Arcangelo Corelli, Georg Muffat
David Plantier
- 12 kwietnia 2008, sobota» 18:00
Concerti grossi
Dyrektor Festiwalu: Cezary Zych
Kierownictwo Muzyczne: Ewa i Aureliusz Golińscy
Biuro Festiwalu: Dorota Puszkiel
Biuro Prasowe: Szymon Małecki
Projekt 5/2008
wykonawcy:
- David Plantier - skrzypce
- Orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori.
Próby:
Zamek Kliczków - 7 - 10 kwietnia
program:
- Arcangelo Corelli (1653 - 1713)
- Concerto grosso C-dur op. 6 nr 10
- Concerto grosso D-dur op. 6 nr 4
- Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8
Georg Muffat (1653 - 1704)
- Sonata g-moll nr 2 ze zbioru “Armonico Tributo”
- Sonata G-dur nr 5 ze zbioru “Armonico Tributo”
David Plantier
Absolwent Schola Cantorum Basiliensis w klasie Chiary Banchini, której jest obecnie asystentem. Po ukończeniu studiów na prośbę Chiary Banchini tworzył programy koncertowe dla jej zespołu Ensemble 415.
Plantier zajmuje się również publikacją partytur i badaniami muzykologicznymi nad muzyką skrzypcową XVII i XVIII wieku. To on odkrył i spopularyzował muzykę Westhoffa, Walthera, Valentiniego i Venturiniego.
W roku 2002 uczestniczył w ponownym odkryciu muzyki Giuseppe Antonio Brescianello. W nagraniu jego utworów dyrygował nową szwajcarską orkiestrą La Cetra oraz grał partie solowe.
W roku 2005 ponownie stanałna czele La Cetra w premierowym nagraniu „Concerti da Camera” Francesca Venturiniego.
Z przyjaciółmi ze Schola Cantorum Basiliensis w roku 2004 stworzył zespól Les Plaisirs du Parnasse. Wraz z tym zespołem nagrał dwie płyty dla firmy Zig Zag Territoires. Zawierają one muzykę na skrzypce i basso continuo Johanna Jakoba Walthera oraz Johanna Paula von Westhoffa.
Jako pierwszy skrzypek grywa u Jordiego Savalla, René Jacobsa, Martina Gestera. Również Chiara Banchini zaproponowała mu zagranie partii solowych z towarzyszeniem zespołu Ensemble 415.
Arte dei Suonatori
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema Porami Roku” A.Vivaldiego. W roku 2007 zespół dokonał rejestracji kompletu 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna - persona grata”, „Muzyka w Raju” (Paradyż), „Festiwal Trzech Baroków” (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz kilkukrotnie do „Paszportów” tygodnika „Polityka”. W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania.
Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White i Aline Zylberajch, Magali Léger i Rachel Podger.
O programie
Concerto grosso, czyli w poszukiwaniu adrenaliny
W naukowej muzykologii i historii muzyki idea concerto grosso jest dość jasna i nie kryje w sobie większych tajemnic. Moglibyśmy wręcz powiedzieć, że nie ma niczego banalniejszego niż concerto grosso. W jakimś sensie tak rzeczywiście jest. Istotę konstrukcji concerto grosso można opisać w kilku krótkich zdaniach.
Znacznie trudniej będzie opisać przyczyny, które do pojawienia się concerto grosso, a później do jego triumfalnego rozwoju doprowadziły. Kilka okoliczności nie budzi żadnych wątpliwości. Tak, jak muzyka na instrumenty solowe powstawała z myślą o konkretnych artystach, tak concerto grosso było odpowiedzią na błyskawiczny rozwój orkiestry. Kompozytor dostawał do ręki zupełnie nowy instrument, którego możliwości jeszcze nie znał i chyba trudno było mu je sobie wyobrazić.
Również rozwój opery z jej coraz większymi potrzebami inscenizacyjnymi (Francja) i dramaturgicznymi (Włochy) przenosił ciężar odpowiedzialności za najbardziej spektakularne efekty na orkiestrę.
Pamiętajmy, że nie było wtedy jeszcze orkiestry symfonicznej, jaką znamy od czasów późnego klasycyzmu. Orkiestra barokowa, nawet w swym najbardziej standardowym wydaniu, a więc licząca zaledwie kilkunastu muzyków, wyznaczała granice dynamiki, ekspresji i głośności, jakie były dostępne sztuce muzycznej.
Praca z orkiestrą i praca dla orkiestry były w tym sensie ciągłym eksperymentem i ciągłym przekraczaniem granic. O ile formy solowe i sonata triowa stanowiły kwintesencję muzycznego wyrafinowania, formy orkiestrowe definiowały muzyczną potęgę.
Wyćwiczeni w pisaniu małych form, kompozytorzy chcieli teraz dowiedzieć się, ile można „wyciągnąć” z orkiestry. Pedał „orkiestrowego gazu” wciskany był coraz głębiej i głębiej.
Jednak kompozytorzy epoki baroku nigdy nie zapomnieli o zasadzie równowagi i concerto grosso jest być może owocem tego kulturowego kompromisu między wyrafinowaniem a opętaniem, między refleksją a poszukiwaniem nowych bodźców.
Cezary Zych
"Przerwana lekcja wf-u"
12 kwietnia 2024 - 19:00
OD NOWA - mała scena
ul. Gagarina 37a Toruń
107 801teatr
FISZ EMADE TWORZYWO
11 kwietnia 2024 - 20:00jest więcej terminów
Lizard King
ul. Kopernika 3 Toruńjest więcej miejsc
367 353teatr
Program POKAZ MAGI
10 kwietnia 2024 - 19:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
217 992teatr
"Głowa do góry"
10 kwietnia 2024 - 19:00
Dwa Światy
ul. Ducha Św. 10/12 Toruń
358 225teatr
Nowy program: Jak Uradować Świat
9 kwietnia 2024 - 19:00
OD NOWA - mała scena
ul. Gagarina 37a Toruń
139 974teatr
Cyrk szczęśliwych zwierząt
6 kwietnia 2024 - 13:00
Aula UMK
ul. Gagarina 11 Toruń
387 773teatr
Koncert Muzyki Filmowej! Po raz pierwszy w Polsce!
6 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Arena Toruń
ul. Gen. J. Bema 73/89 Toruń
284 202teatr
KONCERT WIEDEŃSKI - PIERWSZA NA ŚWIECIE ORKIESTRA KSIĘŻNICZEK TOMCZYK ART
6 kwietnia 2024 - 17:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
757 720teatr
Maciej Brudzewski w nowym programie "Co ludzie powiedzą?"
4 kwietnia 2024 - 19:00
Dwór Artusa
Rynek Staromiejski 6 Toruń
607 965teatr
"Zaznacz mosty"
4 kwietnia 2024 - 19:00
OD NOWA - Nowa sala kinowo-teatralna
ul. Gagarina 37a Toruń
470 423teatr
Program "Diatryby"
28 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
OD NOWA - Nowa sala kinowo-teatralna
ul. Gagarina 37a Toruń
513 389teatr
Nowy program stand-up comedy "Ukąszona"
25 marca 2024 - 18:00
OD NOWA - Nowa sala kinowo-teatralna
ul. Gagarina 37a Toruń
454 694teatr
Hunter | Toruń
24 marca 2024 - 20:00
Lizard King
ul. Kopernika 3 Toruń
4 728muzyka
HUNTER W LIZARD KING TORUŃ!
24 marca 2024 - 20:00
Lizard King
ul. Kopernika 3 Toruń
13 636teatr
RoMan ŻUREK - Stand Up - program Tapioka
24 marca 2024 - 18:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
61 160teatr
5-lecie 10 Tenorów
24 marca 2024 - 18:00
Aula UMK
ul. Gagarina 11 Toruń
589 813teatr
Pull The Wire + Zenek Kupatasa + Maddie Rock Squad / Toruń / Kombinat Kultury
23 marca 2024 - 19:00
Kombinat Kultury (dawny Dom Muz)
ul. Podmurna 1/3 Toruń
12 349teatr