Arcangelo Corelli, Georg Muffat
- 15 kwietnia 2008, wtorek» 19:00

David Plantier
Concerti grossi
Dyrektor Festiwalu: Cezary Zych
Kierownictwo Muzyczne: Ewa i Aureliusz Golińscy
Biuro Festiwalu: Dorota Puszkiel
Biuro Prasowe: Szymon Małecki
Projekt 5/2008
wykonawcy:
- David Plantier - skrzypce
- Orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori.
Próby:
Zamek Kliczków - 7 - 10 kwietnia
program:
- Arcangelo Corelli (1653 - 1713)
- Concerto grosso C-dur op. 6 nr 10
- Concerto grosso D-dur op. 6 nr 4
- Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8
Georg Muffat (1653 - 1704)
- Sonata g-moll nr 2 ze zbioru “Armonico Tributo”
- Sonata G-dur nr 5 ze zbioru “Armonico Tributo”
David Plantier
Absolwent Schola Cantorum Basiliensis w klasie Chiary Banchini, której jest obecnie asystentem. Po ukończeniu studiów na prośbę Chiary Banchini tworzył programy koncertowe dla jej zespołu Ensemble 415.
Plantier zajmuje się również publikacją partytur i badaniami muzykologicznymi nad muzyką skrzypcową XVII i XVIII wieku. To on odkrył i spopularyzował muzykę Westhoffa, Walthera, Valentiniego i Venturiniego.
W roku 2002 uczestniczył w ponownym odkryciu muzyki Giuseppe Antonio Brescianello. W nagraniu jego utworów dyrygował nową szwajcarską orkiestrą La Cetra oraz grał partie solowe.
W roku 2005 ponownie stanałna czele La Cetra w premierowym nagraniu „Concerti da Camera” Francesca Venturiniego.
Z przyjaciółmi ze Schola Cantorum Basiliensis w roku 2004 stworzył zespól Les Plaisirs du Parnasse. Wraz z tym zespołem nagrał dwie płyty dla firmy Zig Zag Territoires. Zawierają one muzykę na skrzypce i basso continuo Johanna Jakoba Walthera oraz Johanna Paula von Westhoffa.
Jako pierwszy skrzypek grywa u Jordiego Savalla, René Jacobsa, Martina Gestera. Również Chiara Banchini zaproponowała mu zagranie partii solowych z towarzyszeniem zespołu Ensemble 415.
Arte dei Suonatori
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema Porami Roku” A.Vivaldiego. W roku 2007 zespół dokonał rejestracji kompletu 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna - persona grata”, „Muzyka w Raju” (Paradyż), „Festiwal Trzech Baroków” (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki” oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza” oraz kilkukrotnie do „Paszportów” tygodnika „Polityka”. W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania.
Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White i Aline Zylberajch, Magali Léger i Rachel Podger.
O programie
Concerto grosso, czyli w poszukiwaniu adrenaliny
W naukowej muzykologii i historii muzyki idea concerto grosso jest dość jasna i nie kryje w sobie większych tajemnic. Moglibyśmy wręcz powiedzieć, że nie ma niczego banalniejszego niż concerto grosso. W jakimś sensie tak rzeczywiście jest. Istotę konstrukcji concerto grosso można opisać w kilku krótkich zdaniach.
Znacznie trudniej będzie opisać przyczyny, które do pojawienia się concerto grosso, a później do jego triumfalnego rozwoju doprowadziły. Kilka okoliczności nie budzi żadnych wątpliwości. Tak, jak muzyka na instrumenty solowe powstawała z myślą o konkretnych artystach, tak concerto grosso było odpowiedzią na błyskawiczny rozwój orkiestry. Kompozytor dostawał do ręki zupełnie nowy instrument, którego możliwości jeszcze nie znał i chyba trudno było mu je sobie wyobrazić.
Również rozwój opery z jej coraz większymi potrzebami inscenizacyjnymi (Francja) i dramaturgicznymi (Włochy) przenosił ciężar odpowiedzialności za najbardziej spektakularne efekty na orkiestrę.
Pamiętajmy, że nie było wtedy jeszcze orkiestry symfonicznej, jaką znamy od czasów późnego klasycyzmu. Orkiestra barokowa, nawet w swym najbardziej standardowym wydaniu, a więc licząca zaledwie kilkunastu muzyków, wyznaczała granice dynamiki, ekspresji i głośności, jakie były dostępne sztuce muzycznej.
Praca z orkiestrą i praca dla orkiestry były w tym sensie ciągłym eksperymentem i ciągłym przekraczaniem granic. O ile formy solowe i sonata triowa stanowiły kwintesencję muzycznego wyrafinowania, formy orkiestrowe definiowały muzyczną potęgę.
Wyćwiczeni w pisaniu małych form, kompozytorzy chcieli teraz dowiedzieć się, ile można „wyciągnąć” z orkiestry. Pedał „orkiestrowego gazu” wciskany był coraz głębiej i głębiej.
Jednak kompozytorzy epoki baroku nigdy nie zapomnieli o zasadzie równowagi i concerto grosso jest być może owocem tego kulturowego kompromisu między wyrafinowaniem a opętaniem, między refleksją a poszukiwaniem nowych bodźców.
Cezary Zych
Syntfonia
5 kwietnia 2025 - 20:00
Arena Ursynów
Rotmistrza Witolda Pileckiego 122 Warszawa
5 343muzyka
Morbific (fin) Astriferous (costa rica) | Warszawa
5 kwietnia 2025 - 19:00
VooDoo
Aleja Prymasa Tysiąclecia 48A Warszawa
4 941muzyka
IL TRIONFO DEL TEMPO E DEL DISINGANNO / GEORG FRIEDRICH HAENDEL
5 kwietnia 2025 - 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1, 00-460 Warszawa Warszawa
5 382muzyka
POKazujemy CISZĘ. GDY ŚPIEWAMY CHÓREM / WARSZTATY RODZINNE
5 kwietnia 2025 - 12:00
Stara Oranżeria w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1 Warszawa
5 447muzyka
Hunter - Trasa XXXX
5 kwietnia 2025 - 19:00
Progresja Music Zone
Fort Wola 22 Warszawa
5 696muzyka
Hunter - Trasa XXXX
5 kwietnia 2025 - 20:30
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
10 814teatr
Farben Lehre, Zenek Kupatasa, The Bill i inni
5 kwietnia 2025 - 17:00
Klub PROXIMA
ul. Żwirki i Wigury 99a Warszawa
175 749teatr
Koncert symfoniczny 5.04.2025 g. 18
5 kwietnia 2025 - 18:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
4 955muzyka
Poczuj energię muzyki etnicznej
5 kwietnia 2025 - 19:30jest więcej terminów
Kino Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawa
118 005teatr
Metallica, AC/DC, Iron Maiden, Queen, Prince, Rammstein, R.A.T.M., Europe, Nightwish, Faith No More w symfonicznych opracowaniach. Gość specjalny Mateusz Ziółko!
5 kwietnia 2025 - 20:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
87 655teatr
SYMPHONICA z Mateuszem Ziółko | Warszawa
5 kwietnia 2025 - 20:00jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawajest więcej miejsc
12 100muzyka
Masz Minutę - gość specjalny: Katarzyna Piasecka
4 kwietnia 2025 - 18:00
Mała Warszawa
Otwocka 14 Warszawa
9 136teatr
IL TRIONFO DEL TEMPO E DEL DISINGANNO / GEORG FRIEDRICH HAENDEL – PREMIERA
4 kwietnia 2025 - 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1, 00-460 Warszawa Warszawa
5 556muzyka
POKazujemy CISZĘ. GDY ŚPIEWAMY CHÓREM / WARSZTATY DLA SZKÓŁ
4 kwietnia 2025 - 11:00
Stara Oranżeria w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1 Warszawa
5 596muzyka
Koncert symfoniczny 4.04.2025 g. 19:30
4 kwietnia 2025 - 19:30
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
7 136muzyka
Gitara klasyczna solo - MATEUSZ KOWALSKI recital
3 kwietnia 2025 - 17:00
Urząd Dzielnicy Wilanów m. st. Warszawy
Klimczaka 2 Warszawa
3 357muzyka
Sam to zrobię
3 kwietnia 2025 - 19:00
Centralna Spółdzielnia Komediowa
ul. Żurawia 22 Warszawa
320 959teatr

























