koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

MICHAŁ RYBIŃSKI /// MORFOLOGIA BRUDU

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 287 wyświetleń od 29 września 2014
  • od: 3 października 2014, piątek
    do: 25 października 2014, sobota

WERNISAŻ: 3 października 2014, g. 18

„Morfologia brudu” jest pracą o mijaniu; o nieustannie narastającej warstwie czegoś niechcianego, nieusuwalnego. Czegoś co nas trawi, wnika w strukturę, tworząc inną jakość. Obrazy te odnoszą się do realiów ludzkiej egzystencji, informując jednocześnie o instancjach naszego symbolicznego porządku. Jest to próba wniknięcia w cykl rozkładu, destrukcji, która towarzyszy każdej formie życia, przemijania, umierania.

Materia moich prac przypomina – używając metafory – postępujący proces topnienia śniegu, spod którego ukazuje się nam żywo-martwy świat zastygłych w procesie form – ukryte cuda natury… Dominujący w moich pracach jest kolor tlenków metali z rdzewiejących blach, którego nie tracą, który intensywnieje i wraz z upływem czasu przenika w głąb korodującej – zyskującej na barwności – powierzchni „obrazów” tego co było – stając się odcieniem pamięci.

Cykl tworzonych obrazów jest procesem „zapętlonym” w tym sensie, że forma najpierw się rozrasta, następnie maleje. Proces powtarza się niczym upływ czasu: dwanaście godzin, dwanaście miesięcy, dwanaście obrazów.

Pozornie takich samych, jak minuty naszego życia, które wydają się takie same! Ściślej rzecz ujmując, jest to nie tylko powtarzalność; każdy z dwunastu obrazów ulega w tym powtórzeniu zmianom. Używając w malarstwie naturalnych osadów, takich jak rdza, sadza czy nawet pleśń, tworzę obrazy, które żyją – widać nieprzerwany proces – nie umierają wraz z ich ukończeniem. Struktura jest ciągle żywa, a materia zmienna. Do przyśpieszenia procesów używam rozmaitych kwasów, których działania nigdy do końca nie jestem w stanie przewidzieć. I tu pojawia się następny, bardzo ważny w mojej twórczości element przypadku, nie do końca kontrolowany, ale przeze mnie powołany i poniekąd reżyserowany. [Michał Rybiński]

Michał Rybiński. Urodzony w 1982 roku w Częstochowie. Ukończył studia na Wydziale Grafiki Warsztatowej i Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny), dyplom uzyskał w 2007 roku. Od roku 2008 jest asystentem prof. Wojciecha Ledera w ASP w Łodzi (pracownia malarstwa i rysunku na Wydziale Tkaniny i Ubioru). Doktorat obronił w 2013 roku w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Autor wielu wystaw indywidualnych oraz uczestnik kilkudziesięciu wystaw zbiorowych.

autor:
zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ