Przejście Garncarskie 2, Wrocław – oficjalny klub festiwalowy
Hercia
WSZECHNICA TEATRALNA WIOSNA W KULTURZE, W NATURZE, W SZTUCE
21 marca 2017 -
Scena Kameralna
ul. Świdnicka 28 Wrocław
15 120teatr
MIRAŻE. Baśnie dalekiego wschodu
21 marca 2017 - 10:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Lalek
pl. Teatralny 4 Wrocław
35 647teatr
"Baśń o złotej rybce" już w niedzielę 19 marca o godz. 17.00 w WCTD!
19 marca 2017 - 17:00
Wrocławskie Centrum Twórczości Dziecka
Kuźnicza 29a Wrocław
13 395teatr
Kinoteatr Mumio Welcome Home boys
19 marca 2017 - 18:00
Centrum Kultury Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
17 049teatr
Teatr dla Początkujących "Półwariaty"
19 marca 2017 - 19:00jest więcej terminów
Centrum Technologii Audiowizualnych
Wystawowa 1 Wrocław
34 210teatr
Zjazd XVI Akademii Teatru Alternatywnego. Przegląd projektów dyplomowych
od: 17 marca 2017 do: 19 marca 2017
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
18 537teatr
KINOTEATR MUMIO
19 marca 2017 - 18:00
Centrum Kultury Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
18 220teatr
Balladyna
19 marca 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
19 935teatr
Paternoster
19 marca 2017 - 18:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego
ul. Rzeźnicza 12 Wrocław
33 759teatr
HISTORIA BRZYDOTY
19 marca 2017 - 19:00jest więcej terminów
Scena na Świebodzkim
pl. Orląt Lwowskich 20c Wrocławjest więcej miejsc
50 142teatr
VI konkurs recytatorski
18 marca 2017 - 10:00
Wrocławski Klub Anima
ul. Pilczycka 47 Wrocław
23 710teatr
Bękarty Stand-up'u
18 marca 2017 - 18:00
Centrum Koncertowe A2
ul. Góralska 5 Wrocław
477 473teatr
JUBILEUSZ 10-lecia Filharmonii Dowcipu
18 marca 2017 - 17:00
Teatr Polski
ul. G. Zapolskiej 3 Wrocław
421 591teatr
Hydrokosmos
17 marca 2017 - 11:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego
al. Dębowa 16 Wrocław
22 135teatr
Stand-up na Wrocku, Festiwal WROCEK 2017: Adam Van Bendler & Michał Leja & Olka Szczęśniak
16 marca 2017 - 20:00
Firlej
ul. Grabiszyńska 56 Wrocław
18 067teatr
Skrzywienie kręgosłupa
16 marca 2017 - 19:15jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego
ul. Rzeźnicza 12 Wrocław
14 423teatr
Improkracja: Krótkie formy, Jazz improwizowany
13 marca 2017 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
17 814teatr