Arcangelo Corelli, Georg Muffat
David Plantier
- 11 kwietnia 2008, piątek» 19:00
Concerti grossi
Dyrektor Festiwalu: Cezary Zych
Kierownictwo Muzyczne: Ewa i Aureliusz Golińscy
Biuro Festiwalu: Dorota Puszkiel
Biuro Prasowe: Szymon Małecki
Projekt 5/2008
wykonawcy:
- David Plantier - skrzypce
- Orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori.
Próby:
Zamek Kliczków - 7 - 10 kwietnia
program:
- Arcangelo Corelli (1653 - 1713)
- Concerto grosso C-dur op. 6 nr 10
- Concerto grosso D-dur op. 6 nr 4
- Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8
Georg Muffat (1653 - 1704)
- Sonata g-moll nr 2 ze zbioru “Armonico Tributo”
- Sonata G-dur nr 5 ze zbioru “Armonico Tributo”
David Plantier
Absolwent Schola Cantorum Basiliensis w klasie Chiary Banchini, której jest obecnie asystentem. Po ukończeniu studiów na prośbę Chiary Banchini tworzył programy koncertowe dla jej zespołu Ensemble 415.
Plantier zajmuje się również publikacją partytur i badaniami muzykologicznymi nad muzyką skrzypcową XVII i XVIII wieku. To on odkrył i spopularyzował muzykę Westhoffa, Walthera, Valentiniego i Venturiniego.
W roku 2002 uczestniczył w ponownym odkryciu muzyki Giuseppe Antonio Brescianello. W nagraniu jego utworów dyrygował nową szwajcarską orkiestrą La Cetra oraz grał partie solowe.
W roku 2005 ponownie stanałna czele La Cetra w premierowym nagraniu „Concerti da Camera” Francesca Venturiniego.
Z przyjaciółmi ze Schola Cantorum Basiliensis w roku 2004 stworzył zespól Les Plaisirs du Parnasse. Wraz z tym zespołem nagrał dwie płyty dla firmy Zig Zag Territoires. Zawierają one muzykę na skrzypce i basso continuo Johanna Jakoba Walthera oraz Johanna Paula von Westhoffa.
Jako pierwszy skrzypek grywa u Jordiego Savalla, René Jacobsa, Martina Gestera. Również Chiara Banchini zaproponowała mu zagranie partii solowych z towarzyszeniem zespołu Ensemble 415.
Arte dei Suonatori
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema Porami Roku” A.Vivaldiego. W roku 2007 zespół dokonał rejestracji kompletu 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna - persona grata”, „Muzyka w Raju” (Paradyż), „Festiwal Trzech Baroków” (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz kilkukrotnie do „Paszportów” tygodnika „Polityka”. W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania.
Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White i Aline Zylberajch, Magali Léger i Rachel Podger.
O programie
Concerto grosso, czyli w poszukiwaniu adrenaliny
W naukowej muzykologii i historii muzyki idea concerto grosso jest dość jasna i nie kryje w sobie większych tajemnic. Moglibyśmy wręcz powiedzieć, że nie ma niczego banalniejszego niż concerto grosso. W jakimś sensie tak rzeczywiście jest. Istotę konstrukcji concerto grosso można opisać w kilku krótkich zdaniach.
Znacznie trudniej będzie opisać przyczyny, które do pojawienia się concerto grosso, a później do jego triumfalnego rozwoju doprowadziły. Kilka okoliczności nie budzi żadnych wątpliwości. Tak, jak muzyka na instrumenty solowe powstawała z myślą o konkretnych artystach, tak concerto grosso było odpowiedzią na błyskawiczny rozwój orkiestry. Kompozytor dostawał do ręki zupełnie nowy instrument, którego możliwości jeszcze nie znał i chyba trudno było mu je sobie wyobrazić.
Również rozwój opery z jej coraz większymi potrzebami inscenizacyjnymi (Francja) i dramaturgicznymi (Włochy) przenosił ciężar odpowiedzialności za najbardziej spektakularne efekty na orkiestrę.
Pamiętajmy, że nie było wtedy jeszcze orkiestry symfonicznej, jaką znamy od czasów późnego klasycyzmu. Orkiestra barokowa, nawet w swym najbardziej standardowym wydaniu, a więc licząca zaledwie kilkunastu muzyków, wyznaczała granice dynamiki, ekspresji i głośności, jakie były dostępne sztuce muzycznej.
Praca z orkiestrą i praca dla orkiestry były w tym sensie ciągłym eksperymentem i ciągłym przekraczaniem granic. O ile formy solowe i sonata triowa stanowiły kwintesencję muzycznego wyrafinowania, formy orkiestrowe definiowały muzyczną potęgę.
Wyćwiczeni w pisaniu małych form, kompozytorzy chcieli teraz dowiedzieć się, ile można „wyciągnąć” z orkiestry. Pedał „orkiestrowego gazu” wciskany był coraz głębiej i głębiej.
Jednak kompozytorzy epoki baroku nigdy nie zapomnieli o zasadzie równowagi i concerto grosso jest być może owocem tego kulturowego kompromisu między wyrafinowaniem a opętaniem, między refleksją a poszukiwaniem nowych bodźców.
Cezary Zych
Lubię wracać tam. Nowe aranżacje polskiej piosenki
3 czerwca 2023 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
23 458muzyka
Vertigo Summer VIBES Festival Presents: The Best of 2000-2005 - ZaZoo Beach Bar
2 czerwca 2023 - 20:00
ZaZoo Beach Bar
Wybrzeże Wyspiańskiego 39E Wrocław
5 715muzyka
Bushmills Soul Stories Joanna Kwaśnik
2 czerwca 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 327muzyka
Przystanek Rondo Prezentuje: Dixie Tigers
2 czerwca 2023 - 19:00
Przystanek Rondo
Rondo Powstańców Śląskich Wrocław
6 640muzyka
Wojtek Szumański
2 czerwca 2023 - 19:30
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
17 591muzyka
Vertigo Blues: Pamięci Przemka Paśko
1 czerwca 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 280muzyka
Vertigo Presents: Jazz Na Dachu - Keep Swingin'
31 maja 2023 - 20:00
dACH Dominikańska
plac Dominikański 3 Wrocław
5 342muzyka
Przystanek Rondo Prezentuje: Gentelmen's Jazz Duo
31 maja 2023 - 19:00
Przystanek Rondo
Rondo Powstańców Śląskich Wrocław
5 235muzyka
Vertigo Presents: Michał Urbaniak - Organator
31 maja 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
8 248muzyka
Vertigo Jazzy Sunsets: Roy Hargroove by Swanlings
30 maja 2023 - 19:00
Marina Kleczków
Pasterska 2B Wrocław
5 128muzyka
hype-art prezentuje: Piotr Zola Szulowski - program 'Twój ruch'
30 maja 2023 - 19:00
Sala Audytoryjna WCK
ul. Wystawowa 1 Wrocław
869 220teatr
THE CREEPSHOW zagra we Wrocławiu
30 maja 2023 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
60 151teatr
The Creepshow
30 maja 2023 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
40 915muzyka
Queen by Maciej Gaicki Band
29 maja 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
8 217muzyka
Babie Lato Dzieciom - Wiktoria Wlaźlik & Bartek Ziętara
28 maja 2023 - 14:00
Babie Lato Partynice
Zwycięska 2 Wrocław
4 154muzyka
Poezja polsko-ukraińska – koncert Olesi Sienczuk w Salonie romantycznym
28 maja 2023 - 17:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
4 317muzyka
Przystanek Rondo Prezentuje: Jazz Around with Wiktoria Wlaźlik
28 maja 2023 - 17:00
Przystanek Rondo
Rondo Powstańców Śląskich Wrocław
5 343muzyka