Arcangelo Corelli, Georg Muffat
David Plantier
- 13 kwietnia 2008, niedziela» 18:00
Concerti grossi
Dyrektor Festiwalu: Cezary Zych
Kierownictwo Muzyczne: Ewa i Aureliusz Golińscy
Biuro Festiwalu: Dorota Puszkiel
Biuro Prasowe: Szymon Małecki
Projekt 5/2008
wykonawcy:
- David Plantier - skrzypce
- Orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori.
Próby:
Zamek Kliczków - 7 - 10 kwietnia
program:
- Arcangelo Corelli (1653 - 1713)
- Concerto grosso C-dur op. 6 nr 10
- Concerto grosso D-dur op. 6 nr 4
- Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8
Georg Muffat (1653 - 1704)
- Sonata g-moll nr 2 ze zbioru “Armonico Tributo”
- Sonata G-dur nr 5 ze zbioru “Armonico Tributo”
David Plantier
Absolwent Schola Cantorum Basiliensis w klasie Chiary Banchini, której jest obecnie asystentem. Po ukończeniu studiów na prośbę Chiary Banchini tworzył programy koncertowe dla jej zespołu Ensemble 415.
Plantier zajmuje się również publikacją partytur i badaniami muzykologicznymi nad muzyką skrzypcową XVII i XVIII wieku. To on odkrył i spopularyzował muzykę Westhoffa, Walthera, Valentiniego i Venturiniego.
W roku 2002 uczestniczył w ponownym odkryciu muzyki Giuseppe Antonio Brescianello. W nagraniu jego utworów dyrygował nową szwajcarską orkiestrą La Cetra oraz grał partie solowe.
W roku 2005 ponownie stanałna czele La Cetra w premierowym nagraniu „Concerti da Camera” Francesca Venturiniego.
Z przyjaciółmi ze Schola Cantorum Basiliensis w roku 2004 stworzył zespól Les Plaisirs du Parnasse. Wraz z tym zespołem nagrał dwie płyty dla firmy Zig Zag Territoires. Zawierają one muzykę na skrzypce i basso continuo Johanna Jakoba Walthera oraz Johanna Paula von Westhoffa.
Jako pierwszy skrzypek grywa u Jordiego Savalla, René Jacobsa, Martina Gestera. Również Chiara Banchini zaproponowała mu zagranie partii solowych z towarzyszeniem zespołu Ensemble 415.
Arte dei Suonatori
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema Porami Roku” A.Vivaldiego. W roku 2007 zespół dokonał rejestracji kompletu 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna - persona grata”, „Muzyka w Raju” (Paradyż), „Festiwal Trzech Baroków” (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz kilkukrotnie do „Paszportów” tygodnika „Polityka”. W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania.
Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White i Aline Zylberajch, Magali Léger i Rachel Podger.
O programie
Concerto grosso, czyli w poszukiwaniu adrenaliny
W naukowej muzykologii i historii muzyki idea concerto grosso jest dość jasna i nie kryje w sobie większych tajemnic. Moglibyśmy wręcz powiedzieć, że nie ma niczego banalniejszego niż concerto grosso. W jakimś sensie tak rzeczywiście jest. Istotę konstrukcji concerto grosso można opisać w kilku krótkich zdaniach.
Znacznie trudniej będzie opisać przyczyny, które do pojawienia się concerto grosso, a później do jego triumfalnego rozwoju doprowadziły. Kilka okoliczności nie budzi żadnych wątpliwości. Tak, jak muzyka na instrumenty solowe powstawała z myślą o konkretnych artystach, tak concerto grosso było odpowiedzią na błyskawiczny rozwój orkiestry. Kompozytor dostawał do ręki zupełnie nowy instrument, którego możliwości jeszcze nie znał i chyba trudno było mu je sobie wyobrazić.
Również rozwój opery z jej coraz większymi potrzebami inscenizacyjnymi (Francja) i dramaturgicznymi (Włochy) przenosił ciężar odpowiedzialności za najbardziej spektakularne efekty na orkiestrę.
Pamiętajmy, że nie było wtedy jeszcze orkiestry symfonicznej, jaką znamy od czasów późnego klasycyzmu. Orkiestra barokowa, nawet w swym najbardziej standardowym wydaniu, a więc licząca zaledwie kilkunastu muzyków, wyznaczała granice dynamiki, ekspresji i głośności, jakie były dostępne sztuce muzycznej.
Praca z orkiestrą i praca dla orkiestry były w tym sensie ciągłym eksperymentem i ciągłym przekraczaniem granic. O ile formy solowe i sonata triowa stanowiły kwintesencję muzycznego wyrafinowania, formy orkiestrowe definiowały muzyczną potęgę.
Wyćwiczeni w pisaniu małych form, kompozytorzy chcieli teraz dowiedzieć się, ile można „wyciągnąć” z orkiestry. Pedał „orkiestrowego gazu” wciskany był coraz głębiej i głębiej.
Jednak kompozytorzy epoki baroku nigdy nie zapomnieli o zasadzie równowagi i concerto grosso jest być może owocem tego kulturowego kompromisu między wyrafinowaniem a opętaniem, między refleksją a poszukiwaniem nowych bodźców.
Cezary Zych
5-lecie 10 Tenorów
26 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki
ul. Aleksandra Fredry 9 Poznańjest więcej miejsc
586 365teatr
Wstyd - komedia "Teściowie" w wersji teatralnej
25 marca 2024 - 17:15/20jest więcej terminów
Collegium Da Vinci - Aula Artis
ul. gen. Tadeusza Kutrzeby 10 Poznańjest więcej miejsc
263 583teatr
NAJMNIEJSZY TEATR ŚWIATA #5 - „ORTOLAN!”. WIOSENNE ODSŁONY. ROZDANIE DRUGIE.
24 marca 2024 - 17:00
CK ZAMEK, Sala Wielka
ul. Św. Marcin 80/82 Poznań
4 797muzyka
zwariowana komedia w gwiazdorskiej obsadzie
24 marca 2024 - 15:00/18
Kino Teatr Apollo
ul. Ratajczaka 18 Poznań
102 766teatr
NAJPIĘKNIEJSZE POLSKIE GŁOSY, BALET I PIERWSZA NA ŚWIECIE ORKIESTRA KSIĘŻNICZEK TOMCZYK ART
24 marca 2024 - 17:00jest więcej terminów
Aula UAM
ul. Wieniawskiego 1 Poznań
800 487teatr
spektakl komediowy
24 marca 2024 - 15:00/18jest więcej terminów
Kino Teatr Apollo
ul. Ratajczaka 18 Poznań
733 637teatr
Michał Wiśniewski Akustycznie
24 marca 2024 - 18:00
Tama
Niezłomnych 2 Poznań
506 731teatr
"Wiosenne przygody krówki Matyldy" spektakl Wielkanocny dla Dzieci
23 marca 2024 - 12:30
Scena na piętrze
ul. Masztalarska 8 Poznań
33 208teatr
Nowy program "Lajcik"
23 marca 2024 - 19:00
TROPS Akademickie Centrum Kultury
ul. Świętego Rocha 9 Poznań
230 809teatr
L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra - Muzyka do filmu "Chłopi"
23 marca 2024 - 19:00
Sala Ziemi Poznań Congress Center
ul. Głogowska 14 Poznań
49 286teatr
Nowy program stand-up: Marcin Zbigniew Wojciech "Szczerze?"
23 marca 2024 - 17:00
Dom Tramwajarza
ul. Słowackiego 19/21 Poznań
158 307teatr
Superprodukcja czyli kręcimy Krzyżaków
23 marca 2024 - 16:00/19
Collegium Da Vinci - Aula Artis
ul. gen. Tadeusza Kutrzeby 10 Poznań
452 236teatr
Buczkowski/Kałużny/Przybyłowicz/Wrombel „Komeda-Inspiracje” | 22.03.2024 | POZNAŃ | Scena na Piętrze
22 marca 2024 - 19:00
Scena na Piętrze w Poznaniu - Biblioteka
Masztalarska 8 Poznań
4 131muzyka
Gaga/Zielone Żabki, Sexbomba, Fort Bs, Bang Bang, Uliczny Opryszek, Tzn Xenna
22 marca 2024 - 18:00jest więcej terminów
Klub 2Progi
Al. Niepodległości 36 Poznańjest więcej miejsc
170 419teatr
FRANCUSKIE REQUIEM
22 marca 2024 - 19:00
Aula Uniwersytecka
ul. Wieniawskiego 1 Poznań
8 225muzyka
Starość nie jest dla mięczaków
22 marca 2024 - 19:30jest więcej terminów
Centrum Kongresowo Dydaktyczne Aula UM
ul. Przybyszewskiego 37 Poznań
600 295teatr
Jak się (nie)golić przed poznaniem teścia
22 marca 2024 - 17:30/20jest więcej terminów
Kino Teatr Apollo
ul. Ratajczaka 18 Poznańjest więcej miejsc
781 437teatr